0

Kraina Miodu wygrywa

Kraina miodu – reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
fot. Mat. prasowe

W warszawskim Teatrze Studio odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

Grand Prix

W Konkursie Głównym o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 13 filmów.

Festiwal Docs Against Gravity
Grand Prix – Nagroda Banku Millennium – Festiwal Docs Against Gravity
fot. Andrzej Łucjan

Najlepszy film wyłoniło jury w składzie:

  • Leila Hosseini – filmoznawczyni i programerka irańskiego festiwalu filmów dokumentalnych „Cinema Verite”,
  • Michał Marczak – reżyser,
  • Hanna Polak – reżyserka.

Nagroda Grand Prix przypadła macedońskiej „Krainie miodu” w reżyserii Lubomira Stefanowa i Tamary Kotewskiej.

Za głęboko wzruszający portret czystej i pokornej duszy. Duszy przepełnionej miłością i pozbawionej chciwości, która daje nam głęboką lekcję na temat tego, co to znaczy być w harmonii z naturą. Nagroda jest przyznana całej załodze i Hatidze, za ich niesamowitą współpracę i talent, z którym opowiedzieli tę historię światu.

Festiwal Millennium Docs Against Gravity
Kraina miodu – reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
fot. Andrzej Łucjan

Jury przyznało wyróżnienie filmowi „Marek Edelman … i była miłość w getcie” w reżyserii Jolanty Dylewskiej za:

wdzięczne przesłanie, że miłość zawsze zwycięża.

Festiwal Millennium Docs Against Gravity
Marek Edelman ...i była miłość w getcie – reż. Jolanta Dylewska
fot. Andrzej Łucjan

Nagroda Amnesty International Polska

Nagrodę w  konkursie filmów o prawach człowieka przyznało jury w składzie:

  • Jakub Majmurek – publicysta, krytyk filmowy,
  • Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska,
  • Paweł Łoziński – reżyser filmów dokumentalnych

Nagrodzony został film „Serbka” w reżyserii Nebojša Slijepčevica.

Uzasadnienie jury:

Film ‘Serbka’ może posłużyć jako ilustracja słów Tadeusza Kantora ‘do teatru nie wchodzi się bezkarnie’. Dokument przedstawia zapis pracy Olivera Frljicia (chorwackiego dramatopisarza i reżysera teatralnego, w Polsce znanego m.in. jako reżyser ‘Klątwy’) nad sztuką, której tematem jest zabójstwo kilkunastoletniej Aleksandry Zec i jej rodziny, motywowane konfliktem chorwacko-serbskim w latach 90. XX wieku. Pełna emocji i konfliktów praca nad sztuką obnaża napięcia i podziały, które ciągle, niespełna 30 lat po zbrodni, rozdzierają chorwackie społeczeństwo. Bohaterowie filmu, osoby różnej narodowości, stają się w nieintencjonalny sposób głównymi bohaterami dramatu. (…) Twórcom ‘Serbki’ udało się znaleźć filmową formę, zdolną uchwycić specyfikę twórczego procesu Frjlicia, oraz społeczne reakcje, do jakich prowokuje jego odważna sztuka i konfrontacja ze zbrodnią”.

Przyznało także wyróżnienie filmowi „Czarne słońca” w reżyserii Julien Elie. Uzasadnienie:

„Czarne słońca’ w reżyserii Juliena Elie to film ukazujący Meksyk zmagający się z rekordową liczbą zaginięć i zabójstw, zwłaszcza wśród kobiet. Film eksploruje różne poziomy problemu, który ma swoje źródło nie tylko we wszechobecnej przestępczości narkotykowej, ale także w handlu ludźmi, mizoginistycznej kulturze kraju i wszechogarniającej korupcji. Widzimy państwo praktycznie zrośnięte ze zorganizowaną przestępczością, gdzie konstytucja i inne prawa nie są często warte więcej niż papier, na którym zostały zapisane. Trwający ponad dwie godziny film pokazuje skalę problemu, jego przytłaczającą powtarzalność i monotonię. Na docenienie zasługuje zarówno formalna dyscyplina filmu, jak i odwaga reżyserki i bohaterów filmu w konfrontowaniu się z tym tematem”.

