Teatr Pieśni Kozła z Wrocławia zainaugurował pokazy w ramach 37. Warszawskich Spotkań Teatralnych.
Przedstawienie w reżyserii Grzegorza Brala jest bardzo specyficzną interpretacją, właściwie wariacją ostatnie dramatu Williama Szekspira „Burza”.
W „Wyspie”, spektaklu inspirowanym „Burzą” wszystko dzieje się w oszalałej wyobraźni starca Prospero, który zdradzony i oszukany żyje wyłącznie marzeniami i snami. Wyobraźnia Prospero jest poetycka i magnetyczna. Kreuje on wszystkie postacie, które go otaczają, będąc każdą z nich i żadnej z nich nie widząc naprawdę. Prospero opowiada o przeżyciach, marzeniach, których nie można spełnić i świecie, który nie istnieje. Prospero od dwunastu lat jest więźniem i opowiada dwanaście muzycznych poematów. Jego wyobraźnia jak mit stwarza muzykę i taniec, a spektakl przybiera formę poematów muzyczno-tanecznych. Zespół dziewiętnastu wykonawców to wnętrze szalonego umysłu samotnego starca. Nasycony smutkiem i nostalgią spektakl tworzą aktorzy Teatru Pieśni Kozła z tancerzami uznanego choreografa Ivana Pereza.
„Wyspa” to w praktyce spektakl muzyczno-taneczny. Wzbudził on mieszane opinie naszych recenzentów.
Andrzej:
Od Warszawskich Spotkań Teatralnych chyba można wymagać wyboru spektakli wyróżniających się czymś szczególnym. Trudno mi zrozumieć zaproszenie Teatru Pieśni Kozła ze spektaklem „Wyspa”. Bardziej pasowaliby na organizowaną przez Teatr Studio – Scenę Tańca Studio. Godzinne, usypiające, jednostajne przedstawienie pozbawione pomysłów, zamysłu i przesłania. Gdyby nie wypowiadany wstęp o Prospero trudno byłoby się w ogóle zorientować, że ma coś wspólnego z dramatem Szekspira, który doczekał się tylu znakomitych interpretacji (pierwszy warszawski przykład z brzegu: LINK). Muzycznie, owszem, warto posłuchać. Ale teatralnie szczytem interpretacyjnych pomysłów jest położenie luster na podłodze i powieszenie krzeseł na ścianach.
Gosia:
Niezwykłe przedstawienie pod względem muzycznym. Wręcz hipnotyzujący ciąg dźwięków. Także tanecznie Teatr Kozła jest klasą samą w sobie. Nawiązania do dramatu Szekspira trudne do wychwycenia, może nie to było głównym celem twórców.
Warszawska publiczność była bliższa pozytywnym odczuciom, czego wyrazem długa owacja po spektaklu.
Zdjęcia
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
- Wyspa
Zwiastun:
- reżyseria: Grzegorz Bral
- muzyka: Jean Claude Acquaviva, Maciej Rychły
- choreografia: Ivan Perez Aviles
- dramaturgia: Alicja Bral
- przygotowanie pieśni: Łukasz Wójcik
- przygotowanie chóru: Kelvin Chan
- obsada: Anu Almagro, Julianna Bloodgood, Jenny Kaatz, Olga Kunicka, Natalia Voskoboynikova, Magdalena Kumorek, Katarzyna Janekowicz, Magdalena Wojnarowska, Dimitris Varkas, Kelvin Chan, Michał Rudaś, Łukasz Wójcik, Peyman Fallahian Sichani
- Tancerze: Christopher Tandy, Inés Belder Nácher,Baptiste Ménard, Orla Mc Carthy, Leon Poulton, Carline Mougenot