Polatać nad Warszawą to marzenie nie tylko Blogusza i Margasa, ale wielu pozytywnie zakręconych ludzi.
Przed tygodniem opublikowaliśmy artykuł ze Skrzydlatej Polski z 1954 roku, snujący śmiałe plany transportu śmigłowcowego i piękne projekty portów śmigłowcowych w Warszawie i Katowicach (wtedy Stalinogrodzie) (LINK).
Niestety, pomimo że od publikacji tego artykułu minęło już ponad 60, lat wizja inżyniera Bogusława Kitzmana nie ziściła się, a nad Warszawą z rzadka pojawiają się tylko śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (i bardzo dobrze) oraz policyjne.
Niedawno w jednym z najwyższych wieżowców Warszawy, na 35 piętrze WTT przy ul. Chłodnej można było obejrzeć wystawę zdjęć pod wiele mówiącym tytułem „Warszawa z lotu ptaka” (LINK).
Prace wystawiali Aleksandra Łogusz i Maciej Margas. Szczególnie wiele było prac Macieja, które wykonywał specjalnym sprzętem fotograficznym ze specjalnego samolotu latającego jednak dość wysoko nad miastem. Jak wysoko? Dowiemy się z poniższej rozmowy z przedstawicielem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Niejednego fotografa, dziennikarza a nawet zwykłego mieszkańca, nurtuje zapewne pytanie, co trzeba zrobić by polatać nad Warszawą. Naszą redakcję też takie pytania nurtowały. Na nasze pytania odpowiedziała nam pani Marta Chylińska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Ogólnie wiadomym jest, że nad Warszawą istnieje zamknięta strefa do której wlatywać mogą tylko śmigłowce Policji Państwowej oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jak duży jest ten obszar i jakie są jego granice?
Nad Warszawą znajduje się strefa ograniczona „R” obejmująca przestrzeń od ziemi do wysokości 1850 m nad poziomem terenu. W okolicach warszawskiej starówki znajduje się też ROL-48 (Rejon Ograniczeń Lotów), ponadto część miasta stołecznego Warszawy (głównie lewobrzeżna część miasta) znajduje się w tzw. strefie kontrolowanej lotniska Warszawa-Okęcie CTR (Control Zone).
Jakie formalności trzeba dopełnić i czyje zgody uzyskać by móc śmigłowcem latać nad Warszawą, a szczególnie nad obszarem zamkniętym (lewa strona Wisły, centrum, Wola, Ochota, Mokotów itp.)?
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może uchylić zakaz wykonywania lotów w strefie „R” zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące:
- Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R, o których mowa w lp. 20-23 załącznika nr 3 do rozporządzenia, w szczególności gdy jest to uzasadnione potrzebami gospodarczymi, kulturalnymi albo związanymi z zapewnianiem informacji publicznej, jeżeli:
- wykonawca tych lotów:
- a) używa śmigłowca posiadającego I klasę osiągową, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 139. poz. 1333 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 592) lub samolotu posiadającego takie parametry techniczne, aby w przypadku uszkodzenia jednostki napędowej możliwa była kontynuacja lotu do lotniska lub miejsca lądowania – zgodnie z ograniczeniami użytkowymi samolotu określonymi w pkt 6.2 załącznika C Część I Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,
- b) posiada aktualny certyfikat, jeśli jest wymagany, do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej w zakresie usług stanowiących cel wykonania lotów:
- wniosek został złożony do Prezesa Urzędu w terminie co najmniej 14 dni przed planowanymi lotami.
- W zgodzie, o której mowa w ust. 2, określa się termin jej ważności oraz warunki wykonania lotów lub ograniczenia w tym zakresie”.
- wykonawca tych lotów:
Na jakiej najniższej wysokości mogą przelatywać nad Warszawą samoloty rejsowe? Często daje się zauważyć przelatujące nad centrum miasta duże statki pasażerskie lub cargo. Przy dobrej przejrzystości powietrza, braku zachmurzenia wydaje się, że lecą „tuż” nad zabudowaniami.
