0

Felieton Automobilisty

Polski Fiat 125p coupe
Polski Fiat 125p coupe
fot. Archiwum

Czyżby szykowała się gruba afera z udziałem czołowych producentów samochodów? Pewnie tak, dziwne tylko, że dopiero teraz.

Draka dotyczy dużych aut hybrydowych z możliwością ładowania z gniazdka. Dwa raporty wskazują na to, że SUV-y z napędem hybrydowym wcale nie są eko.

Brytyjska firma badawcza Emissions Analytics na zlecenie Transport & Environment (Europejska Federacja Transportu i Środowiska) sprawdziła wielkość emisji CO2 przez Mitsubishi Outlander, BMW X5 i Volvo XC60. Wyszło, że jest ona większa o 28 do 89% wartości deklarowanych. Najgorsze wyniki stwierdzono w czasie jazdy autostradowej z jednoczesnym ładowaniem akumulatorów.

W tym samym czasie portal motoryzacja.interia przynosi informacje, że Deutsche Umwelthilfe (DUH – organizacja zajmująca się ochroną środowiska i konsumentów), wykazuje, że ładowane z gniazdka auta hybrydowe szkodzą środowisku w zdecydowanie większym stopniu niż zwykłe hybrydy, a nawet samochody z silnikami wysokoprężnymi. Przywoływane są też testy Auto Bildu, które wykazały znaczne przekroczenie  deklarowanej emisji CO2 w samochodach Mercedes GLE 350e 4Matic, Volvo V60 Recharge T8 i Peugeot 508 SW Hybrid.

Ogromne różnice między wartościami deklarowanymi przez producentów, a uzyskanymi  w testach wynikają z różnej metody badania. Jedni prowadzą je tak, aby były najkorzystniejsze, organizacje konsumenckie – wręcz przeciwnie. Utrzymanie parametrów zużycia paliwa (czyli też emisji spalin) deklarowanych przez producentów, od lat jest w normalnej eksploatacji niemożliwe, zwłaszcza gdy trzeba przejechać kilkaset kilometrów po autostradach. Natomiast można hybrydą jeździć z zerową emisją – pod warunkiem, że tylko na baterii, bez potrzeby włączania silnika spalinowego. Czyli do 50 kilometrów jazdy, a potem ładowanie akumulatora…

A czy to nie jest tak, że jedne układy hybrydowe są lepsze niż inne układy hybrydowe? Może tu chodzi o morderczą walkę o przetrwanie na rynku i za chwilę okaże się, że są rozwiązania spełniające deklarowane normy również w testach niezależnych firm?

Szerokiej drogi!

Tymczasem…

w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:

  • Zmiany w prawie – 3
  • Nowocześnie, wygodnie, ale z problemami – 4
  • Jeep też stawia na hybrydy – 8
  • Z Formuły 1 na drogi – 11
  • Specjaliści Euro NCAP … – 15
  • Polski Fiat 125 Coupe – 18
  • Wycieczka do muzeum – 24
  • Dziennikarze nagrodzeni – 28
  • Zaczyna być nerwowo – 30
  • Muzeum stworzone z pasji – 32
  • Nie tak miało być – 40
  • Mistrzostwa jednego toru – 42
  • Dakar 2021 – 48
  • Wyścigi za Oceanem – 50
  • Kalejdoskop – 51

Zapraszamy do lektury iAuto nr 149: [LINK]

30 listopada 2020 06:00