0

Felieton Automobilisty

Giełda samochodowa fot. Mirosław Rutkowski
Giełda samochodowa
fot. Mirosław Rutkowski

Czy przyszłość motoryzacji jest elektryczna? Wygląda na to, że tak.

Można wysnuć wniosek, że powszechna mobilność rozpoczęła się od nieudanego  eksperymentu z napędami elektrycznymi, które zostały ograne przez silniki spalinowe, a obecnie nadeszły czasy, gdy silniki spalinowe są wypierane przez te na prąd. Co prawda samochody bez rury wydechowej, generujące świszczący wizg zamiast tłumionych detonacji w każdym z cylindrów, są niesprawiedliwie drogie, dość uciążliwe w eksploatacji gdy ktoś chce pokonywać dłuższe dystanse, ale za to bardzo przyjemne
w prowadzeniu, za sprawą charakterystyki silników elektrycznych.

Mirek Rutkowski
Mirek Rutkowski – autor
fot. MR

Elektryczna rewolucja niespecjalnie zmieni sposób wykorzystywania auta przez statystycznych użytkowników, zasięg 200, 300 kilometrów w zupełności wystarcza większości kierowców, którzy dojeżdżają do szkół, firm, sklepów. Naładowany z gniazdka zestaw akumulatorów wystarcza na pokonywanie codziennych dystansów. W większości przypadków zasięg wystarcza także dla pracowników firm kurierskich, pocztowych czy zaopatrzeniowych. Oczywiście wciąż z pewnymi ograniczeniami, nad którymi inżynierowie producentów samochodów intensywnie pracują.

Ważniejsze jednak wydaje się to, że napęd elektryczny spowoduje poważne przemeblowanie wśród producentów samochodów, a także – co może ważniejsze – przyniesie szereg konsekwencji w geopolityce. Wszyscy producenci samochodów mają dziś w ofercie modele spalinowe, hybrydowe i elektryczne. Srogie opłaty związane z niedotrzymywaniem coraz to bardziej restrykcyjnych norm emisji, bezpośrednio wpływają na ceny samochodów z napędem spalinowym. Są coraz droższe. Samochody elektryczne troszkę tanieją, efektem jest zmniejszanie różnicy w cenach elektryków i aut z napędem klasycznym. Mordercza walka producentów prowadzi do przejęć i fuzji, aby otworzyć nowe rynki czy przejąć technologie.

Jakie zmiany nastąpią w geopolityce?
Na pewno w perspektywie kilkudziesięciu lat ropa naftowa i inne paliwa kopalne stracą swe strategiczne znaczenie. Jakie to spowoduje konsekwencje gospodarcze (i polityczne  też) dla Bliskiego Wschodu, Rosji czy USA? Znaczenia natomiast nabierają metale ziem
rzadkich, warunki na świecie będą dyktowały te kraje, które utrzymają dostęp do nowych strategicznych zasobów. Ich kontrola w połączeniu z opanowaniem i tworzeniem nowych technologii oraz wysokokwalifikowaną kadrą pozwoli dyktować warunki całemu światu.
Czy to będą Chiny?

Szerokiej drogi

Tymczasem…

w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:

Wrażenia z jazd

  • Trochę usportowione – str. 4
    ANNA LUBERTOWICZ-SZTORC

Minęło ponad 10 lat od momentu gdy Nissan zadebiutował na polskim rynku modelem Qashqai. (premiera pierwszej generacji tego samochodu miała miejsce w 2007). Niewielu wówczas wróżyło mu aż taki sukces.

Relax

  • Le Mans ’66 – str. 10
    KLAUDIUSZ MADEJA

Przy 7 000 obrotów na minutę przekracza się granicę, za którą wszystko się zaciera. Maszyna staje się lekka jak piórko. Znika. Pozostaje tylko ciało, mknące w przestrzeni i czasie. I właśnie przy 7 000 obrotów spotykasz to coś. Coś, co tam na ciebie czeka.

Wydarzenia

  • Auta dla Muzeum – str. 18
    ANNA LUBERTOWICZ-SZTORC

Nowy Ford Transit oraz Tourneo Custom zaczynają służbę w ochronie i transporcie zbiorów oraz pracowników Muzeum Narodowego w Warszawie. Od egipskiej mumii przez słynne obrazy po fragmenty starożytnych budowli – nowy Ford Transit oraz Tourneo Custom w służbie Muzeum Narodowego będą podróżować po całej Europie z nietypowymi ładunkami o najwyższej wartości historycznej i materialnej dla Polski.

Eksploatacja

  • Ile kosztuje samochód? – str. 20
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

Nie trzeba mieć fortuny, aby kupić samochód, wystarczy 1500 złotych. Takie auto może nawet ma aktualne obowiązkowe badanie techniczne i ubezpieczenie. Ale przecież koszt zakupu, to nie wszystko. Ile trzeba mieć, aby bezpiecznie jeździć?

Klasyki i oldtimery

  • Żak z Dziadowej Kłody – str. 24
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

Nad rzeką Widawą leży niewielka miejscowość Dziadowa Kłoda. Krótki tam pobyt pozostanie mi w pamięci na długo. I to wcale nie z powodu barwnej opowieści o powstaniu nazwy miejscowości.

Sport

  • Show na 21 odsłon – str. 28
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

W Abu Zabi zakończył się kolejny cykl Grand Prix Formuły 1. Czymś nieprawdopodobnym, nadzwyczajnym i ekscytującym był powrót Roberta Kubicy za kierownicę samochodu wyścigowego F1.

  • Arabski Dakar – str. 34
    MACIEJ RZOŃCA

5 stycznia rozpocznie się 42 edycja Rajdu Dakar – legendarnych zawodów, których już tylko ukończenie jest zasłużonym powodem dumy jej uczestników. Tym razem organizator przygotował liczącą prawie 7900 kilometrów trasę (w tym ponad 5 tys km odcinków specjalnych) na bezdrożach Półwyspu Arabskiego.

  • Dacia Duster Elf Cup – finał – str. 37
    MACIEJ RZOŃCA

W rywalizacji pucharu Dacia Duster Elf Cup 2019 wystartowało 10 załóg, biorących udział w cyklu Dacia Duster Elf Cup oraz Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych. Zwycięzcami Dacia Duster Elf Cup 2019 zostali Pascal Brodnicki oraz Ernest Górecki, dla których największą nagrodą będzie wyjazd do Arabii Saudyjskiej, by obserwować Rajd Dakar 2020.

Relaks

  • Pędem przez sawannę – str. 38

Polacy w afrykańskim klasyku.
Kolejna, już .7 pozycja w Bibliotece Auto Klubu Dziennikarzy Polskich

Kalendarium

  • Nieudany żywot „rajdówki” X1/9 – str. 39
    Kalendarium pod redakcją Macieja Rzońcy

Wydarzenia i rocznice: wrzesień 2019

Zapraszamy do lektury: [LINK]

8 grudnia 2019 21:55
[fbcomments]