„Bitwa o tron. Musicalowy talent show” – to najnowszy spektakl Teatru Syrena. Widowisko opisuje Roman Soroczyński.
Najnowszy spektakl Teatru Syrena jest utrzymany w konwencji telewizyjnych programów z gatunku talent show: o uznanie widowni zabiega ośmiu polskich królów – każdy z przebojową piosenką. Stąd tytuł – Bitwa o tron. Musicalowy talent show. Kandydaci prezentują na scenie utwory inspirowane muzyką krajów, z których pochodzili władcy: w estetyce grupy ABBA śpiewa, wywodzący się ze szwedzkich Wazów, Zygmunt III; pochodzący z Saksonii August II Mocny łączy metalowe brzmienia, bliskie zespołowi RAMMSTEIN, z mozartowską arią. O ile dobrze zorientowałem się, Stefan Batory sięga do repertuaru grupy OMEGA, zaś Jan Kazimierz parafrazuje Michała Wiśniewskiego.
Tekst każdej piosenki mówi o pewnych elementach biografii danego króla. Ich przekaz jest wzmocniony przez kolorowe i eurowizyjne stylizacje, co – w połączeniu z dobrze ułożoną choreografią – wciąga widza w kolorowe show.
Prowadzącymi show są dwaj zakonnicy: jezuita Piotr Skarga i paulin Augustyn Kordecki. W ten sposób następuje nawiązanie do epoki, w której przedstawiciele duchowieństwa byli głównymi komentatorami życia publicznego.
Ale historia Polski – to nie tylko mężczyźni i toczone przez nich bitwy. Przypominają o tym jurorki show – matki, siostry, żony i kochanki polskich władców. I to one – Bona Sforza, Anna Wazówna, Maria Kazimiera (bardziej znana jako Marysieńka) i Katarzyna Wielka) – upominają się o miejsce kobiet w polskiej historii. Jurorki doskonale punktują wady i zalety polskich władców.
Za libretto i reżyserię odpowiada Jacek Mikołajczyk, zaś twórcą muzyki jest Tomasz Filipczak. Choreografię przygotował i dopilnował Santi Bello dobrze znany ze świetnych realizacji w Teatrze Rampa na Targówku.
W obsadzie znalazł się cały zespół Teatru Syrena oraz aktorzy występujący już w poprzednich musicalach.
Jacek Mikołajczyk, którego uważam za jednego z najlepszych znawców tematyki związanej z historią i współczesnością musicali, opowiada:
Zaczęło się od mojej fascynacji dynastią Wazów. Potem w głowie pojawił się pomysł innego spojrzenia na królów: odkurzenia ich, pokazania, że to pełnokrwiste postaci, często kontrowersyjne, zaskakujące i – czego już nie pamiętamy ze szkoły – bardzo ciekawe! Temat królów elekcyjnych skojarzył mi się z konwencją talent show. W końcu elekcja to wybory, a więc widowisko, pojedynek, walka o głosy, słowem – wielkie przedstawienie.
Tymczasem światowy musical od kilku lat intensywnie przygląda się historii, inscenizuje ją i popularyzuje. Najbardziej znane spektakle tego gatunku – to utrzymany w estetyce rapu „Hamilton”, który opowiada o jednym z Ojców – Założycieli USA, oraz brytyjskie „Six”, w którym sześć żon króla Henryka VIII sportretowano jako członkinie girls bandu.
Bitwa o tron… doskonale wpisuje się w ten światowy trend. Jest mocno nasiąknięta kiczowatymi stylizacjami, ale bawi i uczy. Będący ze mną na przedstawieniu mój Syn powiedział, że będzie musiał przypomnieć sobie sylwetki niektórych królów. Sam też miałem wątpliwości co do tego, jak wyglądał Stefan Batory: wszystkie znane mi przekazy prezentują króla w żupanie i futrzanej czapce, a w przedstawieniu wystąpił w lekkim ubraniu i z długimi jasnymi włosami. Dopiero po pewnym czasie domyśliłem się, czym mógł kierować się Tomasz Jacyków, tak ubierając władcę z Siedmiogrodu: wszak najbardziej znanym utworem wspomnianego zespołu OMEGA była „Gyöngyhajú lany”, czyli… „Dziewczyna o perłowych włosach”!
Tego typu aluzje, dygresje i anegdoty historyczne są znakomitą szkołą historii. Nawet oprawa programu spektaklu nawiązuje do dawnych tajemnic!
Jeśli dodamy do tego świetną muzykę i umiejętne wciąganie publiczności do zabawy, to jestem pewien, że Bitwa o tron… na długo zagości na scenie Teatru Syrena.
Bitwa o tron. Musicalowy talent show
- premiera: 10 czerwca 2021 r., Teatr Syrena.
- Libretto, teksty piosenek i reżyseria: Jacek Mikołajczyk
- Muzyka i kierownictwo muzyczne: Tomasz Filipczak
- Choreografia: Santi Bello
- Kostiumy: Tomasz Jacyków
- Scenografia: Jake Smart
- Projekcje: Tomasz Grimm
- Reżyseria światła: Artur Wytrykus
- Współpraca choreograficzna: Patryk Gładyś
- Asystentka reżysera: Aleksandra Ślązak
- Obsada:
Łukasz Szczepanik (Henryk Walezy),
Anna Terpiłowska (Stefan Batory),
Maciej Dybowski (Zygmunt III Waza),
Albert Osik (Władysław IV Waza),
Przemysław Glapiński (Jan Kazimierz Waza),
Michał Konarski (Jan III Sobieski),
Marcin Wortmann (August II Mocny),
Agnieszka Rose (Stanisław August Poniatowski),
Beatrycze Łukaszewska (Bona Sforza),
Katarzyna Walczak (Anna Wazówna),
Magdalena Placek-Boryń/Karolina Gwóźdź (Marysieńka),
Marta Walesiak-Łabędzka (caryca Katarzyna Wielka),
Piotr Siejka (o. Augustyn Kordecki),
Jacek Pluta (ks. Piotr Skarga).