Koleje Mazowieckie odebrały super nowoczesny symulator jazdy pojazdu kolejowego FLIRT.
Jest on częścią zamówienia dotyczącego zakupu 71 jednostek EZT produkcji firmy Stadler. W lutym symulator będzie do dyspozycji maszynistów Kolei Mazowieckich oraz kursantów.
Na symulator składają się następujące komponenty:
- stanowisko szkoleniowe – kabina symulacyjna posadowiona na ruchomej platformie,
- stanowisko lokalizacji i usuwania usterek pojazdu,
- stanowisko obserwacyjne,
- stanowisko instruktora,
Kabina symulacyjna ma kształt prostopadłościanu i jest posadowiona na ruchomej platformie. Jej wnętrze odzwierciedla rzeczywistą kabinę pojazdu trakcyjnego najnowszej generacji typu FLIRT produkcji Stadlera. Kabina symulacyjna została wyposażona w oryginalne komponenty dostarczone przez firmę Stadler, z oryginalnym, w pełni wyposażonym pulpitem maszynisty, fotelem maszynisty oraz kompletną zabudową kabiny i poszyciem wewnętrznym, tj. ścianami bocznymi, sufitem, podłogą i drzwiami wejściowymi.
Odzwierciedlenie rzeczywistej kabiny maszynisty pojazdu FLIRT wpłynęło na to, że jest to praktycznie największa kabina symulatora pojazdu trakcyjnego w Polsce. Jej wymiary to: długości 4 m i 3 m szerokości .
Kabina wraz z wyposażeniem waży 2500 kg.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnej ruchomej platformy (o sześciu stopniach swobody poruszanej elektrycznymi silnikami) uzyskano odzwierciedlenie jazdy rzeczywistym pojazdem kolejowym. Platforma podczas symulowanej jazdy wychyla się w różnych kierunkach, imitując drgania, przechyły i przeciążenia, jakie oddziałują na maszynistę podczas rzeczywistej jazdy Flirtem.
Dzięki zastosowaniu pięciu monitorów wysokiej rozdzielczości, odpowiadających za wyświetlanie obrazu widzianego przez szybę czołową i szyby boczne, zapewniających jakość obrazu w formacie 4K UltraHD oraz zastosowaniu do wirtualizacji linii kolejowych nowoczesnego silnika graficznego Unity, wykorzystywanego przy produkcji współczesnych gier komputerowych, uzyskano wysoki poziom odzwierciedlenia linii kolejowych oraz ich otoczenia, z wysokim poziomem szczegółowości. Zapewni to wrażenia z jazdy praktycznie identyczne, jak w rzeczywistym pojeździe kolejowym.

Podczas odbioru technicznego urządzenia obecni byli:
przedstawiciele KM:
- Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM,
- Piotr Wakuła, dyrektor Biura Eksploatacyjno-Technicznego KM,
- Tomasz Jędrysa, kierownik Wydziału Teleinformatyki KM,
- Adam Półgrabek, maszynista instruktor KM,
- Daniel Złotkowski, maszynista instruktor KM,
- Adam Piórkowski, radca prawny KM,
- Mariusz Dąbrowski, naczelnik Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów,
przedstawiciele wykonawcy, firmy SIM Factor:
- Maciej Grodzicki, kierownik ds. zakupów i logistyki,
- Andrzej Okrutny, projektant,
- Igor Dybciak, kierownik produkcji,
- oraz Michał Leszczyński, programista,
a także przedstawiciele firmy Stadler.
Prezes Czesław Sulima powiedział podczas odbioru technicznego:
To urządzenie jest nam niezbędne dla realizacji szkoleń na najwyższym poziomie. Jest nieocenionym wkładem w przygotowanie przyszłych maszynistów oraz znakomitym wsparciem dla pracowników drużyn trakcyjnych. W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić szkolenie maszynistów bez tego rodzaju urządzenia. Nasza współpraca z firmą SIM Factor układała się dobrze, za co serdecznie dziękuję. Dziękuję oczywiście firmie Stadler, myślę, że sukces związany z instalacją tego nowoczesnego urządzenia jest dobrym prognostykiem na pełną realizację zamówienia w zakresie nowych pojazdów produkowanych dla Kolei Mazowieckich.
Magdalena Dankowska, dyrektor projektu w Stadler Polska:
Bardzo się cieszymy, że mogliśmy przekazać Kolejom Mazowieckim pierwszy w Polsce symulator pojazdu FLIRT. Dzięki szkoleniom na symulatorze maszyniści mogą testować przeróżne sytuacje w bezpiecznym środowisku, co zapewni w przyszłości bezproblemową i bezpieczną eksploatację pojazdów z pasażerami. Symulator daje także możliwość wirtualnego sprawdzenia, w jaki sposób prowadzić pociągi, by zużycie energii było optymalne, co jest istotne dla efektywnej działalności przewozowej przewoźnika.
Symulator został zamontowany w infrastrukturze przewoźnika w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów, gdzie niebawem rozpoczną się szkolenia maszynistów.