National Geographic za Najlepsze Zdjęcia

Na tegorocznym festiwalu wrócono do tradycji sprzed kilku lat, nagradzając filmy za najlepsze zdjęcia. W konkursie znalazło się 11 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Jury w składzie:

  • Karolina Bielawska – reżyserka,
  • Agnieszka Franus – redaktorka naczelna „National Geographic Polska” i „National Geographic Traveler”,
  • Marcin Koszałka – operator i reżyser filmowy,
  • Witek Orski – artysta wizualny, teoretyk fotografii

przyznało nagrodę  i 2000 euro Pablo Valdésowi operatorowi filmu „Skatepark królów” („Los Reyes”):

za zaskakujące odwrócenie punktu widzenia kamery i odwagę w stworzeniu wyrazistego filmu, który opowiada w prosty, ale nieoczywisty sposób o sprawach najważniejszych. Uważnie obserwując dwa bezdomne psy, dostrzegamy własne troski i dramaty.

Festiwal Millennium Docs Against Gravity
Skatepark królów – operator: Pablo Valdés
fot. Andrzej Łucjan

Green Warsaw Award

dla Tona van Zantvoorta reżysera filmu „Pasterz” („Sheep Hero”).

Podczas tegorocznego edycji festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej.

Jury w składzie:

  • Łukasz Bluszcz – reżyser filmowy,
  • Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy,
  • Karolina Kukielska – specjalistka ds. komunikacji WWF Polska

przyznało nagrodę Tonowi van Zantvoortowi, reżyserowi filmu „Pasterz” z następującym uzasadnieniem

Piękny, intymny film, który poprzez losy jednego człowieka pokazuje jak nieodwracalnie zmienia się świat, w którym żyjemy i jak trudno żyć tym, którzy nie godzą się na zmiany cywilizacyjne. Masowość, która wkracza w nasze życie, powoduje, że tracimy otaczającą nas bioróżnorodność i sprawia, że to człowiek staje się obecnie zagrożonym gatunkiem. (…) Stijn, główny bohater filmu, który wbrew wszystkiemu walczy o zachowanie tradycyjnej hodowli owiec, jest niewygodną zadrą dla otaczającej go społeczności i systemu, w którym funkcjonuje. Nie godzi się na prostą rezygnację ze swoich wartości, jest samotny w swojej walce w zmieniającym się świecie. Jego historia to niewygodne pytania skierowane do każdego z nas.

Nagroda Nos Chopina

Podczas tegorocznego Festiwalu Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie:

  • Marcel Andino Velez –wicedyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej,
  • Jan Błaszczak  –specjalista działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego,
  • Agnieszka Szydłowska – dziennikarka radiowa i telewizyjna,

przyznało nagrodę Jill Magid, reżyserce filmu „Niezwykła propozycja”:

Naszym zdaniem najlepszym filmem w konkursie jest opowieść o współczesnej walce Dawida z Goliatem. W naszym świecie Dawidem okazuje się artystka, wykorzystująca wszelkie narzędzia, by realizując własny projekt artystyczny jednocześnie odzyskać profesjonalne archiwum wybitnego architekta z rąk Goliata XXI wieku. Ten film zadaje fundamentalne pytania: do kogo należy sztuka, kto ma prawo do dysponowania artystyczną spuścizną ludzkości? Uzbrojony w armię prawników tzw. 1 proc., czy my wszyscy? Dlatego zdecydowaliśmy się nagrodzić Jill Magid i jej film „Niezwykła propozycja”. Reżyserka filmu, a zarazem artystka realizująca projekt o Luisie Barragánie prowadzi brawurową grę ze szwajcarską firmą meblarską, która archiwum architekta wykupiła i z niezrozumiałych powodów nie udostępnia nikomu. Film obnaża, jakim zagrożeniem dla świata sztuki i dziedzictwa kulturowego jest prawo własności doprowadzone do absurdu.

