20 nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich

FLIRT - Koleje Mazowieckie
FLIRT – Koleje Mazowieckie
fot. Mateusz Włodarczyk (Wikimedia)

14 elektrycznych pociągów i 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych zakupią Koleje Mazowieckie.

Unia Europejska przekaże Kolejom Mazowieckim 162 mln zł na zakup 14 zeroemisyjnych pociągów z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027, a samorząd województwa mazowieckiego kupi dla KM dodatkowo 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych od firmy PESA Bydgoszcz.
Ogólny koszt to 669.5 mln zł.

Pociągi elektryczne

Koleje Mazowieckie kupią 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER160 FLIRT3. Wartość projektu to ponad 669 mln zł, na co składają się zakup pojazdów, pakiet pozderzeniowo-naprawczy czy szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów.
162 mln zł to kwota z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.

Zakup nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich został dofinansowany również z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączne dofinansowanie pozyskane na ten cel przez Koleje Mazowieckie wynosi ponad 1,5 mld zł i zostanie przeznaczone na zakup 64 pięcioczłonowych ezt.
Dostawa 50 pociągów już została zakontraktowana z producentem taboru.

Pociągi będą wyposażone m.in. w klimatyzację, komfortowe fotele, drzwi wejściowe z systemem odskokowo-przesuwnym, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej dla pasażerów, ogólnodostępną sieć WI-FI, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, przestrzeń do przewozu rowerów i wózków dziecięcych, toalety z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, monitoring wizyjny czy urządzenia do bezpośredniej komunikacji z obsługą pojazdów.

Nowe pojazdy wyjadą na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie.

Szynobusy

6 nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z pakietem naprawczo-pozderzeniowym przyjedzie z firmy PESA Bydgoszcz.

Na ich zakup samorząd Mazowsza przeznaczy ponad 233 mln zł. Koszt jednego pojazdu to ponad 33,6 mln zł. Bydgoska firma będzie serwisować tabor do 31 grudnia 2031 r. i przeszkoli pracowników z obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych.

Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich:

Umowa z PESĄ wzbogaci park taborowy o 6 nowoczesnych pojazdów do obsługi niezelektryfikowanych linii. Natomiast umowa o dofinansowanie dla 14 ezt pozwoli na kolejny krok, czyli podpisanie umowy wykonawczej z producentem taboru na zakup tych pojazdów. Nasze działania doceniają podróżni, którzy coraz częściej jako codzienny środek transportu wybierają właśnie pociągi Kolei Mazowieckich.

Spalinowymi szynobusami Koleje Mazowieckie obsługują ponad 630 km tras na Mazowszu i w sąsiednich regionach. Mniej więcej połowa tych tras jest niezelektryfikowana. Ze względu na charakter poszczególnych linii, a także wymogi środowiskowe najbardziej przydatny dla KM byłby tabor wodorowy czy elektryczno-akumulatorowy.

Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich:

Niestety, rozchwianie rynku, głównie poprzez ciągłe, nieuzasadnione wzrosty cen pojazdów, nieznane koszty jego eksploatacji i utrzymania, nieznane koszty paliwa i jego dystrybucji, żywotność baterii i zasięg pojazdów czy kwestie bezpieczeństwa, wpłynęły na naszą decyzję o odstąpieniu od pierwotnych zamiarów.

Ostatecznie zapadła decyzja o zakupie 6 dwuczłonowych szynobusów o napędzie spalinowym. Będą to pojazdy nowoczesne i spełniające aktualne normy środowiskowe.

Nowe pociągi wyjadą na tory najpóźniej w drugim kwartale 2028 r. m.in. na trasy: Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki, Siedlce – Czeremcha.

Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA:

PESA 231Ma to nowoczesne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, doskonale wpisujące się zarówno w strategię rozwoju Mazowsza, jak i ekologiczne cele władz regionu. Pojazdy te potwierdziły swoją jakość i niezawodność podczas eksploatacji przez koleje czeskie. Jestem przekonany, że zapewnią wysoki standard podróżowania pasażerom z województwa mazowieckiego.

UMWM

13 marca 2025 16:40