0

Nowa dyrektor Teatru Syrena

Agnieszka Monika Walecka - Dyrektor Teatru Syrena
Agnieszka Monika Walecka – Dyrektor Teatru Syrena
fot. Teatr Syrena

Agnieszka Monika Walecka będzie nową dyrektorką Teatru Syrena.

Komisja Konkursowa bezwzględną większością głosów poparła jej kandydaturę. Od marca ub. roku Agnieszka Monika Walecka pełni obowiązki dyrektorki tej instytucji. Na konkurs na dyrektora Teatru Syrena wpłynęło 12 zgłoszeń. Autorskie koncepcje programowe, organizacyjne i/lub restrukturyzacyjne oceniała ośmioosobowa Komisja pod przewodnictwem Artura Jóźwika, dyrektora Biura Kultury. Oprócz przedstawicieli miasta w komisji byli także reprezentanci Teatru Syrena, przedstawiciel Związku Artystów Scen Polskich oraz Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów.

Komisja Konkursowa uznała, że kandydatura Agnieszki Moniki Waleckiej w najwyższym stopniu spełnia przyjęte kryteria oceny. Kandydatka zaproponowała program i działania skupione wokół hasła Syrena dla Warszawy. Jego osią jest wykorzystanie dorobku oraz artystycznego potencjału teatru, a także zaproponowanie rozwoju instytucji, w celu skutecznego podjęcia zadań wyznaczanych instytucjom artystycznym przez dokument Warszawa wielu kultur. Polityka kulturalna.

Agnieszka Monika Walecka

Jest absolwentką Szkoły Głównej Handlowej i Universite de Marne la Vallee. Pracowała w instytucjach europejskich w Brukseli (Parlament Europejski, Ambasada RP), a także w Edynburgu (Festiwal Fringe) i Los Angeles (Cirque du Soleil). Od 2012 roku jest związana z Teatrem Syrena. Przez ponad 4 lata pracowała jako kierowniczka produkcji i kierowniczka zespołu technicznego. W 2019 roku objęła funkcję pełnomocniczki dyrektora. W marcu 2020 roku zaczęła pełnić obowiązki dyrektorki Teatru Syrena. Rozpoczęła restrukturyzację Teatru oraz sprawnie przeprowadza instytucję przez ciężki okres pandemii.

Agnieszka Monika Walecka - Dyrektor Teatru Syrena
Agnieszka Monika Walecka – Dyrektor Teatru Syrena
fot. Teatr Syrena

 

Zastępcą pani dyrektor ds. artystycznych pozostaje Jacek Mikołajczyk.

Jacek Mikołajczyk

Reżyser, tłumacz, teatrolog. Debiutował na profesjonalnej scenie w 2015 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym musicalem Rodzina Addamsów Andrew Lippy we własnym tłumaczeniu, za który otrzymał prestiżową nagrodę teatralną Złota Maska w kategorii najlepszy reżyser. Przedstawienie to zostało też uznane za najlepszy spektakl muzyczny roku przez kapitułę Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. Przełożył m.in. musicale: Zakonnica w przebraniu, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Hair, Tarzan, Ragtime, Przebudzenie wiosny, 42 ulica i High School Musical
W latach 2002-2014 był kierownikiem literackim Gliwickiego Teatru Muzycznego.

Jest absolwentem kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii teatru muzycznego na krakowskiej PWST i Akademii Muzycznej. Jego przedstawieniem dyplomowym był musical Przebudzenie wiosny Duncana Sheika, który wyreżyserował w krakowskiej PWST. Jest doktorem nauk humanistycznych i aktywnie działa również na niwie naukowej. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego, wykładał na University of Washington w Seattle (2012-2013) oraz na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego (2014-2015). Stypendysta Fulbrighta. W 2010 roku opublikował książkę Musical nad Wisłą, pierwszą i dotąd jedyną monografię musicalu w Polsce. Jako ekspert i publicysta współpracuje z licznymi teatrami muzycznymi w Polsce. W Programie Drugim Polskiego Radia prowadzi z Marcinem Zawadą autorską audycję Ten cały musical. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu wyreżyserował musicale Zakonnica w przebraniu, Nine we własnym tłumaczeniu, a w Teatrze Syrena – Czarownice z Eastwick i next to normal, również we własnym przekładzie.

75 lat Teatru Syrena

Miniony rok był szczególny w historii teatru.
Syrena obchodziła 75-lecie swojego istnienia. Ze względu na pandemię, uroczystości były znacznie skromniejsze, jednak teatr nie tracił kontaktu z widzami. Pod kierownictwem Agnieszki Waleckiej teatr uruchomił platformę internetową vod.teatrsyrena.pl, gdzie można obejrzeć spektakle online. 30 stycznia zapowiedziana jest pierwsza premiera pandemicznego 2021 roku, czyli Legendy warszawskie, a kilka dni później – 5 lutego – odbędzie się premiera online musicalu Kapitan Żbik i żółty saturator.

Konkursy w innych teatrach

Równolegle trwają postępowania konkursowe na stanowisko dyrektorów w dwóch teatrach miejskich. W teatrze Ateneum zgłoszenia były przyjmowane do końca 2020 roku, a zgłoszenia do teatru Rampa przyjmowane są do 1 marca 2021 roku.

22 stycznia 2021 10:52