0

Brudne autobusy

Brudny autobus 117
Brudny autobus 117
fot. MPawlik

Dziwimy się, że autobusy zarastają brudem? ZTM wyjaśnia powód. Czy zgadzamy się z takim wizerunkiem?

ZTM wyjaśnia.

Do Zarządu Transportu Miejskiego trafiają pytania, dlaczego zimą stołeczne autobusy są brudne? ZTM jako organizator komunikacji publicznej wymaga od operatorów, aby wozili pasażerów czystymi pojazdami. Z drugiej strony zdajemy sobie jednak sprawę, że utrzymanie ich w idealnej czystości zimą, przy tak niskich temperaturach na zewnątrz, może być utrudnione. Dlaczego?

Brudny autobus

Najłatwiej omówić ten problem na przykładzie największego warszawskiego operatora autobusowego, czyli Miejskich Zakładów Autobusowych, który nie myje autobusów w całości, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej minus 5 stopni Celsjusza.

W czasie mycia tworzy się tzw. pył wodny, który bardzo łatwo może doprowadzić do zablokowania układów pneumatycznych w pojeździe, które są odpowiedzialne m.in. za sterowanie działaniem układu hamulcowego i zamykaniem drzwi. Znajdująca się w szczelinach przy drzwiach woda sprawiłaby, że drzwi by zamarzły. W efekcie – ze względów bezpieczeństwa – pojazd nie mógłby wyjechać w trasę ze względu na niesprawne hamulce i drzwi.

Myjnie autobusowe, w przeciwieństwie do samochodowych, nie są wyposażone w funkcję suszenia. Po wyjeździe z takiej myjni na zewnątrz autobus szybko zamieniłby się w „skorupę”. Odkuwanie pojazdu z warstwy lodu byłoby niemożliwe. Niestety operatorzy nie mają możliwości garażowania autobusów w ogrzewanych halach. Pojazdy po przeglądach są ustawiane na niezadaszonych placach manewrowo-postojowych.

Operator utrzymuje jednak w czystości elementy wyposażenia, które mają wpływ na identyfikację pojazdu. Podczas obsługi codziennej myte ręcznie są tablice liniowe, miejsca, w których jest umieszczony numer taborowy, tablice rejestracyjne, reflektory, przyciski do otwierania drzwi oraz piktogramy z informacją dla pasażerów.

Brudny autobus

Utrudnione utrzymanie czystości na zewnątrz pojazdów nie zwalnia operatorów z konieczności zapewnienia odpowiedniej estetyki przedziałów pasażerskich. Pracownicy ZTM kontrolują czystość również wewnątrz pojazdów i nakładają na operatorów kary finansowe za rażące zaniedbania w tym zakresie.

Zarząd Transportu Miejskiego.

13 lutego 2017 12:40

Komentarze