Wejście do warszawskiej fabryki FSO na Żeraniu dawno nie przeżywało takiego oblężenia.
Mógłby ktoś pomyśleć, że zostanie wznowiona produkcja samochodów osobowych, a tym czasem dawna hala fabryczna stała się miejscem wyjątkowego przedstawienia. Co prawda „tańczyć każdy może„, ale taniec … koparek naprawdę trudno sobie wyobrazić. Industrialna sceneria, wieczorowa pora i komplet publiczności – w takich warunkach pomysł Izy Szostak wypadł doskonale. Dwie koparki odgrywające swoją mechaniczną kompozycję: była miłość, była kłótnia, była samotność. Jedna z koparek nawet uroniła łzy.
Spektakl „Balet koparyczny” zaprezentowano w ramach Sceny Tańca Studio w edycji „Gadget Lover” [LINK].
- koncept, choreografia, performans: Iza Szostak
- współpraca choreograficzna, performans: Paweł Sakowicz
- dramaturgia: Anka Herbut
- przestrzeń: Łukasz Kwietniewski
- muzyka: Kuba Słomkowski
- światło: Michał Głaszczka
- kurator: Anna Królica
- koordynator produkcji: Dominik Skrzypkowski
Iza Szostak „Balet koparyczny” | POLSKA PLATFORMA TAŃCA 2017 | Teatr ROZBARK, Bytom
Balet koparyczny to posthumanistyczny pejzaż, nawiązujący do opanowujących myśli, media oraz sztukę, obrazów końca świata i człowieka. Przegrzanie rozwoju technologicznego doprowadziło już do wypalenia energii i zasobów naturalnych. Muszą zostać wypracowane nowe ekosystemy i sposoby werbalizacji emocji – stare się nie sprawdzają, prowadzą do coraz większej separacji. W tak zaprojektowanej rzeczywistości ruch człowieka sprzężonego z maszyną zostaje poddany rewizji, a człowiek staje się hybrydą.
Iza Szostak – tancerka, choreografka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Odbyła staż w Belgii, w zespole Troubleyn Jana Fabre’a. Autorka spektakli: RE//MIX Merce Cunningham, Ciało. Dziecko. Obiekt, Europa. Śledztwo, Balet koparyczny. Współtworzy Centrum w Ruchu w Warszawie. W swojej praktyce tworzy systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem, pracuje w oparciu o antropologiczne badania terenowe, sprawdza różne strategie ucieleśniania.