Taksówkarz jest tylko licencjonowany. Wyedukowany i wyegzaminowany. Czasem wyszczekany ale na pewno opodatkowany.
O warszawskich taksówkarzach piszemy, od czasu do czasu, od wielu lat.
Ludzie z tego środowiska, pochodzący od przedwojennych sałaciarzy, dryndziarzy, dorożkarzy, po zmianie środka transportu i zakończeniu II wojny światowej w PRL-u zostali złotówami i cierpiarzami. Ale zawsze byli warszawskimi taksówkarzami. Charakternymi, pełnymi miejskiego kolorytu, skarbnicami wiedzy o mieście, choć cwaniakowatymi – naszymi taksówkarzami.
I prawdę powiedziawszy byli elitą polskich taksówkarzy. Także pod względem zarobków. Wspomnienie:
Kiedyś pewien zaprzyjaźniony taksówkarz z Krakowa, będący na szybkich odwiedzinach u przyjaciół w Warszawie (tak, tak, bywają takie przyjaźnie) przed kursem z Rynku Nowego Miasta na Gocław bardzo targował się o cenę i nie mógł zrozumieć, że nasz cierpiarz nie chce się układać tylko chce jechać za cenę jaką pokaże licznik. W niedzielę, bez tak zwanej „wycieczki” zapłacił tyle ile zainkasowałby za kurs z Krakowa do Wieliczki.
Krakowscy taksówkarze mają zdecydowanie krótsze kursy, więc nakręcą się kółkiem trochę więcej niż ich koledzy z Warszawy. Serwis internetowy Magiczny Kraków, czyli www.krakow.pl opublikował na początku marca artykuł o krakowskich taksówkarzach [LINK].
Dziś staramy się odpowiedzieć na to małe wyzwanie i pokazać jak poruszane tam sprawy wyglądają w Warszawie.
Możliwe to było dzięki wsparciu i pomocy urzędników z Wydział Licencji i Transportu Drogowego Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m. st. Warszawy.
Dziękujemy bardzo.
Egzaminy
W 2015 roku przeprowadzono 108 egzaminów z topografii m.st. Warszawy. Przeegzaminowano 2079 osób (w tym 59 kobiet), z czego 938 osób uzyskało wynik pozytywny (w tym 20 kobiet). Średnio w jednym egzaminie uczestniczyło 19 osób. Zdawalność w poszczególnych miesiącach przedstawiono na poniższym wykresie:
Zdawalność egzaminu w 2015 r.
Rys: Średnia zdawalność egzaminu taxi w 2015 roku
Licencje
Według stanu na dzień 31 grudnia 2015 roku, Prezydent m. st. Warszawy udzieliła 1635 nowych licencji taxi, co w stosunku do roku 2014 oznacza wzrost o 17,8 % (w 2014 roku udzielono 1345 licencji). Na dzień 31 grudnia 2015 roku w m.st. Warszawa było 11079 ważnych licencji taxi.
W 2015 roku Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich zrealizowało 2369 wniosków o zmianę licencji taxi, przy czym najczęstszym powodem zmiany licencji była zmiana pojazdu przez przedsiębiorcę. W ubiegłym roku Urząd wygasił 675 licencji.
Taksówkarze
Średni wiek taksówkarzy to:
- w przypadku mężczyzn: 54 lata,
- w przypadku kobiet 48 lat.
Najstarszy posiadający licencję kierowca miał 94 lata, najmłodszy zaś 20 lat.
Wśród warszawskich taksówkarzy jest 100 kobiet.
Taksówki
najpopularniejszymi markami pojazdów, zgłoszonymi do licencji są:
- Skoda – 15,4%,
- Mercedes – 13,8 %,
- Opel — 10,4 %,
- Toyota — 9 %.
Ciekawostką jest, że do warszawskich licencji zgłoszonych zostało 17 pojazdów marki FSO Polonez.
Najrzadziej zgłaszane są pojazdy marek:
- Jaguar – 9 szt.,
- Plymouth- 3 szt.,
- Pontiac- 2 szt.,
- Suzuki- 2 szt..
- Land Rover- 1 szt.,
Średnia wieku pojazdu użytkowanego jako taksówka wynosi 9 lat.
Wartość ta została obliczona na podstawie reprezentatywnej próby 111 pojazdów (co stanowi 10% pojazdów przypisanych do aktywnych licencji taxi).
Odebrane licencje
W wyniku działań kontrolnych w 2015 roku, Urząd m.st. Warszawy wydał następujące decyzje cofające:
L.p. |
Powód wydania decyzji cofającej |
Łączna liczba decyzji cofających |
1 |
Zawyżenie opłaty za przejazd (dopalacz) |
2 |
2 |
Przedsiębiorca nie spełnia wymogu dobrej reputacji |
15 |
3 |
Przekroczenie dopuszczalnego okresu zawieszenia |
12 |
4 |
Nieprzedstawienie dokumentów w wyznaczonym terminie |
46 |
5 |
Zaległości podatkowe |
9 |
6 |
Pojazd niezgłoszony do licencji |
2 |
7 |
Zatrudnieni kierowcy wykonujący krajowy transport drogowy w zakresie przewozu osób taksówką nie spełniali wymagań art.6 ust. 1 pkt. 2 lit. c ustawy i o transporcie drogowym. (brak egzaminu z przepisów prawa miejscowego i topografii miasta) |
221 |
Łącznie |
307 |
Tabela: Liczba decyzji cofających licencje taxi, wraz z powodem cofnięcia
Piosenka
Piosenka o warszawskim taksówkarzu, w wykonaniu najlepszego wykonawcy warszawskich piosenek – Jaremy Stępowskiego, z dedykacją dla warszawskich taksówkarzy i oczywiście ich pasażerów.