Zarząd Transportu Miejskiego 26 kwietnia podpisał umowę na wykonanie koncepcji węzła komunikacyjnego Dworzec Południowy.
To kolejny krok w kierunku przebudowy obszaru przy alei Wilanowskiej, który będzie stanowił nowoczesny punkt przesiadkowy.
Wykonawca w ciągu 8 miesięcy od daty podpisania umowy ma przygotować cztery warianty koncepcji Dworca Południowego. Projekty będą się różnić od siebie dokładną lokalizacją obiektu oraz przebiegiem planowanej w przyszłości linii tramwajowej z Dworca w kierunku Wilanowa.
To nie jedyne zadanie przewidziane dla wykonawcy w ramach umowy. Firma Schuessler-Plan Inżynierzy przeprowadzi również analizę funkcjonalną, prawną i ekonomiczną wariantów inwestycyjnych dla każdej koncepcji. Zorganizuje także konsultacje społeczne z mieszkańcami.
Docelowo Dworzec Południowy stanie się nowoczesnym, wygodnym i w pełni funkcjonalnym węzłem przesiadkowym. Zapewni sprawną, bezpieczną i wygodną przesiadkę między metrem, autobusem i tramwajem. Osoby korzystające z autobusów dalekobieżnych będą mogły skorzystać z poczekalni. Na terenie Dworca znajdą się również kawiarnie, restauracje i miejsca, gdzie będzie można przyjemnie spędzić czas.
Zarząd Transportu Miejskiego
Tramwaje Warszawskie
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z konsorcjum firm Schüßler-Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Lider Konsorcjum) Niemcy oraz International Management Services sp. z o.o. (Członek Konsorcjum).
Cena oferty wynosi: 441 570.00 zł brutto.
Studium ma zostać opracowane w I kwartale 2018 roku.
Budowa trasy tramwajowej Służewiec – Dworzec Południowy planowana jest do 2022 roku.
Wykonawca w ramach umowy sporządzi wielokryterialną analizę i na jej podstawie zaproponuje optymalne rozwiązania budowy trasy tramwajowej, łączącej Służewiec z linią metra w rejonie stacji Wilanowska (Dworca Południowego).
Warianty
W ramach opracowania analizie poddane zostaną cztery warianty przebiegu trasy:
- wariant 0 (W0): wariant odniesienia, zakładający brak działań w zakresie budowy trasy;
- wariant 1 (W1): budowa trasy wzdłuż al. Wilanowskiej (odcinek: rondo Unii Europejskiej – ul. Puławska) po północnej stronie ulicy;
- wariant2(W2): budowa trasy tramwajowo – autobusowej wzdłuż al. Wilanowskiej (odcinek: rondo Unii Europejskiej – ul. Puławska) – rozwiązanie przekroju do zaproponowania przez Wykonawcę;
- dwa autorskie warianty (W3 i W4) według własnej koncepcji Wykonawcy;
Wykonawca na podstawie przeprowadzonych analiz i w uzgodnieniu ze Spółką Tramwaje Warszawskie wskaże wariant rekomendowany (inwestorski i jednocześnie najlepszy dla środowiska) oraz dwa warianty alternatywne, które będą podstawą do przeprowadzenia prac koncepcyjnych i uzyskania w kolejnym etapie decyzji środowiskowej. Warianty te – zbiorczo zwane „wynikowymi” – mogą łączyć rozwiązania różnych wariantów W1-W4.
Dla trzech wariantów wynikowych w ramach opracowania należy przewidzieć opcję połączenia z węzłem Dworzec Południowy na poziomie -1 (w tym samym śladzie geometrycznym) oraz zbadać zasadność rozwiązania węzła rondo Unii Europejskiej w poziomie – 1. Dla trzech wariantów wynikowych, o których mowa powyżej, konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowej analizy wydłużenia do połączenia z planowaną trasą tramwajową w ciągu ul. Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej.
W ramach podsumowania koncepcji budowy trasy Wykonawca przedstawi także:
- koncepcję rozbudowy infrastruktury torowej (nowa trasa i sposób połączenia z istniejącą infrastrukturą)
- koncepcję rozbudowy w zakresie zasilania – podstacje, trakcja, słupy trakcyjne;
- koncepcję realizacji przystanków: lokalizacje, wyposażenie;
- koncepcję sterowania ruchem tramwajów – zalecenia w zakresie sterowania ruchem na skrzyżowaniach;
- koncepcję systemu informacji pasażerskiej;
- niezbędne korekty układu drogowego;
- zmiany w organizacji punktów przesiadkowych i ewentualnie zmiany w lokalizacji istniejących przystanków;
- układ linii tramwajowych;
- mikrosymulację ruchu tramwajów i innych pojazdów;
- ocenę zapotrzebowania na tabor;
- oszacowanie kosztów inwestycyjnych;
- wyniki analizy ekonomicznej i finansowej;
- możliwości etapowania inwestycji.
Zgodnie z założeniami przetargowymi nasz Wykonawca zobowiązany jest do współpracy z wykonawcą ZTM, który przygotowuje wielowariantową koncepcje węzła przesiadkowego Dworzec Południowy.