Metro w Warszawie versus Neapol

Metro w Warszawie - stacja Młociny
Metro w Warszawie – stacja Młociny
fot. MPawlik

Kamil Dulski porównuje nasze metro z innymi miastami. Zaczynamy od Neapolu.

Warszawa i Neapol są miastami o zbliżonej liczbie mieszkańców.
Oba od lat zmagają się z coraz to większymi problemami komunikacyjnymi. W związku z tym, w stolicy Polski i stolicy regionu Kampania zapadła decyzja o budowie metra.
W obu przypadkach był to okres lat 80. XX wieku.

Budowa

W Warszawie budowę metra oficjalnie rozpoczęto 15 kwietnia 1983r. Pierwszy odcinek o długości 11 km był gotowy 7 kwietnia 1995r.

Neapol rozpoczął budowę pierwszej linii w 1986r. Pierwszą część o długości 4 km oddano do użytku 28 marca 1993r, a do 1995r. linia została wydłużona do 8 km.

Można więc stwierdzić, że budowa metra w fazie początkowej przebiegała w obu miastach w zbliżonym tempie. W Neapolu 8-kilometrowy odcinek budowano 9 lat, w Warszawie wykonanie 11 kilometrów I linii zajęło 12 lat.

Podobieństwa między stolicą Polski a Neapolem można także zauważyć w wielkości systemu metra.

Linie

Neapolitańczycy mają do swojej dyspozycji dwie linie o łącznej długości 20,2km, na których mieści się 20 stacji (linie nr 1 i nr 6).

  • 1. linia liczy 16 stacji i ma długość 18 km, lecz stopniowo jest zagęszczana o kolejne stacje lub wydłużana.
  • 6. linia posiada 4 stacje i 2,1km długości. Została otwarta w 2007 roku. Linie nie łączą się ze sobą, nie ma żadnej stacji przesiadkowej. W przyszłości planowana jest taka na stacji Municipio.
Mapa metra - Neapol
Mapa metra – Neapol

W Warszawie działa jedna linia o długości 23,1km, na której znajduje się 21 stacji. Centralny odcinek drugiej linii metra, ze stacją przesiadkową na stacji Świętokrzyska, o długości 6,1km i siedmioma stacjami czeka na dopuszczenie do ruchu i lada moment zostanie oddany pasażerom do użytku.

Mapa metra - Warszawa
Mapa metra – Warszawa
fot. Archiwum Autora

Zarządzanie

Operatorem neapolitańskiego metra jest włoska firma Metronapoli, odpowiedzialna za cały transport publiczny w Neapolu, która swoją działalność rozpoczęła w 2001 roku.

W stolicy Polski operatorem jest spółka miejska Metro Warszawskie, zarządzająca kolejką podziemną, jej kursowaniem oraz utrzymaniem infrastruktury, powołana w 2003 roku.

Art of Station

Wiele stacji jest objętych programem „The art stations”, w którym artyści mogą wykazać się swoją twórczością na stacjach metra. Świetnym przykładem takiej sztuki jest stacja Toledo na I linii, jedna z najpiękniejszych stacji metra na świecie.

Warszawa pochwalić się może bardzo ciekawą, wielokrotnie nagradzaną w międzynarodowych zestawieniach stacją Plac Wilsona.

Stacja Metro  Plac  Wilsona
Stacja Metro – Plac Wilsona
fot. A. Savin

Głębokość

Stacja Toledo jest również najgłębiej położoną stacją metra w Neapolu – 50 m pod powierzchnią gruntu.

Neapol
Stacja Metro Toledo
Stacja Metro Toledo

W Warszawie najgłębiej położoną stacją jest Centrum, której peron znajduje się na głębokości 18m. Po uruchomieniu II linii będzie to stacja Nowy Świat-Uniwersytet – peron na głębokości 23m.

Kursowanie

Kolejną ważną kwestią jest kursowanie pociągów.

W Neapolu pociągi jeżdżą od 6 rano do 23 wieczorem każdego dnia w roku, w zależności od pory dnia różnią się odstępy między kursami: standardowo 8-10minut, w godzinach szczytu ok. 6min, a po 21 ok 15 minut.

W Warszawie wygląda to nieco inaczej.
Pociągi od poniedziałku do czwartku i w niedzielę kursują od godziny 5 do 24. W piątek i sobotę kursy są wydłużone do ok. 2:30 nad ranem. Odstępy między kursami w tygodniu to 4-7min, w godzinach szczytu od 2-4 minut. W sobotę i niedzielę pociągi kursują co ok. 5-7 minut. W godzinach wieczornych do 10 minut.

Opłaty

Ostatnią rzeczą, którą chciałbym poruszyć to opłaty za przejazd na podstawie wybranych biletów.

W Warszawie za jednorazowy, a zarazem 75-minutowy bilet zapłacimy 4.40 zł, w Neapolu za bilet 90-minutowy – 1.5 euro.
Bilet całodniowy to odpowiednio: w Neapolu – 4.5 euro, w Warszawie – 15 zł.

Neapol i Warszawa są skrajnie różniącymi się od siebie miastami pod wieloma względami, jednak można dostrzec między nimi podobieństwa, np. w transporcie publicznym, a w opisywanym przeze mnie przykładzie – sieci kolei podziemnej w obu miastach.

Podejrzyj:

Wpisy autora na FB: LINK

28 stycznia 2015 20:09