Dodatkowe kategorie osób uprawnionych do zniżek i niewłaściwa górna granica wieku osób do nich uprawnionych to główne zarzuty, jakie mieszkańcy Warszawy składali do uchwały Rady Warszawy o zniżkach na komunikację miejską.
Stworzono więc pakiet zmian do tej uchwały, które zostały przedstawione na czwartkowym (26 czerwca) posiedzeniu Rady Warszawy.
Po zmianach do zniżek (w wysokości 50% ceny biletu) uprawnieni zostali m. in.:
- emeryci i renciści do ukończenia 70. roku życia (oprócz osób korzystających z Biletu Seniora),
- osoby niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym po ukończeniu 26. roku życia,
- osoby całkowicie niezdolne do pracy po 26. roku życia,
- uczestnicy studiów doktoranckich po 35. roku życia,
- kombatanci i osoby zajmujące się działalnością równorzędną z działalnością kombatancką oraz niektóre osoby będące ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- studenci studiów licencjackich, inżynierskich lub magisterskich po 26. roku życia,
- słuchacze kolegiów nauczycielskich oraz kolegiów pracowników służb społecznych,
- weterani poszkodowani pobierający rentę inwalidzką z tytułu urazów lub chorób powstałych w związku z udziałem w działaniach poza granicami państwa.
Najwięcej kontrowersji w poprzednich zapisach uchwały (z października 2013 r.) wzbudziły zniżki dla emerytów i rencistów oraz doktorantów. Ich uwagi zostały uwzględnione. A przy okazji wprowadzone zostały obniżki dla kilku innych grup pasażerów. Zaproponowane zmiany (przegłosowane przez Radę Warszawy podczas sesji) są dowodem na to, iż głosy mieszkańców i ich uwagi nie są lekceważone.
Obecne zapisy to nie są tylko kosmetyczne poprawki. Pierwotna uchwała została poddana rewolucyjnym wręcz zmianom. I w trakcie dyskusji każdy głos i każdy postulat był brany pod uwagę.
Innymi słowy – raz przyjęta przez radę miasta uchwała może być modyfikowana, jeśli wymaga tego interes społeczny i oczekiwania mieszkańców miasta. Choć nie każdy postulat musi być zrealizowany.
Zaproponowana podczas posiedzenia Rady Warszawy poprawka, dotycząca obniżki cen biletów dla rodzin z trójką dzieci do wysokości 1 zł (proponowana przez niektórych radnych) nie została przyjęta, gdyż w uchwale z października 2013 r. ta grupa rodzin otrzymała bardzo znaczącą pomoc – rodziny z trójką dzieci płacą obecnie 99 zł za roczny bilet w ramach karty rodziny. A wcześniej roczny koszt takiego biletu wynosił ok. 600 zł. Różnica jest znaczna. I nie ma powodu aby twierdzić, że jest niewystarczająca.