0

Dłuższa II linia metra

Metro Trocka - jedno z wejść
Metro Trocka – jedno z wejść
fot. UM Warszawa

Od jutra pociągi II linii metra pojadą wydłużoną trasą na Pragę-Północ i Targówek.

W niedzielę, 15 września, pociągi II linii metra zaczną kursować nowym odcinkiem, wybudowanym na Pradze-Północ i Targówku. Pierwsze składy podziemnej kolei pojawią się wczesnym popołudniem na stacjach:

  • Szwedzka,
  • Targówek Mieszkaniowy
  • Trocka.

W tym dniu przejazdy linią M2 będą bezpłatne.

Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy:

Zgodnie z zapowiedziami niezwłocznie po otrzymaniu niezbędnych pozwoleń od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego uruchamiamy nowy odcinek warszawskiego metra. Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać ze stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka już w niedzielę po południu.

Uzyskanie pozwoleń na użytkowanie od służb wojewódzkich było elementem niezbędnym do uruchomienia wschodniego odcinka linii metra M2. W piątek, 13 września, dokumenty dotarły do stołecznego ratusza. Dzięki temu od najbliższej niedzieli pociągi będą mogły kursować już na trasie od Ronda Daszyńskiego do Trockiej.

Piknik ZTM

Uruchomieniu nowego odcinka będą towarzyszyły atrakcje przygotowane na parkingu przy wejściu na stację Targówek Mieszkaniowy (u zbiegu ul. M. Ossowskiego i Pratulińskiej).

Od godz. 11.00 do 14.00 na warszawiaków czekać będą m.in. stoiska Zarządu Transportu Miejskiego i miejskich przewoźników, a także iluzjoniści i animatorzy.

Budowa

Budowa wschodniego odcinka M2 od torów za stacją Dworzec Wileński do komory odstawczej za stacją Trocka zakończyła się 10 maja. Trwała blisko 38 miesięcy.  Kwota kontraktu to 1 066 741 483,79 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Komunikacja

W związku z uruchomieniem nowych stacji i wydłużeniem trasy metra ZTM skasuje linie autobusowe i pasażerowie zostaną zmuszeni do przesiadek i nauczenia się nowego układu komunikacyjnego.

  • Linia 517
    zostanie skrócona z Ursusa do centrum (jechała przez Most Poniatowskiego, Zieleniecką, Targową i Radzymińską na Targówek).
  • Linie 140, 340 i 738 (z Marek i Ząbek)
    będą kursować tylko do przystanku Metro Trocka (dojeżdżały do Dworca Wileńskiego).
  • Linia 269
    pojawi się jako jedyna nowa. Będzie kursować co 10 minut cały tydzień z Bródna do stacji Targówek Mieszkaniowy.

Zmiany mają być wprowadzane stopniowo.

Konsultacje

ZTM tłumaczy zmiany przeprowadzeniem konsultacji społecznych.
Rozpoczęły się połowie kwietnia od czatu z dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego, potem były spotkania z mieszkańcami, a przez cały czas uwagi zbierane były także drogą elektroniczną.

Pracownicy ZTM rozmawiali z warszawiakami na pięciu specjalnych spotkaniach na Pradze-Północ, Targówku, Białołęce i w Markach. Byli obecni także na pchlim targu na Zaciszu, Pikniku Europejskim oraz na posiedzeniu Rady Warszawskiego Transportu Publicznego, a także komisjach Rad Dzielnic Praga-Północ i Targówek.

Łączenie w spotkaniach uczestniczyło około 500 osób, a na konsultacyjny adres mailowy wpłynęło blisko 800 wiadomości. Na spotkaniach wypełniono także 300 ankiet. Wszystkie uwagi i sugestie zostały przeanalizowane, a efektem tej pracy jest nowy układ komunikacyjny.

Statystyka

  • Targówek >124 000 mieszkańców
  • Praga Północ >65 000 mieszkańców
  • Ząbki  >31 000 mieszkańców
  • Marki >29 000 mieszkańców

Na Woli

Budowa wolskiego odcinka II linii metra ma się zakończyć w listopadzie br.
Formalności urzędnicze na praskim wydłużeniu odcinka trwały 4 miesiące.
Czyli wolskie przedłużenie może być uruchomione w marcu 2020 roku.

14 września 2019 10:09
[fbcomments]