Pandemia i obostrzenia sanitarne spowodowały decyzję o nieuruchamianiu pociągu „Słoneczny” w tegorocznym sezonie.
To wakacyjne połączenie cieszyło się dużą popularnością wśród podróżnych. Jedną z zalet był brak konieczności rezerwacji miejsca. Na podróż można było zdecydować się w ostatniej chwili, kupując po prostu bilet.
Obecnie, pandemiczne regulacje wciąż narzucają limity związane z liczbą podróżnych, którzy mogą jednocześnie przebywać w pojeździe. Ograniczenia w liczbie przewożonych osób w Słonecznym z uwagi na brak systemu rezerwacji jest po prostu niemożliwe. Nie ma także możliwości ograniczenia sprzedaży biletów tylko do jednego kanału (Rozporządzenie WE 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady).
Pociąg „Słoneczny”, w odróżnieniu od pozostałych połączeń uruchamianych przez Koleje Mazowieckie, jest połączeniem komercyjnym, a co za tym idzie, nie jest dofinansowany przez organizatora pasażerskiego transportu kolejowego na Mazowszu.
Pandemia znacząco wpłynęła na wynik i sytuację finansową spółki.
Wdrożenie pracy i nauki zdalnej przyczyniło się do znacznego spadku liczby pasażerów, i spadku przychodów ze sprzedaży biletów.
Uruchomienie Słonecznego, przy uwzględnieniu limitów związanych z liczbą podróżnych, wiązałoby się z dodatkowymi kosztami dla spółki, co w obecnej sytuacji nie ma uzasadnienia.
W związku z powyższym spółka Koleje Mazowieckie pojęła decyzję o nieuruchamianiu Słonecznego w okresie letnim 2021 r.