0

Felieton Automobilisty

Okładka iAuto nr 142
Okładka
fot. Mirek Rutkowski

Tematem serwisów informacyjnych, programów publicystycznych, publicznych wystąpień autorytetów medycznych i polityków są różne skutki rozprzestrzeniającego się wirusa.

Władze państwowe usiłują zapanować nad epidemią, tysiące ludzi starają się jakoś w tym odnaleźć. Nie ma co rozwijać tematu, wystarczy poczytać, posłuchać czy pooglądać różne media. Trudno jednak w mediach znaleźć wizję świata po CIVID-19. Tą wizję, jak się zdaje, mają Chińczycy, zawsze planowali swoje działania na 50 czy 100 lat naprzód.
Tyle, że nie bardzo się tą wiedzą dzielą…

Za trzy miesiące, rok, może dwa pandemia się skończy, życie wróci do jako takiej normy. Zmieni się tyle, że przez ten czas biedni zbiednieją, bogaci się wzbogacą i ogólnie rzecz ujmując, porządek świata się specjalnie nie zmieni.
A powinien.

Mirek Rutkowski
Mirek Rutkowski – autor
fot. MR

Paraliż wielu branż: nauki, transportu, turystyki, usług, handlu, gastronomii, kultury i rozrywki, zerwanie łańcuchów dostaw, zatrzymanie produkcji przemysłowej i tekstylnej przeorały świat globalizacji i zysków.
Cywilizacja nieograniczonej konsumpcji,  nadprodukcji wszelkich,
a zwłaszcza zbytkownych, usług i dóbr przy jednoczesnej rabunkowej eksploatacji zasobów i ludzi powinna z hukiem się zawalić. Czy tak będzie, nie wiem.

Wielkanoc to dla chrześcijan najważniejsze święta, to czas głębokiego przeżywania wielkiej tajemnicy, refleksji. Najważniejsze jest Triduum Paschalne, które zaczyna się w czwartek, a kończy w sobotnią noc.

Powszechnie jednak święta te obchodzi się w niedzielę i poniedziałek. Kojarzą się  przede wszystkim z szeregiem obyczajów; świątecznym śniadaniem, zajączkiem, pisankami, wystawnymi ucztami i Śmigusem-Dyngusem. Symbole i tradycje dużo wcześniej znajdują swoje odzwierciedlenie
w galeriach handlowych, marketach, sklepach z pamiątkami.
Sens świąt rozmywa się w akcjach marketingowych, grze pozorów.
Tak było od lat.

Ale trzeba zjadliwego patogenu, aby okazało się, iż bez nowego samochodu, rajdu czy relacji z F1 da się żyć, ale bez fachowej pomocy medycznej, sprzętu, infrastruktury i rzetelnej wiedzy można umrzeć. Są sprawy ważne i błahe, przedmioty niezbędne i niepotrzebne, wiedza i jej namiastka. W świecie Przed nadawanie wielkiej wartości sprawom i przedmiotom w istocie drugorzędnym było powszechne, był to świat pozorów, mitów i wyobrażeń. Właśnie się rozsypał.

Szerokiej drogi

Tymczasem…

w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:

Wrażenia z jazd

  • Stylowy sedan – str. 4
    ANNA LUBERTOWICZ-SZTORC

Elantra to najlepiej sprzedający się model Hyundaia na świecie, w Polsce jeszcze nie cieszy się zbyt dużą popularnością. I chociaż znajduje coraz większe grono zwolenników, to liderem w stawce aut kompaktowych raczej nie będzie. A przecież jest bardzo ciekawym autem.

Wydarzenia

  • COVID-19 zmieni świat? – str. 11
    MACIEJ RZOŃCA

Gdy 11 września 2001 roku runęły w Nowym Jorku, po terrorystycznym zamachu, dwie wieże World Trade Center powszechna stała się opinia – świat nie będzie już taki sam. I rzeczywiście, pod wieloma względami bardzo się zmienił, na trwałe. Dzisiaj, gdy koronawirus COVID-19 zbiera tragiczne żniwo, rujnuje krajowe gospodarki i sieje panikę na całym świecie, mamy podobną sytuację. Znowu trzeba głośno powiedzieć i  uświadomić sobie – świat nie będzie (a przynajmniej nie powinien) być taki sam.

  • Infiniti odjeżdża – str. 16
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

Decyzja zapadła na tyle dawno, że jeszcze o zarazie nikt nie mówił. Ale realizacja trwała już w czasie zarazy, a właściwie w jej pierwszym stadium w Polsce. Ostatnie egzemplarze sprzedawano z dużymi upustami, od kwietnia pozostała jedynie obsługa serwisowa.
Marka Infiniti została wycofana ze sprzedaży.

Technologie

  • Wodorowe plany BMW – str. 20
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

Firma BMW przedstawiła szczegóły opracowanego wspólnie z Toyotą napędu wodorowego. W najbliższej perspektywie nie należy się jednak spodziewać wprowadzenia do oferty samochodów tankowanych wodorem.

Motoryzacja

  • Dawnych reklam czar – str. 24
    MACIEJ RZOŃCA

Od zarania motoryzacji – przez pierwszych kilka dekad – samochód był towarem luksusowym, dostępnym jedynie najzamożniejszym (no, może poza USA). Konstruktorzy i roducenci „stawali na głowie”, by ich samochody znalazły nabywców. Nic dziwnego, że firma Daimler zdecydowała się na progu XX wieku nadać nazwę swoim samochodom Mercedes, tylko dlatego, że przedstawiciel firmy na Lazurowym Wybrzeżu – Emil Jellinek – obiecał, że sprzeda 36(!) sztuk tych pojazdów pod warunkiem, że otrzymają imię swojej córki… (Czy ktoś potrafi sobie wyobrazić taką sytuację dzisiaj?!!).  Tym bardziej nic dziwnego, że od początku reklama samochodów stała się niezwykle ważna dla ich producentów. Zobaczmy więc, jak takie reklamy wyglądały przed laty – w gazetach, na plakatach…

  • Komunikat ITS – str. 30
    Instytut Transportu Samochodowego

W trosce o zdrowie klientów i pracowników 5 000 Stacji Kontroli Pojazdów działających w Polsce branżowe instytucje przygotowały praktyczne wskazówki.

Rozmowa iAuto

  • Weteran – str. 32
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

Określenie Łukasza Zolla mianem weteran może wydawać się niestosowne, wszak weteranem jest wielce doświadczony były wojownik, a mój rozmówca jest czynnym zawodnikiem. Ale przecież ćwierć wieku walki na torach rallycrossowych, to nie hetka-pętelka i z tego powodu tytuł ten zasłużenie mu przypisałem.

Kalendarium

  • Daimler – pionier motoryzacji – str. 41
    Kalendarium pod redakcją Macieja Rzońcy

Wydarzenia i rocznice: kwiecień 2020

Zapraszamy do lektury: [LINK]

12 kwietnia 2020 15:51
[fbcomments]