0

SAM

SAM – Przemysław Wasilkowski
fot. Festiwal "Garderoba"

Monodram Przemysława Wasilkowskiego poruszający kwestie egzystencjonalne.

Jeżeli zadaniem teatru jest odpowiadać jaki sens ma nasze życie to spektakl „SAM” jest ważnym, aczkolwiek pesymistycznym głosem. Już fakt, że tekst został oparty m. in. „Psychosis 4.48″ Sarah Kane wskazuje na wydźwięk.

Przemysław Wasilkowski w sposób przejmujący odtwarza ten osobisty i bardzo trudny aktorsko spektakl wymagający odwagi w sposobie wyrażenia treści. Wykorzystuje urządzenia multimedialne, które jeszcze bardziej przybliżają go, do i tak blisko usadowionej, publiczności.

Czy ten, skądinąd znakomity spektakl, pasował do Przeglądu Teatrów Niezależnych Garderoba, zawierającego przedstawienia poruszające równie ważkie tematy ale w sposób bardziej lekki, śmiem wątpić. Nie umniejsza to jednak aktorskiego kunsztu Wasilkowskiego, który zdołał zaprezentować nie przejmując się odmiennością swojego spektaklu.

O spektaklu:

Spektakl SAM nie posiada tradycyjnej struktury dramatycznej. Akcja spektaklu oparta jest na fragmentach z Hamleta Williama Szekspira, Towarzystwa Samuela Becketta i Psychosis 4.48 Sarah Kane. Wspólnym tematem tych tekstów jest świadomość kogoś, kto za wszelką cenę chce ustalić, kim tak naprawdę jest, chce poznać tego kogoś, kogo, parafrazując Kane, „twarz wykleja wnętrze jego umysłu”. Takie myśli docierają do nas w sytuacji kryzysu tożsamości, w stanach szoku lub załamania nerwowego. Beckett pyta o nie z precyzją i nieomal kartezjańską metodycznością. Sarah Kane krzyczy je, bez ogródek, prosto z serca. Szekspir wyśpiewuje je w monologach szalonego Hamleta. Co jeszcze łączy teksty? To, że człowiek musi toczyć ten pojedynek sam. Aktor ma na scenie tę przewagę, że towarzyszy mu stale jego teatralny, wizualny sobowtór, umożliwiając sytuację dialogu zarówno z autorem, jak i z widzem.

Spektakl powstał z inspiracji ostatnim etapem pracy Jerzego Grotowskiego, odkryciami psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella, a w głównej mierze „sytuacjami dialogicznymi” wynikającymi z autoreferencyjnych struktur narracyjnych monologów beckettowskich. Ten ostatni obszar jest głównym polem badawczym artysty i tematem jego przewodu doktorskiego, realizowanego pod okiem prof. Krystiana Lupy. W praktycznym badaniu „sytuacji dialogicznej” Wasilkowski korzystał z wiedzy i konsultacji psycholożki Agnieszki Wróblewskiej z Warszawskiej Akademii Psychologii Zorientowanej na Proces.

Przemysław Wasilkowski

Jest absolwentem Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 1994–1999 pracował w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontederze we Włoszech. Jako członek zespołu artystycznego brał aktywny udział w procesie twórczym Workcenter, którego ukoronowaniem była zamknięta struktura performatywna o nazwie Akcja.

Od maja 1999 roku prowadził w Polsce i za granicą cykl spotkań-staży States of Shock. Był asystentem prof. Michała Pawlickiego w swojej macierzystej uczelni. Aktualnie jest wykładowcą Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie.

Jako aktor współpracował z Teatrem Nowym w Łodzi, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Bretoncaffe w Warszawie, Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Śląskim w Katowicach i Instytutem Grotowskiego (występuje w Mauzerze w reż. Theodorosa Terzopoulosa). Współpracował także z teatrami za granicą (m.in. Zona Castaglia w Turynie, ARCAT i Atelier Monique Stalens w Paryżu).

Zajmuje się również reżyserią (MC HCW Projekt, Zona Tenebrarum, Czarne na biało-niebieskim, Kres długiego dnia, zrealizowane w ramach rocznych projektów teatralnych) i ruchem scenicznym (Balladyna i Słownik chazarski w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Termopile polskie w Teatrze Nowym w Łodzi).

Jego autorskie spektakle (Lament Doctoris Fausti, Zona Tenebrarum, Stany szoku i SAM) prezentowane były na licznych festiwalach w Polsce i za granicą, m.in.: w Finlandii, Francji, Grecji, Japonii i we Włoszech.

Od 2012 roku doktorant PWSFTviT w Łodzi, promotorem jego przewodu doktorskiego jest prof. Krystian Lupa.

29 marca 2018 18:19
[fbcomments]