W strefie kontrolowanej lotniska Warszawa-Okęcie CTR WAW samolot rejsowy może przelatywać najniżej na wysokości 650 m nad powierzchnią terenu, oprócz startu i lądowania.
Ile jest w Warszawie zarejestrowanych i używanych lądowisk dla śmigłowców, poprosiłbym o ich lokalizacje, jaka jest procedura uzyskania zgody na lądowanie śmigłowcem na takim lotnisku. Przykładem niech będzie taka sytuacja, że chciałbym przylecieć z Radomia (albo ze Szczytna) śmigłowcem na lądowisko przy szpitalu na Szaserów bo mieszkam przy ul. Wspólna Droga lub na pl. Szembeka.
Oto wykaz lądowisk śmigłowcowych w Warszawie wpisanych do ewidencji lądowisk prowadzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
- BABICE LPR
zgłaszającym lądowisko jest: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, ul. Księżycowa 5, 01-934 Warszawa.- BANACHA – SZPITAL KLINICZNY
zgłaszającym lądowisko jest: Samodzielny Publiczny Centralny Szpital Kliniczny, ul. Banacha 1A, 02-097 Warszawa.- BANACHA – SZPITAL PEDIATRYCZNY
zgłaszającym lądowisko jest: Warszawski Uniwersytet Medyczny, ul. Żwirki i Wigury 61, 02-091 Warszawa.- CSK MSWiA – WOŁOSKA
zgłaszającym lądowisko jest: Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie, ul. Wołoska 137, 02-507 Warszawa.- INSTYTUT „POMNIK – CENTRUM ZDROWIA DZIECKA”
zgłaszającym lądowisko jest: Instytut „Pomnik – Zdrowia Dziecka”, Al. Dzieci Polskich 20, 04-730 Warszawa.- MAZOWIECKI SZPITAL BRÓDNOWSKI
zgłaszającym lądowisko jest: Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Spółka z o.o. ul. Kondratowicza 8, 03-242 Warszawa- SOKÓŁ
zgłaszającym lądowisko jest: Kancelaria Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, ul. Wiejska 10, 00-902 Warszawa.- SZASERÓW – SZPITAL
zgłaszającym lądowisko jest: Wojskowy Instytut Medyczny, ul. Szaserów 128, 04-141 Warszawa.Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 93 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, starty i lądowania statków powietrznych mogą być wykonywane na lądowiskach tylko za zgodą zgłaszającego lądowisko i zgodnie z instrukcją operacyjną lądowiska.
Jak wygląda możliwość przelotu motolotnią lub innymi podobnymi urządzeniami.
W celu wykonania takiego przelotu należy złożyć wniosek do Prezesa ULC, wyznaczając trasę przelotu, wyznaczyć miejsca awaryjnych lądowań wzdłuż trasy przelotu, uzyskać zgodę od Prezydenta miasta Warszawy (Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego), uzyskać akceptację Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), a przed lotem skoordynować również z PAŻP cały przelot.
Dziękujemy bardzo za wyjaśnienia, przynajmniej na razie.
Jak widać, sprawa latania nad Warszawą nie jest prosta i zależy od bardzo wielu osób. Pomijając aspekty techniczne (klasa śmigłowca i.t.p.) to w dzisiejszych, jakże ciekawych czasach, gdy jeden drugiego lubi albo wręcz bardzo nie lubi, zebranie wszelkich zgód na przeloty nad miastem może być bardzo trudne do osiągnięcia.
Wszystkim, którzy uważają, że w dobie dronów śmigłowce mogą iść do lamusa, postaramy się już niedługo wyjaśnić, że są w błędzie. Przede wszystkim, spytamy o procedury uzyskania pozwolenia na przelot dronem nad obszarami miejskimi…
Zobacz:
jakie były plany śmigłowcowe w latach 50-tych ubiegłego wieku: LINK
Roman Woźniak sfotografował:
start śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z lądowiska przy szpitalu na Banacha.
- Start śmigłowca LPR
- Start śmigłowca LPR
- Start śmigłowca LPR
- Start śmigłowca LPR