0

Piętruś Man w MZA

Piętruś w Berlinie przed wyjazdem do Warszawy
Piętruś w Berlinie – przed wyjazdem do Warszawy
fot. MZA

26 kwietnia piętrowy MAN o berlińskim numerze taborowym 3537 wyjechał z Berlina do Warszawy.

Został on wypożyczony na kilka dni by pojeździć warszawską linią turystyczną 180. Będzie można przejechać berlińskim piętrusiem od 7 do 14 maja 2016 r.

Autobus wypożyczony został z okazji 25. rocznicy traktatu między Polską a Niemcami o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.

Piętruś Man MZA rejestracja D

Berliński numer rejestracyjny piętrusia.
W Warszawie będzie jeździł na polskich tablicach

Miejmy nadzieję, że koledzy z Berlina wypożyczyli warszawskim szoferom na kilka dni swój autobus MAN ND313 Lion`s City DD 2009r #3537, długości 13.8 m, także po to by przekonać urzędników, iż takie autobusy są w Warszawie potrzebne.

Piętruś w Warszawie po przyjeździe z Berlina
Piętruś w Warszawie – po przyjeździe z Berlina
fot. MZA

Daleko sięgać nie trzeba, bo do linii 100.

Jak można sprawdzić w kartotekach warszawskich linii komunikacyjnych serwisu historycznego warszawskiej komunikacji miejskiej Trasbus, linia 100 była następczynią uruchomionej 22 lipca 1949 roku a zlikwidowanej 19.08.1979 roku linii 100 L i P (czyli lewo i prawo). Likwidacja nastąpiła w związku z bardzo trudnymi warunkami drogowymi istniejącymi na całej trasie linii oraz pogarszającą się od dłuższego czasu frekwencją (wersja oficjalna).

Piętrowy autobus na linii turystycznej 100 w roku 2008
Piętrowy autobus – na linii turystycznej 100 w roku 2008

Setka została uruchomiona 21 kwietnia 2001 roku jako druga , obok linii 180, jednokierunkowa turystyczna linia w Warszawie. Jej trasa zaczynała się i kończyła przy Placu Zamkowym.
Z czasem włączono do obsługi linii autobus piętrowy MAN SD202.
Skocz do roku 2008. [LINK]

Jedna z wielu tras:

  • PLAC ZAMKOWY
    – Podwale – Kilińskiego – Długa – Miodowa – plac Krasińskich – Świętojerska – Anielewicza – aleja Jana Pawła II – aleja Solidarności – plac Bankowy – Senatorska – Wierzbowa – plac Piłsudskiego – Królewska – Marszałkowska – plac Konstytucji – Waryńskiego – Boya – plac Unii Lubelskiej – Bagatela – Aleje Ujazdowskie – Piękna – Górnośląska – Myśliwiecka – Łazienkowska – Czerniakowska – Szwoleżerów – Agrykola – ŁAZIENKI – Agrykola – Myśliwiecka – Górnośląska – Piękna – Aleje Ujazdowskie – plac Trzech Krzyży – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Miodowa – Senatorska – Nowy Przejazd – aleja Solidarności – Nowy Zjazd – Dobra – Zajęcza – Topiel – Tamka – most Świętokrzyski – Wybrzeże Szczecińskie – Wybrzeże Helskie – Ratuszowa – Jagiellońska – aleja Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – aleja Solidarności – Kapucyńska – Miodowa – Senatorska –
  • PLAC ZAMKOWY.

W nowy rok 2010 linia 100 została zawieszona, a 1 kwietnia zlikwidowana i to nie był Prima Aprilis.
Oficjalnym powodem likwidacji linii było małe zainteresowanie ze strony pasażerów. Jednak zainteresowani dobrze wiedzieli, że ciągłe trudności z uzyskaniem wymaganych zgód na przejazd ponadnormatywnie wysokim autobusem spowodowała takie zmęczenie urzędników, którzy musieli to załatwiać, że autobus poszedł w odstawkę.

Czyżby zmienili się urzędnicy i jest szansa na powrót piętrusia do MZA?

Prywatna firma turystyczna, która posiada regularną linię turystyczną piętrusiami po Warszawie jakoś nie narzeka na brak pasażerów (choć często, mówiąc slangiem komunikacyjnym, wozi powietrze) i na trudności w uzyskaniu zgody. Może ich autobusy są o 3 cm niższe?

Przypomnijmy jeszcze, że linia autobusowa 180, gdzie ma się pojawić piętrowy berlinczyk, kręci się po mieście następującą trasą:

  • Wilanów
    – Przyczółkowa
    – Wiertnicza
    – Powsińska
    – Czerniakowska
    – Gagarina
    – Belwederska
    – Al.Ujazdowskie
    – Pl.Na Rozdrożu
    – Al.Ujazdowskie
    – Pl.Trzech Krzyży
    – Nowy Świat
    – Rondo de Gaulle’a
    – Nowy Świat
    – Krakowskie Przedmieście
    – Miodowa
    – Pl.Krasińskich
    – Świętojerska
    – Anielewicza
    – Okopowa
    – Powązkowska
    – Gen.Maczka
    – Rudnickiego
    – Kochanowskiego
    – Conrada
  • Chomiczówka

i z powrotem.

Aktualizacja z 4.05.2016.
Niestety autobus dwupokładowy będzie jeździł tylko na trasie
Wilanów – Esperanto i z powrotem.
Jak dowiedzieliśmy się w Biurze Prasowym ZTM:

Przyczyna tego jest jedna i bardzo prosta. Długa trasa – mniejsza częstotliwość. Chodziło o to żeby się częściej pojawiał na Trakcie Królewskim, czyli najbardziej obleganym przez turystów szlaku. Poza tym, ale to już kwestia o mniejszym znaczeniu, baliśmy się korków na Okopowej i Powązkowskiej.

Piętruś Man MZA już w Warszawskiej zajezdni MZA
Piętruś Man MZA – już w Warszawskiej zajezdni MZA
fot. MZA

aktualnych zdjęć Mana i podstawowych informacji: MZA

28 kwietnia 2016 22:42
[fbcomments]