0

Szosza

Szosza – reż. Karolina Kirsz
fot. Andrzej

Teatr Żydowski przygotował premierę spektaklu „Szosza” w reżyserii Karoliny Kirsz na podstawie powieści Izaaka Baszewisa Singera.

Grudniowe spektakle zostaną wystawione na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej (al. Solidarności), a styczniowe w Klubie Dowództwa Garnizonu Warszawa (al. Niepodległości).

Ale przy okazji nowego przedstawienia nie warto zaprzątać sobie głowy problemami lokalizacyjnymi, bo pomimo ich istnienia sztuka imponuje dbałością o szczegóły, znakomita scenografią i pomysłowymi kostiumami.

Bohaterem sztuki jest Aron Greidinger, żydowski pisarz zamieszkujący Warszawę tuż przed wybuchem II Wojny Światowej. Tytułowa Szosza jest ukochaną z rodzinnej miejscowości pisarza, ale dziewczyną zakompleksioną, z problemem psychicznym i fizycznym. Aron jest natomiast typem kobieciarza i angażuje się w szereg romansów: z komunistyczną aktywistką, z amerykańską aktorką, a nawet służącą. Ta konfrontacja czterech kobiet stanowi urok spektaklu. Kochanki Arona zachwycają na scenie zarówno urodą i odważnymi kreacjami, jak i głębią psychologiczną swoich postaci. Feministyczny wydźwięk spektaklu podkreśla jeszcze przeróbka przeboju Kayah „Testosteron”.

Karolina Kirsz stworzyła przedstawienie efektowne: muzyka, dym, wyświetlane filmy i teksty w głębi. Bardzo dobrze, jak na warunki „lokalowe” zrealizowane są również sceny zbiorowe.

Reżyserka może odrobinę gubi główny motyw sztuki Singera, ale do dziś pozostaje on tajemniczy. Tak naprawdę motywacje głównego bohatera trudne są do zrozumienia. Z czego wynika tak silna miłość do tytułowej dziewczyny? Może utożsamia z nią świat tradycji, rodziny, prostoty w konfrontacji z wielkomiejskich przepychem, dążeniem do kariery, czy w końcu rozwiązłością obyczajową.

Reżyserka bardzo odważnie wprowadza klimat narastającego zagrożenie faszyzmem. Nikt z bohaterów oczywiście nie wyobraża sobie skali tego co może nastąpić, ale współcześnie nie można abstrahować od tego co dotknie bohaterów podczas wojny. I temu ma służyć jedna z najbardziej przejmujących scen w całym spektaklu – wizyta u fryzjera antysemity.

  • Występują:
    Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Waldemar Gawlik, Ewa Greś, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Małgorzata Majewska, Izabella Rzeszowska, Rafał Rutowicz, Joanna Rzączyńska, Wanda Siemaszko, Piotr Sierecki, Alina Świdowska, Ewa Tucholska, Jerzy Walczak
  • scenariusz i reżyseria: Karolina Kirsz
  • scenografia i kostiumy: Aleksandra Szempruch
16 grudnia 2016 18:03
[fbcomments]