0

Tankowanie prądem na Mazowszu

SPS - inteligentna stacja transformatorowa z Włoszczowy
SPS – inteligentna stacja transformatorowa z Włoszczowy
fot. ZPUE SA

Pierwsze trzy Inteligentne Stacje Transformatorowe SPS z magazynem energii z Włoszczowy trafią do klientów na Mazowszu.

Tak poinformował, podczas trwających w Bielsku-Białej targów Energetab, ich producent, spółka ZPUE S.A. (niegdyś Zakład Produkcji Urządzeń Elektrycznych).

Z trzech pierwszych dwie stacje trafią do Warszawy a jedna do Małopola (wieś w gminie Dąbrówka, w powiecie wołomińskim) w okolicy Radzymina.

Bogusław Wypychewicz, Prezes Zarządu i założyciel ZPUE S.A. 

SPS to nasza odpowiedź na nowe wyzwania jakie stoją przed sektorem energetycznym, zapewniają bezpieczeństwo dostaw prądu, współpracują z odnawialnymi źródłami energii oraz mogą być bazą do ładowania samochodów elektrycznych. Cieszymy się, że już wkrótce pokażą co potrafią w rzeczywistych warunkach.

W 2018 roku, tuż przed poprzednią edycją Międzynarodowych Energetycznych Targów Bielskich, w sąsiedztwie głównego biurowca ZPUE S.A. we Włoszczowie stanęła prototypowa lecz w pełni funkcjonalna Inteligentna Stacja Transformatorowa SPS. Współpracuje ona z panelami fotowoltaicznymi oraz turbiną wiatrową. Stacja posiada także magazyn energii zlokalizowany w podziemnej kondygnacji. Magazynowana w nim energia pochodzi zarówno z sieci jak również wspomnianych odnawialnych źródeł energii . Tuż obok znajduje się zasilana przez nią ładowarka samochodowa, z której często korzystają elektryczne pojazdy.

Podczas ubiegłorocznej premiery w Bielsku-Białej stacja została zaprezentowana na stoisku producenta za pośrednictwem łącz telekomunikacyjnych oraz dotykowego panelu, za pomocą którego można było sterować aparaturą oddaloną o około 160 km.

Krzysztof Jamróz, Członek Zarządu i Dyrektor Handlowy ZPUE S.A.:

Od tego momentu wiele podmiotów pytało nas o możliwości stacji.
Teraz z dużą satysfakcją możemy poinformować, że pierwsze trzy SPS-y zostały zamówione i wiele wskazuje na to, że to zaledwie początek. Zainteresowanie jest ogromne, prowadzimy wiele zaawansowanych rozmów
.

Jedną z istotnych cech stacji SPS jest możliwość jej konfiguracji i dostosowania do indywidualnych wymagań klienta.

Wojciech Smoczek, Dyrektor Sprzedaży ZPUE S.A. w Regionie Centralno-Wschodnim:

Każda z trzech stacji, które trafią do naszych klientów na Mazowszu jest inna, a to oznacza, że są one niezależnie zaprojektowane na miarę potrzeb i oczekiwań odbiorców. Elastyczność i konfigurowalność SPS-a to jego ogromna zaleta.

Jedna ze sprzedanych stacji trafi do zakładu produkcyjnego we wschodniej części województwa mazowieckiego (Małopole), kolejne będą pracowały na terenie Warszawy.

W maju 2019 roku innogy Stoen Operator, jako pierwszy operator sieci dystrybucyjnej w Polsce, uruchomił projekt badawczy poświęcony technologii vehicle-to-grid (V2G). To rozwiązanie umożliwia przekazanie energii elektrycznej z pojazdów do sieci dystrybucyjnej. Operator, za zgodą użytkownika, może aktywnie decydować o ładowaniu samochodu lub zwrocie tej nie energii do sieci w zależności od różnych czynników, takich, jak np. obciążenie sieci zasilającej. Nowoczesne stacje transformatorowe, tzw. Smart Power Station (SPS), wyprodukowane przez ZPUE zostaną wykorzystane w celu budowy infrastruktury V2G przez innogy Stoen Operator na terenie Warszawy.

