0

Siedziba Sejmiku Województwa Mazowieckiego

Pałac Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu - siedziba sejmiku mazowieckiego, wojewody mazowieckiego i prezydenta m.st. Warszawy
Pałac Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu – siedziba sejmiku mazowieckiego, wojewody mazowieckiego i prezydenta m.st. Warszawy
fot. Szczebrzeszyński (Wikimedia)

Sekretarz województwa mazowieckiego, pan Waldemar Kuliński, wyjaśnia historię siedziby Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

Kontrowersje wśród czytelników wzbudziła informacja, że Sejmik Województwa Mazowieckiego jest jedynym w Polsce, który nie posiada swojej siedziby [LINK]. Czytelnicy zauważyli, że przecież budynek, w którym mieści się Kino Praha i biura Marszałka Województwa jest własnością urzędu. Czyżby Sejmik i Urząd to były dwa różne podmioty prawne? A przecież jest tam sala konferencyjna, gdzie mogą się spotykać radni Mazowsza.

Urząd Marszałkowski i Sejmik Województwa Mazowieckiego nie są dwoma podmiotami w rozumieniu prawa gospodarczego. Oczywiście są to dwie instytucje władzy samorządowej. Sejmik to władza uchwałodawcza a zarząd (członkowie zarządu województwa mazowieckiego) to władza wykonawcza. Urząd marszałkowski to zbiór pracowników obsługujących te dwie instytucje władzy samorządowej.

Instytucje te zostały powołane Ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2016 r. poz. 486)

O wyjaśnienie spraw związanych z siedzibą Sejmiku poprosiliśmy sekretarza województwa mazowieckiego.

Waldemar Kuliński:

W 1999 roku, kiedy zaczęły organizować się samorządy, nikt nie myślał o formalno-prawnym zabezpieczeniu siedziby dla sejmiku. To był czas entuzjazmu, nauki i organizacji. Wszyscy wtedy dopiero uczyliśmy się samorządności. Jednak już w następnym roku marszałek województwa rozpoczął zabiegi, które miały taką siedzibę zapewnić. Wysłał pismo do wojewody mazowieckiego z prośbą o wskazanie i przekazanie odpowiedniego miejsca na siedzibę samorządu Mazowsza. Odpowiedzi nie otrzymał. I tak każdego roku słaliśmy pisma do wojewodów, nie otrzymując żadnej propozycji.

Oczywiście podczas organizacji i przejmowania w zarządzanie różnych instytucji od rządu, a zdarzały się też takie, które z zadaniami samorządu miały niewiele wspólnego, przejmowane były również ich nieruchomości. Jednak nie było wśród nich odpowiedniej na siedzibę Kancelarii Sejmiku i dostosowanej do organizacji Sesji Sejmiku.

Trzeba wiedzieć, że Sejmik Województwa Mazowieckiego to:

  • 51 radnych spotykających się jednocześnie na sesjach;
  • 13 kilkunastoosobowych komisji, które indywidualnie obradują pomiędzy sesjami rady;
  • 4 kluby radnych (PSL – 16 radnych, PiS – 15, PO – 15, PRP – 3, Niezrzeszeni – 2), które również spotykają się, obradują i zapraszają gości;
  • Kancelaria Semiku, w której zatrudnionych jest ponad 20 urzędników obsługujących Radnych Sejmiku Województwa Mazowieckiego oraz sesje sejmiku;
  • praca na rzecz 4 153 448 wyborców województwa mazowieckiego (dane z 2010 r.).

Dotychczas Radni Województwa Mazowieckiego obradowali w sali im. Stefana Starzyńskiego znajdującej się w pałacu Ministra Skarbu przy placu Bankowym 3/5 i tam również mieściły się biura kancelarii.

Niestety, nieruchomości będące własnością Samorządu Województwa Mazowieckiego lub powiązanych z nim instytucji nie spełniają kryteriów technicznych zapewniających sprawne działanie sejmiku.

Siedziba urzędu marszałkowskiego przy ul. Jagiellońskiej 26, czyli wybudowane w 2006 roku, na nowo, kino Praha w sześciokondygnacyjnym budynku z częścią biurową, mimo dwóch salek konferencyjnych i biur, które zapewniają miejsce pracy dla zarządu województwa i części departamentów, nie jest w stanie przyjąć na stałe ponad 70 osób i zapewnić im odpowiednich warunków pracy i obrad. A pamiętajmy, że na sesje Sejmiku Województwa Mazowieckiego przyjeżdżają również mieszkańcy Mazowsza, by uczestniczyć w posiedzeniach sejmiku i kontrolować swych radnych.

Inne obiekty, stanowiące majątek samorządu, również nie spełniają takich warunków. Stąd, od początku istnienia samorządu, rokrocznie kierowaliśmy prośby o wskazanie lokalizacji do remontu i zasiedlenia lub wybudowania siedziby samorządu województwa mazowieckiego.

Należy rozumieć, że wojewoda w tym roku również nie odpowiedział na pismo. Co zrobi w takim razie urząd marszałkowski? Termin wypowiedzenia mija 31 października, czyli do końca roku zostaną jeszcze 2. Sesje, a w nowym roku kolejne. Jaki jest plan B?

Decyzja wojewody jest dla nas niesprawiedliwa i niezrozumiała. W myśl przepisów wprowadzających ustawę reformującą administrację publiczną mienie będące we władaniu sejmików samorządowych powinno stać się z mocy prawa mieniem samorządów województw. Ponadto, z ustawy o samorządzie województwa wynika obowiązek przekazania województwu mienia Skarbu Państwa, służącego realizacji zadań województwa określonych tą ustawą. Dziś, zostaliśmy postawieni w sytuacji, w której wypowiada nam się umowy i porozumienia, regulujące korzystanie z mienia wykorzystywanego do realizacji tych celów. Dotyczy to właśnie pomieszczeń znajdujących się na pl. Bankowym. Należy również zauważyć, że w przeciągu ostatnich kilkunastu lat samorząd Mazowsza dokonał na swój koszt szeregu remontów w użytkowanych przez sejmik pomieszczeniach m.in. wymiany posadzek, montażu ogrzewania, wymiany stolarki okiennej itp. W sumie przeznaczyliśmy na ten cel ponad 300 tys. zł. To nie są małe pieniądze.

Nie dopuszczam myśli, że będziemy musieli te pomieszczenia opuścić. Według nas nasze prawo do ich użytkowania jest niezaprzeczalne. Jako urząd nie mamy w tej chwili wolnych pomieszczeń, do których moglibyśmy przeprowadzić pracowników Kancelarii Sejmiku. Nie do zaakceptowania jest także propozycja wojewody dotycząca przekazania nam w zamian budynku przy ul. Korkowej w Warszawie. To nieruchomość, którą wcześniej zajmowały służby drogowe. Obecnie budynek ten jest w połowie pusty. Drugą połowę zajmują lokatorzy. Jest to obiekt nieprzystosowany do pełnienia funkcji siedziby Kancelarii Sejmiku i organizowania w nim sesji Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

Dziękujemy bardzo.

28 lipca 2017 13:21
[fbcomments]