Nowe standardy dróg dla pieszych

fot. Urząd m.st. Warszawy

Miasto zostało podzielone na 4 strefy pieszych o różnych wymogach. Różne wykonanie, różna wygoda.

W Warszawie od 11 XI 2016 r. będą obowiązywały jednolite standardy i wytyczne projektowania i wykonywania dróg dla pieszych.
Nowoprojektowane i remontowane ulice mają być przyjaźniejsze dla wszystkich.

Co to są standardy?

Standardy to dwa załączniki do Zarządzenia nr 1539/2016 Prezydenta m.st. Warszawy podpisanego przez Hannę Gronkiewicz-Waltz 12 X 2016 r.

  1. Rozwój ruchu pieszego.
    Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych w m.st. Warszawie
    ,
    to zbiór zasad którymi muszą kierować się planiści, projektanci, firmy wykonawcze itp. we wszystkich przedsięwzięciach w mieście związanych z budową, remontami, modernizacjami ulic. Standardy uwzględniają podział miasta na strefy o odmiennej charakterystyce przestrzennej, funkcjonalnej i historycznej (Warszawa została podzielona na trzy strefy). Standardy określają w jaki sposób powinien być zorganizowany ruch pieszych, m.in. jakie parametry powinny mieć chodniki (np. nachylenie, szerokość), pochylnie, schody, jak wykonane mają być przejścia dla pieszych przez jezdnie (m.in. usytuowanie, szerokość, długość itp.) czy też wyjazdy z bram. Wprowadzona została m.in. minimalna szerokość (w zależności od rodzaju i lokalizacji ulicy) pasa ruchu dla pieszych wolnego od wszelkiego rodzaju przeszkód. Dużą część tego katalogu zajmują zalecenia dotyczące materiałów z jakich wykonywane mają być poszczególne elementy ciągów pieszych – tzn. chodniki, krawężniki itp., w zależności od strefy miasta w której się znajdują. I tak np. stosowane mają być płyty chodnikowe ale w strefie centralnej (I strefa) kamienne lub lastrykowe na bazie kruszywa granitowego lub bazaltowego, natomiast w strefie III mogą być to płyty betonowe.
    Stron 115.
    Spis treści:

     

  2. Rozwój ruchu pieszego.
    Wytyczne projektowania i wykonywania dróg dla pieszych w m.st. Warszawie
    .
    Stosowanie wytycznych jest zalecane to zestaw instrukcji, wskazówek i zbiór dobrych praktyk. Wytyczne zawierają między innymi: wymagania wynikające z organizacji ruchu dla osób o ograniczonej sprawności, zasady organizacji stref pieszych, zasady sytuowania ciągów pieszych w liniach rozgraniczających ulicy, wytyczne geometryczne dla pasów ruchu pieszego w poszczególnych strefach.
    Stron 115.
    Spis treści:

Samo Zarządzenie nr 1539/2016 Prezydenta miasta stołecznego Warszawy z dnia 12 października 2016 r. jest w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla ruchu pieszego na terenie miasta stołecznego Warszawy

W pierwszym paragrafie pani prezydent stwierdza, że

Komórki organizacyjne Urzędu m.st. Warszawy, w tym urzędy dzielnic, jednostki organizacyjne m.st. Warszawy, w szczególności Zarząd Dróg Miejskich i Zarząd Terenów Publicznych, działają na rzecz tworzenia korzystnych warunków dla ruchu pieszego na terenie miasta stołecznego Warszawy.

Można więc sądzić, że do dnia wejścia w życie rozporządzenia tak nie było. A może, że było a teraz będzie inaczej? Lepiej?

I tak już drugi punkt stwierdza, że: polityka tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju ruchu pieszego opisuje załącznik 1. oraz, że Warszawę podzieliła na strefy o zróżnicowanych wymogach projektowania rozwiązań dla ruchu pieszego oraz wymogach estetycznych i materiałowych, co również znajdziemy w tym załączniku.

Dla potrzeb planowania, projektowania, budowy, przebudowy, remontów infrastruktury i przestrzeni dla pieszych na terenie miasta stołecznego Warszawy wprowadza się właśnie wyżej wymienione załączniki.