Najlepszy Film o Tematyce Psychologicznej

W tym roku na festiwalu po raz kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyła Jacqueline Zünd, reżyserka filmu „Gdzie jest nasz dom?” Redakcja uzasadniła swój wybór następująco:

To film o życiu po rozwodzie. Z tym, że akurat ludzie, którzy się rozwiedli, nie wypowiadają przed kamerą ani słowa. Szwajcarska reżyserka skierowała kamerę na dzieci. I to one szczerze, dojrzale i z wyrozumiałością opowiadają jak to jest, kiedy rodzice nie potrafią ze sobą rozmawiać, walczą o opiekę w sądzie, wzajemnie się oskarżają. Po obejrzeniu ‘Gdzie jest nasz dom?’ w głowie zostaje pytanie: ‘Kto tu jest tak naprawdę dorosły?’ (…).

Największa Osobowość Festiwalu

Nagrodę Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu otrzymał inżynier kosmiczny Lutz Kayser, nieżyjący już bohater filmu „Prywatna podróż w kosmos” wyreżyserowany przez  Olivera Schwehma. Redakcja uzasadniła swój wybór następująco:

Nagrodę „Focusa” dla największej osobowości festiwalu redakcja postanowiła przyznać panu Oliverowi Schwehmowi, reżyserowi filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) za próbę przedstawienia kontrowersyjnej postaci Lutza Kaysera – niemieckiego konstruktora rakiet kosmicznych, który by zrealizować swoje wizje, nie zawahał się przed współpracą z dyktatorami. Twórcy filmu udało się pokazać nie tylko to, że w dziedzinie prywatnych lotów w kosmos Elon Musk nie był pierwszy, ale przede wszystkim opowiedzieć historię naukowca, dla którego idea była ważniejsza niż pojęcia dobra i zła.

Nagroda Akademii Dokumentalnej

Międzypokoleniowe Jury Akademii Dokumentalnej w składzie:

  • Barbara Izydorczyk, Szymon Klimczewski, Karolina Krok, Janusz Lewoń, Aleksander Lipski, Nina Nowakowska-Potera, Anna Starzewska, Emma Szumlas i Marek Wajda

po obejrzeniu dziewięciu filmów postanowiło większością głosów przyznać nagrodę  filmowi „América” w reżyserii Erick Stoll i Chase Whiteside za:

wyjątkowo piękne, prawdziwie wzruszające, filmowo wyrafinowane i niezwykle optymistyczne w swoim ostatecznym przesłaniu ukazanie tematu relacji międzypokoleniowych i kwestii ostatecznego odchodzenia.

Nagroda publiczności

Jak co roku, widzowie Festiwalu Millennium Docs Against Gravity wybiorą najlepszy film i przyznają nagrodę publiczności, czyli Nagrodę Dokumentalną Warszawy. Wysokość nagrody to 2 000 euro, ufundowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. W konkursie biorą udział wszystkie filmy prezentowane w programie festiwalu. Każdy widz może głosować i być jurorem Festiwalu Millennium Docs Against Gravity.

Nagrodzone filmy:

16 maja 2019
Gala wręczenia nagród – Festiwal Millennium Docs Against Gravity
fot. Andrzej Łucjan
  • Grand Prix – Nagroda Banku Millennium i 8 000 euro
    Zwycięzca: „Kraina miodu” („Honeyland”), reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
    Wyróżnienie: „Marek Edelman …i była miłość w getcie” („Marek Edelman …and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska
  • Nagroda Amnesty International Polska i 3 000 euro
    Zwycięzca: „Serbka” („Srbenka”), reż. Nebojša Slijepčević
    Wyróżnienie: „Czarne słońca” („Dark Suns”), reż. Julien Elie
  • Nagroda National Geographic za Najlepsze Zdjęcia i 2 000 euro
    Zwycięza: „Skatepark królów” („Los Reyes”), operator: Pablo Valdés
  • Green Warsaw Award i 15 000 zł
    Zwycięzca: „Pasterz” („Sheep Hero”), reż. Ton van Zantvoort
  • Nagroda Nos Chopina i 2 000 euro
    Zwyciężczyni: „Niezwykła propozycja” („The Proposal”), reż. Jill Magid
  • Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej i 1 000 euro
    Zwyciężczyni: Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd
  • Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu
    Zwycięzca: Lutz Kayser, bohater filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm
  • Nagroda Akademii Dokumentalnej
    Zwycięzca: „América”, reż. Erick Stoll, Chase Whiteside
18 maja 2019 09:56
[fbcomments]