Testy autobusów elektrycznych

Chiński autobus elektryczny - w testach na ulicach Warszawy
Chiński autobus elektryczny – w testach na ulicach Warszawy
fot. Krystyna Czerbniak

Od 1 listopada, na linii 222, po Warszawie jeżdżą cztery testowe autobusy chińskiej marki BYD

Jeden przyjechał z Włoch, dwa z Holandii a ostatni z Chin.

Numery taborowe:

  • Wozy 2-drzwiowe
    #934, #935 i #937
  • Wóz 3-drzwiowy
    #936

Linia 222

składa się z 5 brygad, czyli 5 autobusów które obsługują tę linię.
(Brygada w nomenklaturze komunikacji warszawskiej to jeden pojazd i dwóch zmieniających się kierowców lub motorniczych.)
Cztery z nich to chińskie pojazdy firmy BYD na testach.

Jeżdżą one na brygadach 1/222, 2/222, 3/222 oraz 5/222, dziś brygadę 4/222 obsługiwał ajent „PKS Grodzisk Mazowiecki”.

Wrażenia z jazdy tym autobusem są bardzo dobre. Jest cichy, ma wygodne siedzenia i o dziwo nic w nim nie trzeszczy.

Jak informuje Rzecznik MZA, pan Adam Stawicki:

Miejskie Zakłady Autobusowe rozpoczynają najważniejszy etap przygotowań do stałej eksploatacji autobusów elektrycznych – półroczne testy czterech pojazdów na linii 222. Za dwa lata w taborze Spółki ma być co najmniej 30 tego typu wozów.
Cztery autobusy do półrocznych testów udostępnił chiński koncern BYD, jeden z liderów rynku pojazdów elektrycznych. Próbna eksploatacja tych pojazdów ma posłużyć pracownikom MZA – kierowcom i mechanikom w szkoleniu w obsłudze zupełnie nowego taboru, który już za dwa lata ma stać się ważnym elementem floty Miejskich Zakładów Autobusowych.

Wszystkie wypożyczone autobusy BYD są długości 12 metrów, trzy z nich są dwudrzwiowe a jeden trzydrzwiowy. Są wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz elektroniczne tablice liniowe.

Praktycznie bezgłośne i nie emitujące żadnych spalin autobusy elektryczne zostały przeznaczone do obsługi pełnego spacerowiczów Traktu Królewskiego. Stąd wybór linii 222, której trasa przebiega przez najpiękniejsze miejsca stolicy.

Testy autobusów elektrycznych to nie jedyne proekologiczne działania MZA. W tej chwili trwają uzgodnienia techniczne umowy na 10 autobusów elektrycznych z firmą Solaris. Z kolei w styczniu przyjedzie do Warszawy 35 autobusów gazowych firmy Solbus.

 Fotoreportaż Krystyny Czerbniak

 

3 listopada 2014 18:00