0

Gwiazdy w Starachowicach czyli zlot STARÓW i innych zabytków

STAR 20 - z plakatu zlotowego
STAR 20 – z plakatu zlotowego
fot. Powiat starachowicki

Za dwa miesiące do starachowickiego matecznika zjadą się legendarne polskie ciężarówki.

1 i 2 września 2018 roku w Starachowicach odbędzie się niezwykła impreza.
Niezwykła bo w tym roku mija 70 lat od wyprodukowania pierwszej ciężarówki marki STAR.  Dlatego z całego kraju zjadą się zabytkowe ciężarówki i samochody osobowe.
Gwiazdą zlotu będzie oczywiście marka STAR.

Plakat zlotu - 4 Legenda STARa
Plakat zlotu – 4 Legenda STARA
fot. Powiat starachowicki

Informacje i zgłoszenia

  • tel. (41) 276 09 42,
  • www.powiat.starachowice.pl
  • legendastara@powiat.starachowice.pl

Trochę historii

70 lat temu z bram Fabryki Samochodów Ciężarowych „Star” w Starachowicach wyjechały pierwsze ciężarówki Star 20.

Swą pierwszą podróż odbyły do Warszawy, gdzie zaprezentowały się przed gmachem Politechniki Warszawskiej w trakcie kongresu zjednoczeniowego partii PPS i PPR (15–21 grudnia 1948) zakończonego utworzeniem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.

Wiesław Staniszewski był jednym z pięciu kierowców, którzy przyjechali pięcioma nowymi Starami do Warszawy.

Fragment DTV z 13.12.1988 r.

Pierwsze STARY w Starachowicach

Rok 1953

Tak PKF odnotowała dziesięciotysięcznegop STARA

Starachowice

usytuowane są na styku trzech jednostek geograficznych: Wzgórz Koneckich, Przedgórza Iłżeckiego oraz Wyżyny Opatowskiej. Rzeka Kamienna stanowi dla nich naturalną granicę. Miasto położone jest w połowie drogi pomiędzy Warszawą a Krakowem (ok. 170 km). Podobna odległość dzieli Starachowice od Rzeszowa, Lublina, Łodzi i Katowic. Dobrze rozwinięta sieć drogowa umożliwia stałą komunikacje z tymi ośrodkami [LINK].

Pomniki

Nie spotkaliśmy osoby, która wyrażałaby się źle o ciężarówkach produkowanych w Starachowicach. Fabryka w latach swej świetności zatrudniała (wraz z podwykonawcami) około 25000 osób. Dziś władze powiatu i miasta i lokalni patrioci i miłośnicy motoryzacji starają się czynić wszystko by marka była nadal wizytówka miasta i regionu. Marzeniem, które wydaje się powoli spełniać jest marki STAR i produkcji ciężarówek do Starachowic. Poświęcimy temu kolejne artykuły.

Widocznym znakiem tęsknoty są pomniki stawiane samochodom Star przez mieszkańców Starachowic. Chcą by takie pomniki stały przy każdej drodze prowadzącej do miasta.

Pomnik STARA

STAR 266 symbol trwałej pamięci związanej z historią Starachowic przy rondzie u zbiegu ulic Radomskiej i 1 Maja.

Muzeum

Powiat starachowicki dba o swoje dziedzictwo.
Jego historyczną wizytówką jest Muzeum Przyrody i Techniki „Ekomuzeum” im. Jana Pazdura.  

Bo przecież początki ośrodka przemysłowego w Starachowicach sięgają drugiej połowy XIX wieku. Towarzystwo Starachowickich Zakładów Górniczych S.A. było największym producentem surówki oraz wyrobów walcowanych z żelaza w Królestwie Polskim. Posiadało kombinat górniczo-hutniczy w Starachowicach, pudlingarnie w Brodach i Michałowie, walcownie w Nietulisku, lasy oraz kopalnie rud żelaza. W słynnym roku 1920 podpisało z Ministerstwem Spraw Wojskowych umowę o zlokalizowaniu na terenie Starachowic fabryki zbrojeniowej.  W dwudziestoleciu międzywojennym w Starachowicach wytwarzano armaty, haubice i amunicje. 30% produkcji stanowiły wyroby na rynek cywilny. Produkowano ramy samochodowe do Fiatów, Saurerów i Chevroletów. W 1938 firma zatrudniała ok. 12 000 pracowników. W lipcu 1939 roku robotnik w Starachowicach zarabiał 188 zł, a pracownik umysłowy 575 zł. Kilogram wołowiny kosztował wówczas 1,30 zł., a bochenek chleba 30 groszy.

