0

80. urodziny Toru Służewiec

Bomba na Służewcu
Bomba – na Służewcu
fot. Marcin Banaszkiewicz

80 lat temu, 3 czerwca 1939 r., otwarto tor wyścigów konnych Służewiec i pierwszy raz poszła tam bomba w górę.

Najlepsze życzenia w rocznicę urodzenia!

A pierwszą gonitwę wygrał ogier Felsztyn, którego dosiadł Stefan Michalczyk.

O tym, jak wielką popularnością cieszyły się wówczas wyścigi świadczy fakt, że w 1939 roku na stołecznym hipodromie biegało ponad tysiąc koni, w tym wiele takich, których zazdroszczono nam za granicą.

Hr. Zygmunt Plater-Zyberk, główny architekt Służewca, zanim zajął się projektowaniem, zwiedził wszystkie najlepsze europejskie tory wyścigowe. Pozwoliło to uniknięć błędów przy projektowaniu i wykorzystano najnowsze rozwiązania techniczne.

Tor

Główny tor (2300 m) usytuowano z północy na południe, zaś tor treningowy – ze wschodu na zachód (ok. 30 ha powierzchni). Wynikało to z warunków terenowych.
Główny tor został tak zbudowany, że woda nie miała prawa się na nim gromadzić. Jego kształt (łuki) był wprost wymarzony dla rasowych „sportowców”, czyli koni pełnej krwi angielskiej.

Wyścigi Służewiec 29 kwietnia 2018
Służewiec 29 kwietnia 2018 – Wyścigi
fot. Marcin Banaszkiewicz

Trybuny

Zaplanowano zbudowanie trzech trybun dla gości o różnej zasobności portfela.

  1. Trybuna oznaczona numerem I (zwana „Członkowską”) była przeznaczona dla najważniejszych osobistości. Jej goście mieli do dyspozycji przestronny hall, salę i mały salonik z jadalnią na I piętrze. Trybuna ma połączenie otwartą kolumnadą z tzw. małą trybunką dla personelu. Piętro wyżej były pomieszczenia między innymi dla sędziów. Tu też znajdowała się sala obrad. Do tej trybuny można było dojechać samochodem (oddzielnym wjazdem).
  2. Trybuna II, czyli główna, mogła pomieścić 5400 osób (były tu miejsca siedzące i stojące). Goście tej trybuny mieli także do dyspozycji hall na parterze. Osoby znajdujące się na obu tych trybunach miały dostęp do padoku, który został usytuowany między nimi.
  3. Trybuna III (nie dokończona) miała najtańsze miejsca.
    Mogła pomieścić nawet 7000 widzów ale tylko na stojąco.
Trybuny i kasy - trybuny i kasy
Tor Służewiec – trybuny i kasy
fot. Totalizator

Miasteczko wyścigowe

Cały kompleks miał wiele ciekawych architektonicznie rozwiązań, chociażby tunel pomiędzy obszarem stajen a padokiem. Pomyślano też o sztucznym zraszaniu toru. Jeśli do tego doliczymy mieszkania dla pracowników, magazyny (w tym zbożowy na 550 ton ziarna), stajnie dla ponad 800 koni, studnie, wielki parking, wieżę ciśnień, to chyba nikogo nie zdziwi fakt, że już podczas budowy nazwano ten śmiały projekt budową „miasteczka wyścigowego”. Należy też pamiętać, że w tamtych latach służewiecki tor był największym tego typu obiektem w Europie.

Ale cały kompleks nie byłby tak atrakcyjny, gdyby nie wszechobecna zieleń. Z pewnością na pierwszy rzut oka nie widać, że jest tam aż 6000 różnych krzewów i 95 gatunków drzew.

Według głównego architekta na budowę zużyto 12 000 m3 betonu, 85 m3 desek i 1000 ton żelaza. A przecież to nie wszystko, bo jest jeszcze betonowy mur (ok. 6 km), stropy, tynki i nie tylko.

Hipodrom

Jaki jest służewiecki hipodrom, który powstał między ulicami: Puławską, Wyścigową, Bokserską, Kłobucką oraz Wyczółki (d. Galopu). W opinii zdecydowanej większości bywalców tego typu obiektów jest on perłą europejskiej i światowej „architektury hipicznej” – jeśli wolno tak to ująć. Zachwyca nie tylko architektura poszczególnych budynków, ich funkcjonalność (trudna do przecenienia nawet dziś), ale także zieleń, czyniąca z tego miejsca obiekt i sportowy, i rekreacyjny. Nasze „miasteczko wyścigowe” do dziś może być przykładem dla kolejnych pokoleń projektantów torów wyścigów konnych.

Koncerty

Obszar toru wyścigowego ze względu na swe przymioty (płaskość terenu oraz możliwość pomieszczenia dużej liczby widzów) wykorzystywany jest również jako miejsce występów gwiazd polskiej i światowej rozrywki.
Występowali tu m.in.:

  • Daft Punk
  • Depeche Mode
  • Duran Duran
  •  George Michael
  • Pet Shop Boys
  • Sting
  • The Rolling Stones.
  • U2

Od kilku lat odbywa się Orange Warsaw Festiwal, na którym występują polscy i zagraniczni wykonawcy.  Ostatni odbył się w piątek i sobotę 31 maja i 1 czerwca 2019. Nasz fotoreportaż: [LINK].

Orange Warsaw Festiwal Tor Służewiec 2019
Orange Warsaw Festival – Tor Służewiec 2019
fot. Marcin Banaszkiewicz

Wystąpili:

  • Bitamina
  • Jan – rapowanie
  • Julia Pietrucha
  • Łona, Webber & The Pimps
  • Lor
  • Marshmello
  • Miles Kane
  • Miley Cyrus
  • MIN t
  • Otsochodzi
  • Quebonafide
  • Rita Ora
  • SG Lewis
  • Solange
  • Terrific Sunday
  • The Raconteurs
  • Troye Sivan

Graffiti

Mur odgradzający tereny Toru Wyścigowego od ulicy Puławskiej, mający prawie kilometr długości, jest swoistą galerią polskich twórców graffiti.

Graffiti na murze Wyścigów - Służewiec
Graffiti na murze Wyścigów – Służewiec
fot. SkyMaja - Wikimedia
3 czerwca 2019 07:08
[fbcomments]