Autorem zwycięskiej pracy jest wybitny polski artysta – Wiesław Rosocha. Medalem uhonorowany został także znany projektant, Lech Majewski, a kategorię Złoty Debiut wygrał student warszawskiej ASP – Łukasz Kowalski.
Wystawy prac profesjonalistów i studentów, nadesłanych na konkurs przez projektantów z całego świata, można oglądać w Muzeum Plakatu w Wilanowie i w galerii Salon ASP w Warszawie.
7 czerwca 2014 r. podczas ceremonii otwarcia w Muzeum Plakatu w Wilanowie, ogłoszono wyniki 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu (24. MBP) – konkursu poświęconego sztuce projektowania graficznego. Tym samym wystawa plakatów z całego świata, którą aż do połowy września będzie można w tym miejscu oglądać, została uroczyście otwarta.
Zwycięskie plakaty zostały wybrane przez Międzynarodowe Jury, w skład którego weszli wybitni twórcy oraz krytycy designu: Stephan Bundi (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy) i Jakub Stępień Hakobo (Polska). Według nowej formuły tegorocznej edycji MBP, zwycięzców nagrodzono w dwóch kategoriach.
W kategorii A były oceniane plakaty profesjonalistów, wydane drukiem w latach 2012-2013. Decyzją Jury Złoty Medal trafił do Wiesława Rosochy za plakat Rosocha. Inne obszary, inne formaty, towarzyszący wystawie artysty w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim. Jurorzy docenili „bardzo silny przekaz dotyczący zarówno twórczości Rosochy, jak i zjawiska plakatu, a także ewidentny ukłon artysty w stronę modernistycznej awangardy”. Srebrne Medale otrzymali: Andreas Golde (Niemcy) za plakat Theodor W. Adorno – „doskonale oddający delikatną konstrukcję pism filozofa w formie quasi-strukturalnych bloków” oraz Jakob Kirch (Niemcy), za uderzający energią plakat Otwarcie sezonu 2013/14 w Teatrze Miejskim w Stuttgarcie.
Regulaminowe trzy Brązowe Medale przyznano autorom z Polski, Hong Kongu i Rosji. Pierwszy z nich otrzymał Lech Majewski za plakat Beckett zaprojektowany do serii spektakli na podstawie sztuk Samuela Becketta w Teatrze Powszechnym w Radomiu. Jury spodobał się efekt kontrastowego liternictwa, zastosowany przez Majewskiego, którym z jednej strony silnie podkreślił nazwisko dramaturga, z drugiej – delikatnie wpisał tekst w negatyw postaci, sugerując jej myśli i wewnętrzne głosy. Drugi nagrodzony brązem twórca to Freeman Lau Siu Hong za plakat Symbioza, z subtelnym rysunkiem sylwetki drzewa i poukładanych na nim krzeseł. To praca wiele mówiąca o wrażliwości autora na relacje człowieka z przyrodą. Trzeci z medali otrzymał Dmitry Mirilenko za pracę Majakowski 120 (1, 2, 3) – graficzny komentarz na temat postaci Władimira Majkowskiego, tragicznie zmarłego poety-rewolucjonisty.
W kategorii Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego oceniano prace studentów i absolwentów kierunków artystycznych. Ten konkurs wygrał absolwent warszawskiej ASP, Łukasz Kowalski za pracę Studnia Nadziei – 60%, która jest jedną z serii plakatów na temat niskiej jakości i braku dostępu do wody pitnej w Afryce. Jurorom, oprócz przekazu podobało się przywiązanie wagi do detalu oraz przemyślana kompozycja i typografia. W tej kategorii wyróżnieni zostali też Jan Bajtlik z Polski i Jonathan Auch z Niemiec.
Nagrodę Honorową im. Józefa Mroszczaka, przyznawaną w imieniu Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, otrzymało Haiping Li Design Studio (Chiny) za plakat Prawda (bez tekstu), na którym zostały jasno przedstawione finansowe interesy odpowiedzialne za zanieczyszczenie powietrza w Chinach i na świecie.
- Złoty medal
- Złoty Debiut
- Srebrny medal
- Srebrny medal
- Medal brązowy
- Medal brązowy
- Medal brązowy
- Nagroda honorowa im. Józefa Mroszczaka
Międzynarodowe Biennale Plakatu to prestiżowy i jeden z najbardziej znanych na świecie konkursów poświęconych plakatowi, organizowany od 1966 roku w Warszawie. Jego założeniem jest konfrontacja najlepszych plakatów z całego świata. Tegoroczna edycja zgromadziła ogromną liczbę prac, nadesłanych przez ponad 1600 artystów z 61 krajów.
Warto również zobaczyć znakomicie przygotowaną wystawę plakatów członków Jury: Stephana Bundi, Kenya Hara i Jakuba Stępnia Hakobo, tym bardziej, że ich plakaty to majstersztyki projektowania graficznego. Obok nich prezentowane są również prace laureatów 23. edycji konkursu – Jianping He (Niemcy) oraz Tetsuro Minorikawa (Japonia). Wystawa ma miejsce w Centrum Łowicka, przy ul. Łowickiej 21 w Warszawie.
Szczegółowy program wszystkich wydarzeń związanych z Biennale znajduje się na stronie http://www.biennale.postermuseum.pl/
O Muzeum Plakatu w Wilanowie
Inauguracja Muzeum Plakatu Wilanowie miała miejsce 4 czerwca 1968 roku. Muzeum jest Oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie. Jednym z głównych inicjatorów powołania pierwszej na świecie instytucji tego typu był ówczesny Dyrektor Muzeum Narodowego prof. Stanisław Lorentz a głównym animatorem – Janina Fijałkowska. Na siedzibę Muzeum wybrano tereny dawnej ujeżdżalni należącej do kompleksu zabudowań Pałacu w Wilanowie. Stan posiadania Muzeum przedstawia się następująco: kolekcja plakatu polskiego liczy ponad 34 tys. tytułów, a kolekcja plakatu obcego ponad 24 tys. tytułów.
Kolekcja MPW jest systematycznie powiększana o plakaty prezentowane w kolejnych odsłonach Biennale. Oprócz organizacji wystaw, których celem jest przybliżenie szerszej publiczności tej dziedziny sztuki, Muzeum Plakatu prowadzi także działalność wydawniczą i edukacyjną. Od 1994 roku Muzeum jest siedzibą MBP i jego archiwum.
W sezonie letnim (od 15 maja) Muzeum Plakatu w Wilanowie jest czynne:
- w poniedziałki w godzinach 12.00-16.00 (wstęp wolny)
- w środy w godzinach 11.00-18.00
- we wtorki, czwartki i piątki w godzinach 10.00-16.00
- w soboty i niedziele w godzinach 10:00-18:00