Dowiadujemy się również z tego zarządzenia, że stosowanie standardów jest obowiązkowe (zał. 1.) a wytycznych jedynie zalecane (zał. 2.).Z zarządzenia wiemy również, że ZDM i ZTM zobowiązane są do dołączania do SiWZ, a także umów, postanowień ze standardów i wytycznych.

Istotnym zapisem zarządzenia jest punkt 4., który mówi, że w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się odstępstwo od zasad określonych w załącznikach zo zarządzenia.
Zgody na takie odstępstwo udziela Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy, oraz Dyrektora Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy w przypadku obszarów objętych ochroną konserwatorską.

Odpowiedzialnym za wykonanie Zarządzenia 1539/2016, z mocy tegoż zarządzenia, staje się zastępca prezydenta prowadzący zadania z zakresu drogownictwa i komunikacji.
W chwili obecnej jest to pani Renata Kaznowska, były dyrektor Zarządu Terenów Publicznych a następnie przez krótki okres Pałacu Kultury i Nauki. Sp. z o.o.

Podział na strefy

Teren miasta podzielono na cztery strefy o odmiennych wymogach:

  1. STREFA I A
    obszar o najwyższych wymaganiach, zlokalizowany w obrębie centrum funkcjonalno – przestrzennego na zachód od Skarpy Warszawskiej, z wyłączeniem ulic Starego i Nowego Miasta oraz ul. Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat i Belwederska
  2. STREFA I B
    obszar o najwyższych wymaganiach j.w., zlokalizowany w obrębie centrum funkcjonalno – przestrzennego na wschód od Skarpy Warszawskiej
  3. STREFA II
    rejon „zabudowy pierzejowej”, wartościowej pod względem dziedzictwa kulturowego
  4. STREFA III
    przedmieścia, zabudowa rozproszona, pozostały obszar miasta nie wymieniony powyżej

Z ustaleń wyłączono najcenniejszą strefę obszaru stanowiącą część Pomnika Historii (w granicach wg rysunku SUiKZP), to jest  – Stare Miasto, Nowe Miasto, ulice wchodzące w skład Traktu Królewskiego. Na obszarze tym obligatoryjnie wszelkie wytyczne materiałowe powinny zostać określone przez, lub we współpracy z właściwym Konserwatorem Zabytków.

Strefy piesze - podział Warszawy
Strefy piesze – podział Warszawy
fot. Urząd m.st. Warszawy

 

Autorzy

RS ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU

  • mgr inż. arch. kraj. Dorota Rudawa
  • mgr inż. arch. kraj. Patryk Zaręba
  • mgr inż. arch. kraj. Anna Wiechetek
  • mgr inż. arch. kraj. Agnieszka Gasparska

TRANSEKO BIURO PROJEKTOWO KONSULTINGOWE

  • dr inż. Andrzej Brzeziński
  • mgr inż. Maciej Dobrosielski
  • dr inż. Tomasz Dybicz
  • mgr inż. Karolina Jesionkiewicz- Niedzińska
  • mgr inż. Magdalena Rezwow- Mosakowska
  • mgr inż. Agnieszka Rogala
  • dr inż. Piotr Szagała
  • mgr inż. Łukasz Szymański
  • mgr inż. Zygmunt Użdalewicz
  • mgr inż. Paweł Włodarek

MIEJSKA PRACOWNIA PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO I STRATEGII ROZWOJU

  • mgr inż. arch. Tomasz Gamdzyk
  • mgr inż. Stefan Kowalski

BIURO DROGOWNICTWA I KOMUNIKACJI, URZĄD M.ST. WARSZAWY

  • mgr inż. Maryla Przytulska
  • mgr inż. Joanna Błaszczak
  • mgr Agnieszka Dąbrowa

Polecamy lekturę

tych dokumentów.
Zawierają szczegółowe informacje z wymiarami i przekrojami chodników, materiałami z jakich mają być wykonywane. Są również informacje o udogodnieniach dla niepełnosprawnych.

Rowerzyści

Nadal nie wolno im jeździć po chodnikach w centrum miasta.

Linki do plików:

  • Do zarządzenia (DOCX): [LINK]
  • Do załącznika 1. (DOCX): [LINK]
  • Do załącznika 2 .(PDF): [LINK]
19 października 2016 09:20