W ramach wdrożenia operator testuje połączenie układów magazynowania energii z pojazdami elektrycznymi i ich współpracę z siecią energetyczną. Bada również zwrot energii z pojazdów do sieci oraz do układów magazynowania, które są przyłączone do miejskiej stacji energetycznej.

Cały program przewidziany jest na lata 2019-2020.
Pierwszy etap projektu, realizowanego przez innogy Stoen Operator, obejmie analizę i ocenę współpracy pomiędzy samochodami a siecią elektroenergetyczną poprzez dedykowane punkty ładowania i potrwa do końca 2019 roku.
Drugi etap, współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zaplanowany na rok 2020, uwzględniać będzie badania i analizę wykorzystania technologii V2G oraz stacjonarnego zasobnika energii zlokalizowanego w nowo zbudowanej stacji transformatorowej.

Małgorzata Cybulska, Dyrektor departamentu Majątek Sieciowy z innogy Stoen Operator:

Sprostanie oczekiwaniom w zakresie niezawodności dostaw energii wymaga od operatora stosowania automatyki w sieciach przesyłowych oraz otwartości na innowacje. Technologia V2G i stosowanie mobilnego magazynowania energii, może przynieść wymierne korzyści wszystkim uczestnikom rynku energii. Prosumenci korzystający z samochodów wyposażonych w interfejs V2G zyskają dodatkowe źródło dochodów, a rozproszone zasoby energetyczne pozwolą na rozbudowę sieci dystrybucyjnej przy mniejszych nakładach inwestycyjnych i dużo mniejszej ingerencji w środowisko naturalne.

Kluczem do szybkiego rozwoju sieci ładowania pojazdów dużych mocy jest połączenie ładowania pojazdów i magazynowania energii. Producenci samochodów elektrycznych wyposażają je obecnie w interfejsy wspierające vehicle-to-grid (V2G), które umożliwiają dwustronny przepływ energii pomiędzy pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Postęp w dziedzinie elektromobilności sprawił, że samochody elektryczne nie tylko stanowią czystszą alternatywę dla pojazdów spalinowych, ale też pozwalają użytkownikom na zostanie prosumentami (od. red.: prosument to zbitka wyrazów producent lub profesjonalista i konsument, przy czym chodzi tu o konsumenta zaangażowanego we współtworzenie i promowanie produktów danej marki albo w jednoczesną produkcję i konsumpcję dóbr lub usług).

Dotychczas SPS została nagrodzona m.in. podczas odbywających się w listopadzie w Lublinie Targów ENERGETICS. Znalazła także uznanie podczas zorganizowanej z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości Pomorskiej Gali Energetyki. Wówczas w ręce ZPUE trafiła specjalna statuetka „Innowacje w Energetyce”. W maju br. stacja została nagrodzona Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas wystawy EXPOPOWER.

Co to jest SPS

SPS – Smart Power Station, to inteligentna stacja transformatorowa z magazynem energii, przyłączami do źródeł odnawialnych źródeł energii oraz ładowarkami pojazdów elektrycznych.

To rozwiązanie integrujące funkcje zdalnie zarządzanej, rozdzielczo-dystrybucyjnej stacji transformatorowej, pracującej w systemie Smart Grid (z ang. inteligentna sieć) z dwukierunkowym inwerterem (urządzenie ładujące i oddające zasób) współpracującym z magazynem energii.

Rozwiązanie jednocześnie zapewnia możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, tak osobowych, jak ciężarowych i autobusów.

Uzupełnieniem rozwiązania jest możliwość zasilania magazynu energii lub jej odbiorców bezpośrednio z odnawialnych źródeł energii elektrycznej np. farm fotowoltaicznych czy wiatrowych.

Poszczególne elementy składowe stacji mogą tworzyć niezależne instalacje lub zarządzane przez oprogramowanie SPS-Control pracować, jako jeden zaawansowany system.

17 września 2019 17:14

Komentarze