Buspas na ulicy Puławskiej

Buspas - oznakowanie na ulicy Puławskiej przy ulicy Wałbrzyskiej
Buspas – oznakowanie na ulicy Puławskiej przy ulicy Wałbrzyskiej
fot. UM Warszawa

Trwa wyznaczanie buspasa na ul. Puławskiej od węzła „Wyścigi” do pętli autobusowej przy al. Wilanowskiej.

Pas dla autobusów będzie obowiązywać na obu jezdniach ulicy od 24 lipca.
Dopuszczony będzie na nim ruch karetek, pojazdów miejskiego transportu osób niepełnosprawnych, motocykli oraz taksówek.

Autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego mają do dyspozycji prawie 64 kilometry wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Także niektóre ulice dostępne są wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów. Takich odcinków jest ponad pięć kilometrów.

Autobusy swoje pasy dzielą również z tramwajami – poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym. Tak jest w al. „Solidarności” oraz na ul. 11 Listopada.

Najdłuższy warszawski buspas jest na ul. Radzymińskiej i al. „Solidarności”.
Zaczyna się niemal na granicy miasta, przy ulicy Krynoliny, a kończy na pl. Bankowym. Ma on dokładnie 7775 metrów długości. Na tym odcinku jest też najdłuższy w Warszawie trambuspas. Autobusy i tramwaje kursują tu razem na odcinku 2,7 kilometra.

Najmłodszy warszawski buspas wytyczony został w czerwcu 2020 w al. Solidarności od ul. Jórskiego do ul. Łodygowej na odcinku długości blisko 1.7 km.

Badania i analizy

Wyznaczenie nowego buspasa to poważna ingerencja w organizację ruchu.
Dlatego przed podjęciem decyzji urzędnicy przeprowadzają szczegółowe analizy, które pozwalają ocenić faktyczną jego efektywność.

Wśród analizowanych czynników znajdują się m.in.

  • natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego i innych,
  • okres funkcjonowania buspasa,
  • straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia,
  • liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (między skrzyżowaniami).

Motocykle na buspasach

Zgodnie z zapowiedzią prezydenta Rafała Trzaskowskiego, urzędnicy rozpoczęli proces wpuszczenia motocyklistów na buspasy. Przez ostatnie miesiące trwało projektowanie i opiniowanie zmian w organizacji ruchu.

Pierwsi motocykliści pojawili się na buspasach jeszcze w czerwcu.
Wtedy też wyznaczyliśmy nowy buspas na ul. Radzymińskiej. Po zakończeniu obecnie trwających prac, będą oni mogli poruszać się również po buspasie na Puławskiej.

W kolejnym etapie urzędnicy planują uruchomić nowe buspasy, z oznakowaniem pozwalającym na poruszanie się nimi motocykli, na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (na odcinku od ul. Grójeckiej do ul. Szczęśliwickiej) oraz na ul. Modlińskiej (od ul. płk. R. Kuklińskiego do ul. Elektronowej).
Trwają do tego ostatnie przygotowania.

UM Warszawy

15 lipca 2020 17:22