Od końca czerwca – przez trzy miesiące – będzie wstrzymany ruch tramwajowy wzdłuż ul. Słomińskiego.
Tramwaje Warszawskie wyremontują ponad 3 km torów tramwajowych wraz z siecią trakcyjną. Pojawi się rozchodnik, poprawi się wygoda i bezpieczeństwo pasażerów.
W ramach wakacyjnych prac przebudowane zostanie torowisko wzdłuż ul. Słomińskiego – na odcinku od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do wjazdu na most Gdański. Roboty podzielone są na dwa odcinki, które będą realizowane w jednym czasie.
Przeniesione i dłuższe przystanki
Wybrany w przetargu wykonawca – firma Strabag – zajmie się fragmentem torów od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do wiaduktu w ciągu ul. Andersa (w sumie 1507 metrów toru pojedynczego). Ostatni raz tory, na tym odcinku, przechodziły remont główny w 1994 r. – z wyjątkiem okolic Dworca Gdańskiego, gdzie tory przebudowano w czasie budowy stacji metra w 2002 r. Wykonawca rozpoczął już pierwsze prace poza torowiskiem, ale na razie nie powodują one zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej.
Zakres prac obejmuje wymianę całego torowiska.
Zamiast podsypki (tłucznia) na znacznej długości zastosowana zostanie trwalsza konstrukcja bezpodsypkowa – z zieloną zabudową w postaci rozchodnika.
W okolicach Dworca Gdańskiego zostanie zachowana konstrukcja podsypkowa.
Zmodernizowane zostanie odwodnienie, a rozstaw osi torów zostanie zwiększony. Wymienione zostaną słupy trakcyjne wraz z siecią i kablami trakcyjnymi.
Zmiany odczują także pasażerowie:
- przystanki „Baseny Inflancka” zostają przeniesione na zachodnią stronę skrzyżowania ul. Słomińskiego i ul. Pamiętajcie o Ogrodach.
Usprawni to znacznie ruch pieszy, gdyż oba tramwajowe przystanki znajdą się bliżej wejścia do centrum handlowego Arkadia – pasażerowie będą musieli przejść tylko przez połowę jezdni. Układ drogowy zostanie w tym miejscu dostosowany do zmienionej lokalizacji przystanków i przejścia dla pieszych. - Zostaną wydłużone przystanki Dworzec Gdański, co umożliwi bezproblemową obsługę dwóch dłuższych tramwajów.
Dojście do przystanku Park Traugutta
Drugi odcinek – od wiaduktu w ciągu od ul. Andersa do wjazdu na most Gdański – wyremontujemy siłami własnymi spółki. Ostatni raz torowisko przechodziło remonty generalne w 2006 r. (od Andersa do Bonifraterskiej) i 1998 r. (od Bonifraterskiej do mostu Gdańskiego).
W rejonie przystanków Park Traugutta i przejazdu przy Międzyparkowej konstrukcja torowiska zostanie zmieniona na bezpodsypkową. Na całym odcinku zostanie przebudowane odwodnienie torowiska. Torowisko zostanie zazielenione jesienią, w ramach oddzielnego zadania – już bez przerw w ruchu.
Istotne zmiany pojawią się w rejonie przystanku Park Traugutta.
Obie platformy zostaną wyremontowane. Prace obejmą także poprawę bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych, a także remont jezdni północnej. Wyremontowany zostanie także przystanek autobusowy przy jezdni południowej.
Zmiany w ruchu
Ruch tramwajowy zostanie wstrzymany od 28 czerwca – na odcinku od przystanku Rondo „Radosława” do przystanku Rondo Starzyńskiego. Przerwa w ruchu wzdłuż ul. Słomińskiego potrwa trzy miesiące – do końca września.
W pierwszym etapie prac, od 28 czerwca, tramwaje nie będą kursowały między ulicami Słomińskiego i Starzyńskiego między rondem Zgrupowania AK „Radosław” a rondem Żaba oraz ulicą Międzyparkową.
- Kursowanie tramwajów linii 1, 6 i 28 zostanie zawieszone.
- Osiemnastka nadal będzie kursowała na zmienionej trasie, czyli z pętli PKP Służewiec na plac G. Narutowicza.
- Na części swoich tras tramwaje linii 1 i 28 zastąpi linia 78 (Osiedle Górczewska – plac G. Narutowicza),
- częściej będą kursowały tramwaje linii 3.
- Uruchomiona zostanie zastępcza linię autobusową Z-5.
Autobusy będą kursowały między pętlą Metro Trocka a rondem Zgrupowania AK „Radosław” ulicami: Słomińskiego, Starzyńskiego, św. Wincentego, Borzymowską. - Autobusy linii 500 i 409, kursujące ulicą Słomińskiego i Starzyńskiego, będą miały dodatkowe przystanki.
Prace wiążą się z czasowymi zmianami w organizacji ruchu.
- Od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do Dworca Gdańskiego nieczynne będą pasy wewnętrzne przylegające do torowiska.
- W pierwszych etapach nie będzie też przejazdu przez tory na wysokości ul. Pamiętajcie o Ogrodach (cały czas zachowana będzie możliwość przejścia przez jezdnię).
- Nieczynna będzie także zawrotka w rejonie przystanku Dworzec Gdański.
Na odcinku od Andersa do mostu Gdańskiego organizacja ruchu będzie się zmieniać w zależności od etapu prac.
- Na początku – od 28 czerwca do przełomu lipca i sierpnia – zamknięta będzie jezdnia południowa przy Międzyparkowej.
- Ruch w ciągu Słomińskiego, w obie strony, będzie odbywać się po jezdni północnej – po jednym pasie na kierunek.
- Jednocześnie zachowany zostanie przejazd po jezdni południowej od ul. Międzyparkowej w kierunku mostu Gdańskiego.
Pracowity rok
W tym roku harmonogram robót obejmuje 34 zadania remontowe i około 10 km toru pojedynczego. Oprócz tego zaplanowane są zamknięcia związane z realizacją nowych tras tramwajowych – na Rakowieckiej czy do Dw. Zachodniego. Remonty grupowane są w taki sposób, by w czasie jednego wyłączenia ruchu wykonać kilka zadań.
Większość robót przewidziano w okresie letnim, gdy ruch jest mniejszy.
Z uwagi jednak na dużą liczbę prac, które są zaplanowane w kluczowych miejscach sieci tramwajowej, TK wykorzystuje cały sezon remontowy – od marca do października.
Jest to konieczne z uwagi na możliwości zapewnienia komunikacji zastępczej, objazdów linii tramwajowych i zachowania dojazdów do zajezdni.
Tegoroczne prace obejmują kluczowe odcinki sieci.
Efekty remontów, w postaci poprawy warunków jazdy tramwajów, będą odczuwalne przez dziesiątki tysięcy pasażerów.