Autobusowe zaplecze techniczne

Hala napraw autobusów - warszawskie MZA
Hala napraw autobusów – warszawskie MZA
fot. Janusz Bubel

Ostatnie lata to ogromne zmiany w MZA, oceniane przez pasażerów stopniem nowoczesności autobusów. Zmiany dokonały się również w miejscach, których z zewnątrz nie widać, nawet w Dniach Transportu Publicznego.

To oczywiście zaplecze techniczne, bez którego MZA nie byłoby wstanie funkcjonować.

Narzędzia

Jakie to są zmiany i czym zostały spowodowane? Podstawowy impuls to nowoczesność konstrukcji współczesnych autobusów, których nie da się naprawić przysłowiowym młotkiem. Do tego potrzebne są nowoczesne narzędzia takie jak, komputery z oprogramowaniem, które diagnozują miejsca uszkodzeń, różnego rodzaju podnośniki. Największe z nich są wstanie unieść 18 metrowego Solarisa. Nowoczesne zaplecze to wiele innych przyrządów i narzędzi, które ułatwiają pracę, ale i narzucają wysokie wymagania mechanikom.

Mechanicy

Doszliśmy do momentu, w którym padło słowo mechanik. Nawet najnowocześniejsze oprzyrządowanie staje się bezużyteczne, jeżeli nie posługuje się nim człowiek o najwyższych kwalifikacjach. Profesjonalizm na warsztatach to taka nasza tradycja pochodząca jeszcze z czasów, gdy funkcjonowało MZK, czyli czasów, gdy mechanicy w dobie ogromnych niedoborów w części zamienne dokonywali istnych cudów, aby autobusy wyjeżdżały na miasto.

Badanie autobusów

Wróćmy jednak do naszych czasów. Jak funkcjonuje współcześnie zaplecze. Prześledźmy to łącznie z kierowcą, który wjeżdża autobusem na teren zajezdni po skończonej pracy. Po zatankowaniu pojazdu kierowca wjeżdża na kanał przeglądowy, autobus oglądany jest ze wszystkich stron. Jeżeli jest w porządku, kierowca przejeżdża przez automatyczną myjnie i ustawia autobus w wyznaczonym miejscu na placu postojowym.

Jeżeli zostanie wykryta drobna usterka mechanik dokonuje szybkiej naprawy. Podejrzenie poważnych awarii dotyczących układu kierowniczego, hamulcowego kontrolowane są na kanale diagnostycznym i bez odpowiedniego wpisu autobus nie zostanie dopuszczony do ruchu.

Zdaję sobie sprawę, że opisać wszystkie zadania zaplecza technicznego jest nie sposób, dlatego przytoczę opinię osób kontrolujących stan techniczny autobusów MZA, mam na myśli Inspektorów Transportu Drogowego i Policji, która jest bardzo pozytywna.

Więcej zdjęć w Nadzorze Ruchu

Nadzór Ruchu

14 października 2014 16:33