Zaproszenie na konferencję zorganizowaną przez Polskie Forum Lotnicze.
22 marca odbędzie się konferencja „Bariery Rozwoju Polskiego Lotnictwa” organizowana przez Polskie Forum Lotnicze. Przedstawiamy zaproszenie organizatorów oraz zakres i cele tego spotkania.
W jej trakcie poruszone zostaną kluczowe kwestie przyszłości branży.
Przed budynkiem zobaczyć będzie można wystawę polskich statków powietrznych – samolotów, szybowców, motolotni i innych konstrukcji zagrożonych przez urzędniczą opieszałość. Wewnątrz zaś będzie można zwiedzić wystawę pt. „Historia Rozwoju Lotnictwa Polskiego”.
Kiedy i gdzie?
- 22 marca 2025 roku
- 10:00 – 16:00
- ul. Krakowskie Przedmieście 66 w Warszawie
- Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
Tematy
- Polski sektor lotniczy na tle Europy.
- Przemysł lotniczy w Polsce — konstrukcje lekkie i ultralekkie — bariery rozwoju
- „Startuj skąd chcesz”.
Znaczenie małych lotnisk i odcinków drogowych dla systemu odpornościowego państwa. - Środowisko lotnicze a budowanie silnego rynku lotnictwa lekkiego.
- Urząd Lotnictwa Cywilnego uziemia lotnictwo ultralekkie.
- Organizacje pozarządowe a władza lotnicza.
- Administracja lotnicza w Polsce — wpływ na bezpieczeństwo operacji lotniczych.
- Drony i prawo dronowe.
O tym jak MI, ULC i PAŻP ograły wszystkich obywateli. - „Do ostatniej kropli krwi”.
Jak uratować swój trawnik przed niechcianym sąsiedztwem w obliczu braku przepisów chroniących lądowiska. - Panel dyskusyjny:
„Jak odblokować rozwój polskiego lotnictwa?”
Wstęp wolny.
Liczba miejsc w sali jest ograniczona.
Rejestracja udziału w Konferencji: [LINK]
Polskie Forum Lotnicze
To całkowicie niezależna i niekomercyjna inicjatywa społeczna, którą tworzą osoby od wielu lat zaangażowane w działalność lotniczą. Są wśród nich piloci, zarówno Ci zawodowi jak i prywatni, właściciele statków powietrznych, konstruktorzy, producenci, zarządzający lotniskami – pasjonaci, którym leży na sercu powodzenie branży lotniczej w Polsce.
Osoby skupione wokół idei Polskiego Forum Lotniczego uważają, że obserwowane nieprawidłowości, a także niedostateczny rozwój lotnictwa ogólnego GA w Polsce, jest spowodowany w znacznej części przez wadliwie działającą administrację lotniczą.
Niezbędna jest tu zasadnicza naprawa polegająca na:
- wprowadzeniu prawidłowych mechanizmów relacji Ministerstwo Infrastruktury – Urząd Lotnictwa Cywilnego – interesariusze rynku lotniczego
- deregulacji systemu administracyjnego przy zachowaniu zgodności z obowiązującymi przepisami europejskimi, która odwróci trendy działania władz, ponieważ ich kierunek uważamy za negatywny. Chodzi między innymi o – w naszej opinii – szkodliwe poczynania o charakterze centralizacyjnym i sabotującym krajowy rynek lotniczy. Polegają one m.in. na wprowadzaniu restrykcyjnych przepisów krajowych, sprzecznych z obowiązującymi regulacjami Unii Europejskiej.
- uruchomieniu realnych działań o charakterze edukacyjnym na rzecz bezpieczeństwa działalności lotniczej w miejsce dotychczas używanego przez administrację pojęcia „bezpieczeństwo” jako fałszywego argumentu kryjącego zaniechania, przewlekłość lub niedostatek kompetencji.
Jednocześnie, uczestnicy Polskiego Forum Lotniczego mając świadomość niezwykle złożonej i wymagającej, także z punktu widzenia bezpieczeństwa, sytuacji międzynarodowej, uważają, że prawidłowe funkcjonowanie administracji lotniczej, która nie będzie wstrzymywała rozwoju lotnictwa ogólnego jest jednym z wielu warunków, składających się na zachowanie bezpieczeństwa naszego kraju.
Polskie Forum Lotnicze stoi na stanowisku, że usprawnienie oraz zapewnienie rozwoju działalności lotniczej jest istotne także z punktu widzenia budowy obrony cywilnej i wzmocnienia obronności.
Forum zwraca uwagę, że najważniejszymi działaniami, którymi powinna zająć się administracja odpowiedzialna za sektor lotniczy, powinno być:
- gruntowna reforma mechanizmów administracyjnych dla odblokowania działalności producentów sprzętu i osprzętu lotniczego
- uruchomienie mechanizmów zachęcających do realnych działań na rzecz innowacji i prac badawczych
- przedsięwzięcia edukacyjne o charakterze ciągłym na rzecz bezpieczeństwa działalności lotniczej.