0

21 dużych inwestycji ZTM

Parking Parkuj i Jedź Al. Krakowska
Parking Parkuj i Jedź – Al. Krakowska
fot. ZTM

One zmienią komunikację w Warszawie. Wśród priorytetów II linia metra i parkingi P+R.

93% warszawiaków pozytywnie ocenia stołeczną komunikację.
Za najważniejszą inwestycję uważają dokończenie budowy II linii metra.
Trwają prace na trzech stacjach na Woli i trzech na Targówku.
Zarząd Transportu Miejskiego planuje także dodanie dwóch stacji na pierwszej linii oraz trasę kolejnej linii po stronie wschodniej. Ważnym projektem jest też budowa kolejnych parkingów Park & Ride i montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych. Docelowo na 9 parkingach ma powstać 14 takich punktów.

Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w ZTM:

Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w Zarządzie Transportu Miejskiego w Warszawie
Franciszek Kujawski – dyrektor Pionu Inwestycji w Zarządzie Transportu Miejskiego w Warszawie
fot. Newseria

Prowadzimy 21 różnych inwestycji. Mieszkańcy Warszawy czekają przed wszystkim na metro. Większość wysoko ocenia komunikację miejską, więc na pewno nie chcemy zejść z tego poziom. Wśród projektów jest budowa wiat przystankowych czy rozbudowa parkingów dla osób, które dojeżdżają i przesiadają się w komunikację miejską.

Stołeczną komunikację miejską pozytywnie ocenia rekordowe 93% warszawiaków. Z badania wynika, że Warszawa jest miastem zdecydowanie bardziej opartym o transport publiczny. Codziennie lub prawie codziennie z autobusów, tramwajów i metra korzysta ponad połowa mieszkańców. Za najważniejszą inwestycję uważają rozbudowę metra.

Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w ZTM:

Realizujemy po stronie wschodniej kolejne trzy stacje: od C19 do C21, do Bródna, inaczej mówiąc od stacji Trocka. Po stronie zachodniej końcówka realizacji stacji od ronda Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza. W dalszej perspektywie są dwie kolejne stacje C4 i C5, to jest Ulrychów oraz Powstańców Śląskich.

Przebieg drugiej linii metra zakłada poprowadzenie trasy z zachodniej części miasta, z Karolina, na praską stronę Wisły. Długość całej II linii metra będzie wynosić ok. 31 km. Ma także powstać stacja techniczno-postojowa Karolin.

Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w ZTM:

Ostatni odcinek 3+STP Karolin w tej chwili jest w fazie przygotowawczej, projektowej i to jest jeden z kolejnych odcinków metra, który jest realizowany. Zamknie to cały odcinek II linii metra, wydłużający wcześniej zbudowany odcinek centralny.

W Warszawie powstaną też dwie dodatkowe stacje I linii metra – A12 Plac Konstytucji oraz A16 Muranów. Dzięki temu odległość między stacjami metra zmniejszyłaby się z około 1,5 km do około 700 m. Nowe stacje mają być gotowe do 2026 roku.

Urzędnicy z Warszawa są też na etapie prac koncepcyjnych związanych z budową III linią metra. Przygotowywany dokument ma wskazać, jak powinna przebiegać trasa po praskiej stronie.

Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w ZTM:

Inne inwestycje to przede wszystkim parkingi Park & Ride. W tej chwili są w trakcie realizacji P+R PKP Żerań. Prawdopodobnie w najbliższym czasie ogłosimy przetarg na realizację parkingu P+R PKP Jeziorki. Jesteśmy na etapie przyjęcia koncepcji Park & Ride PKP Wesoła.

Zdecydowana większość warszawiaków lubi korzystać z tego typu parkingów. 91% ocenia je dobrze lub bardzo dobrze – wynika z ubiegłorocznej ankiety przeprowadzonej przez ZTM. Ponad 70% korzysta z parkingów P+R w dni powszednie i przesiada się do transportu publicznego. Miasto planuje też postawienie parkingów modułowych, m.in. przy stacji metra Trocka.

Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w ZTM:

Stawiamy na elektromobilność. Obecnie przygotowujemy program pilotażowy na parkingu Park & Ride Połczyńska, związany z edukacyjno-technicznym projektem dotyczącym rozwoju elektromobilności. Na kolejnym etapie jest budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych, którą obejmą wszystkie obiekty parkingowe Zarządu Transportu Miejskiego.

Z zapowiedzi ZTM wynika, że 14 punktów ładowania – każdy o mocy 22 kW – zostanie zamontowanych na 9 parkingach.

Korzystanie z parkingów ma być też łatwiejsze. ZTM chce bowiem wykorzystać do kontroli i rozliczania użytkowników system odczytujący tablice rejestracyjne. Ma także powstać centrum zarządzania parkingami, dzięki któremu pracownicy Zarządu będą zdalnie administrowali wszystkimi obiektami.

Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w ZTM:

Prowadzimy także zadania wewnętrzne ZTM. Chcemy wystartować w 2020 roku z budową pętli autobusowej Młynów, która będzie najnowocześniejszym obiektem, z ładowarkami elektrycznymi i magazynem energii. To byłoby takie zwieńczenie tych wszystkich działań, które są związane z małą infrastrukturą.

Agencja Newseria

20 listopada 2019 07:16