Po wybuchu wojny Niemcy włączyli starachowicki kompleks przemysłowy do koncernu Herman Göring Werke i kontynuowali w nim produkcję zbrojeniową. Wytwarzano tu m.in. części do myśliwców Messerschmitt, U-Bootów, lufy do dział i granaty artyleryjskie. W drugiej połowie 1944 roku zapadła decyzja o wywiezieniu do Rzeszy maszyn i urządzeń, a także części załogi. Niemcy potrzebowali do tego celu ok. 4000 wagonów kolejowych.

NSZZ Solidarność Region Śląsko-Dąbrowski [LINK]

Będąc w Starachowicach nie można nie odwiedzić Ekomuzeum.
Znajduje się tam, oczywiście, ekspozycja poświęcona ciężarówkom STAR.

Stary

kolekcja ciężarówek

Silniki

produkowane do Starów, kolekcja w przygotowaniu

Dzisiaj

W Starachowicach już nie produkuje się ciężarówek.
Fabrykę Samochodów Ciężarowych spotkał los setek podobnych polskich firm. Byli tacy politycy, którzy radośnie wręcz chcieli zaorać fabrykę. Produkcja spadała z roku na rok. Z zachodu zaczęto masowo sprowadzać mocno leciwe i tanie używane ciężarówki tamtejszych producentów. Większościowy pakiet udziałów przejęła Grupa Zasada, która odsprzedała pakiet kontrolny firmie MAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) – spółce europejskiej z siedzibą w Monachium.  I tak historia zatoczyła koło i znów fabryką zarządzają Niemcy, którzy postawili na montaż autobusów likwidując produkcję ciężarówek. Co prawda zwrócili już Polakom dokumentacje produkowanych tu Starów, jednak mają duży problem ze zwrotem marki STAR.
Może trzeba upomnieć się o te 4000 wagonów?

Jednak duch w narodzie nie ginie!
Na bazie podzielonych starych zakładów FSC powstały firmy, które cały czas zajmują się Starami. Nie można tu pominąć firmy AUTOBOX Innowations [LINK], która będąc kontynuatorem legendarnej marki STAR jest jedynym i wyłącznym właścicielem dokumentacji i praw do produkcji STARA 266 oraz jego zmodernizowanej wersji STAR 266 M2.  Firma zajmuje się przede wszystkim modernizacją Starów na potrzeby wojska i staży pożarnych, co pozwala ich właścicielom zaoszczędzić 60% ceny nowego pojazdu.

Przedstawiciele redakcji mieli przyjemność zobaczyć jak wyglądają modernizowane pojazdy STAR 266 M2.
Procedura modernizacji jest bardzo prosta.
Wjeżdża stary STAR, a wyjeżdża jak nowy.
I nie mamy pytań.

Przyszłość

Jak będzie? Tego nikt nie wie. W Starachowicach wszyscy są umiarkowanymi optymistami. I władze starostwa i zarząd Autoboxu i Ekomuzeum. Wszyscy wierzą, że markę Star i znane na świecie ciężarówki ze Starachowic można będzie jeszcze przywrócić do życia.  A Starachowice i okolica bardzo na to zasługują.
Tylko politycy nie chcą pomagać i wolą kierować pieniądze potrzebne na gospodarkę zupełnie w innym kierunku.

A najbliższa przyszłość to

4 Zlot
Legenda STARa

i wszystkich tam, razem z organizatorami, serdecznie zapraszamy!

9 lipca 2018 06:00

Komentarze