Przerwa w podróży

Bowie w Warszawie krajobraz lat 70-tych
Bowie w Warszawie – krajobraz lat 70-tych
fot. Natalia Kabanow

David Bowie znalazł się w Warszawie. Spektakl wplatający jego przygody w ówczesne miasto w Teatrze Studio opisuje Roman Soroczyński.

Na przełomie kwietnia i maja 1973 roku brytyjski muzyk, David Bowie, podróżował pociągiem ze wschodu na zachód. Pociąg zatrzymał się na dworcu Warszawa Gdańska, gdzie artysta miał przesiadkę. W oczekiwaniu na pociąg do Paryża postanowił przejść się po okolicy. Dotarł do ówczesnego placu Komuny Paryskiej (obecnie: plac Thomasa Woodrowa Wilsona), gdzie wstąpił do księgarni, w której kupił kilka płyt. Jedna z nich, nagrana przez zespół ŚLĄSK, zainspirowała go do nagrania (wspólnie z Brianem Eno) utworu Warsaw, który znalazł się w albumie Low.

Bowie w Warszawie zespół ludowy
Bowie w Warszawie – zespół ludowy
fot. Natalia Kabanow

Niektórzy specjaliści twierdzą, że w środkowej części utworu Bowie wykorzystał linię melodyczną piosenki Helokanie, która znajdowała się na płycie polskiego zespołu. Nawiasem, z kolei od tytułu utworu wzięła swoją nazwę brytyjska grupa WARSAW, znana szerzej pod późniejszym mianem JOY DIVISION.

Bowie w Warszawie spotkanie gwiazdy z zespołem
Bowie w Warszawie – spotkanie gwiazdy z zespołem
fot. Natalia Kabanow

Wizyta Bowiego w Warszawie wciąż funkcjonuje w pamięci i wyobraźni Polaków. Żoliborz upamiętnił niedawno to wydarzenie muralem na jednej ze ścian bloku przy ul. Marii Kazimiery. Teraz wątek warszawskiej przygody brytyjskiego muzyka w swój nowy dramat postanowiła wpleść Dorota Masłowska.

Bowie w Warszawie muzyk na ulicach miasta
Bowie w Warszawie – muzyk na ulicach miasta
fot. Natalia Kabanow

Jej najnowszy, napisany na zaproszenie Teatru STUDIO, dramat – to wielowątkowa opowieść o Warszawie lat 70., wstrząśniętej pogłoskami o grasującym dusicielu. Realia gierkowskiej dekady poznajemy przede wszystkim za pomocą perspektyw mieszkanek odbudowanego z bólu miasta, zatrwożonych sprawą Dusidamka z Mokotowa. Ta zdaje się jednak tylko pretekstem do ukazania ich niewypowiedzianych i niewysłuchanych sekretów, dramatów i traum. Podejmując formę kryminału milicyjnego ze wszystkimi jej absurdami, Masłowska kreśli fantazyjny i barokowy świat “ery atomowej”, pełen incydentów codzienności, przemocy i marzeń.

Bowie w Warszawie czy to napad?
Bowie w Warszawie – czy to napad?
fot. Natalia Kabanow

Bowie w Warszawie – to sceniczny kryminał w reżyserii Marcina Libera. Toczy się wokół legendarnej wizyty artysty, a jednocześnie jest odą do miłości, szczególnie tej niespełnionej i nierozkwitłej. Kiedy słuchałem niektórych scen, przypominałem sobie dresiarski język, jakiego użyła Dorota Masłowska w swoim debiucie literackim, Wojnie polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną. Chociaż sam staram się używać poprawnej polszczyzny, nie przestają mnie fascynować rozmaite wynalazki językowe i jestem pełen podziwu wobec osób, które twórczo wykorzystują pospolity język.

Bowie w Warszawie oświadczyny
Bowie w Warszawie – oświadczyny
fot. Natalia Kabanow

Często w spektaklach teatralnych – obok słowa – istotna rola przypada muzyce. W tym spektaklu ścieżkę dźwiękową skomponowali muzycy wrocławskiego kwartetu BŁOTO. Zastanawiałem się, czy wykorzystają jakiś utwór Davida Bowie, ale odniosłem wrażenie, że nie skorzystali z takiej możliwości. Niemniej, a może tym bardziej, muszę przyznać, że ich – wykonywana na żywo! – muzyka idealnie pokazywała realia PRL, zachowując jednocześnie współczesne brzmienie. Jeśli dodam do tego, że znakomicie w absurdalnych sytuacjach kryminalnych i językowych znaleźli się aktorzy Teatru STUDIO, to nie pozostaje mi nic innego, niż uznać, iż Bowie w Warszawie jest bardzo udanym widowiskiem, rozpiętym między mitem, legendą, wyobraźnią fanów i faktami.

Bowie w Warszawie mieszanka mitów
Bowie w Warszawie – mieszanka mitów
fot. Natalia Kabanow

Ktoś, kto dobrze przyjrzy się sytuacjom rodzinnym pokazanym w spektaklu, dojdzie do wniosku, że są one podobne do występujących w XXI wieku. Oczywiście, widać pewne różnice wynikające choćby z różnego poziomu technologicznego (ach, te telefony komórkowe buszujące podczas spotkań rodzinnych), ale autorzy widowiska znaleźli pewne substytuty. Jakie? Nie zdradzę!

Bowie w Warszawie spotkanie rodzinne
Bowie w Warszawie – spotkanie rodzinne
fot. Natalia Kabanow

Warto nadmienić, że w połowie stycznia 2022 roku sztuka ukazuje się w formie książkowej, nakładem Wydawnictwa Literackiego. Ilustracje do książki przygotował ceniony artysta Mariusz Wilczyński, autor uhonorowanego wieloma nagrodami filmu animowanego Zabij to i wyjedź z tego miasta.

Bowie w Warszawie

Teatr STUDIO w Warszawie,  Duża Scena im. Józefa Szajny
premiera: 18 grudnia 2021 r.

  • Autorka: Dorota Masłowska
  • Scenografia: Mirek Kaczmarek
  • Kostiumy: Grupa Mixer
  • Muzyka: zespół BŁOTO w składzie: Marek Pędziwiatr – Latarnik (instrumenty klawiszowe / syntezatory), Paweł Stachowiak – Wuja HZG (bas), Marcin Rak – Cancer G (perkusja), Olaf Węgier – Książe Saxonii (saksofon tenorowy).
  • Reżyseria światła: Mirek Kaczmarek
  • Kierowniczka produkcji: Justyna Pankiewicz
  • Asystentka reżysera/ inspicjentka: Zuzanna Prusińska
  • Asystentka produkcji: Anna Gołębiowska
  • Asystent scenografa: Grzegorz Więckowski
  • Obsada: Dominika Biernat/ Monika Obara/ Maja Pankiewicz (gościnnie)/ Marcin Pempuś/ Bartosz Porczyk/ Sonia Roszczuk/ Natalia Rybicka/ Robert Wasiewicz/ Krzysztof Zarzecki/ Marta Zięba/ Ewelina Żak
6 stycznia 2022 08:48
[fbcomments]