Inflacja idzie mocno w górę, w związku z tym koszyk zakupowy drożeje o 15 procent.
Inflacja zdecydowanie nie odpuszcza.
Według wstępnych danych GUS we wrześniu br. wyniosła 17,2%.
Ceny żywności rosną z miesiąca na miesiąc.
Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów wzrosły w ujęciu rocznym o blisko 15%.
Ponownie najbardziej podrożały produkty tłuszczowe (70%).
Podwyżki przekraczające 20% odnotowały trzy kategorie produktów – dodatki (25%), nabiał (23%) oraz używki i piwo (21%).
Wrzesień przyniósł kontynuację wyraźnego wzrostu inflacji.
Według szacunkowych danych GUS indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł o 17,2% rok do roku, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,6%.
Jest to najwyższy poziom inflacji od lutego 1977 roku.
Wstępne dane zaskoczyły ekonomistów, którzy przewidywali wzrost inflacji na poziomie 16,5 do 17%.
Galopujące ceny żywności
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu.
Spadki cen odnotowano jedynie w sieci POLOmarket (2,20%) oraz Lidl (1,52%).
Średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wyniosła 260,84 zł.
To wzrost o 6,40 zł, czyli 2,51% w porównaniu do sierpnia br.
Największe podwyżki odnotowano w sieci Kaufland (7,98%).
W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.:
- Kaufland (19,36%),
- Carrefour (17,65%)
- czy E.Leclerc (17,13%).
Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2022 r. była wyższa aż o 44,97 zł niż przed rokiem, tj. o 21,20%.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 199,78 zł (więcej o 1,13 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 321,22 zł (więcej o 23,03 zł niż w sierpniu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2022 r. wyniosła 121,44 zł i jest ona o 21,90 zł wyższa niż w sierpniu.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2022 r. była wyższa o 10,81% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2022 r. droższy o 11,29% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o blisko 15% z 226,97 zł we wrześniu 2021 r. do 260,84 zł we wrześniu 2022 r.
Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, komentuje wnioski z raportu:
Inflacja bije historyczne rekordy i aktualnie jest na poziomie najwyższym od 25 lat. Ciągle rosnące ceny i koszty prowadzenia działalności gospodarczej bardzo negatywnie odbijają się na działających w Polsce firmach, dotyczy to także przedsiębiorców z branży handlowej. Nie dziwi nas zatem fakt, że w ostatnim miesiącu analizowane przez naszych ekspertów ceny wzrosły aż w 11 na 13 badanych sieci handlowych.
Produkty w badanych przez nas sklepach w ciągu roku podrożały średnio aż o 15%.
W ostatnim miesiącu liderem wzrostów były znów produkty tłuszczowe, nabiał i dodatki.Z naszych analiz wynika, że duże sieci handlowe starają się utrzymać atrakcyjne ceny dla klientów, a udaje im się to między innymi dzięki wieloletnim umowom zawartym bezpośrednio z producentami żywności.
Lidl goni Auchan
coraz drożej w kanale e-grocery
Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci wciąż pozostaje Auchan.
W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,05 zł.
To o 12,05 zł więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,28 zł (Lidl) i 19,87 zł (Biedronka).
We wrześniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery (zamawianie produktów spożywczych online), gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 308,70 zł, czyli o 33% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że we wrześniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 251,74 zł.
Najmocniej drożeją tłuszcze, dodatki, nabiał i używki
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że we wrześniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów:
- produkty tłuszczowe,
- dodatki,
- nabiał,
- używki i piwo,
- produkty sypkie,
- mięso,
- wędliny i ryby,
- chemia domowa i kosmetyki,
- mrożonki,
- napoje
- oraz słodycze.
Najwyższy wzrost cen w skali roku (70,06%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.
Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że dodatki podrożały o 25%, nabiał o 22,76%, używki i piwo o 21,52%, produkty sypkie o 15,03%, a mięso wędliny i ryby o 14,14%.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (we wrześniu 2022 r. drożej o 4,04%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne).
ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.