Warszawa-Tokio-Warszawa. W taką trasę Aeroklub Warszawski wyprawił dziś samolot AN2 i Romualda Koperskiego z ekipą.
Romuald Koperski znany jest z tego, że długo nie może długo usiedzieć na jednym miejscu. Ci, którzy lubią podróże znają Jego syberyjskie wyprawy. Jedną z najtrudniejszych była wyprawa, w 2008 roku, ciężarówką MAN z wybrzeża Atlantyku w Portugalii (oficjalny start odbył się w Paryżu) do cieśniny Beringa.
Dziś ten podróżnik, pilot samolotowy, przewodnik po Syberii, pisarz, dziennikarz reportażysta i fotograf, wyruszył samolotem AN-2 na trasę Warszawa – Tokyo – Warszawa.
Będzie to lot upamiętniający wyczyn płk. pil. Bolesława Orlińskiego z 1926 roku.
Karol Murawski, historyk, powiedział:
Lot Orlińskiego można porównywać z lotem wahadłowca, jeśli nie z lotem na Księżyc.
W przelocie z Warszawy do Tokio i z powrotem Romualdowi Koperskiemu będą towarzyszyć:
- Tadeusz Sołowiej
Pilot
Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa - Grzegorz Simon
Pilot
Etap: Warszawa – Tokio - Piotr Wojciechowski
Pilot
Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa - Wiesław Jaroszewicz
Członek załogi
Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa - Małgorzata Nicolaos
Pilot
Etap: Irkuck – Tokio – Warszawa - Piotr Zgórzyński
Członek załogi
Etap: Irkuck – Tokio - Bogusław Kafarski
Pilot
Etap: Warszawa – Irkuck – Tokio - Aleksandra Stefanowska
Pilot
Etap: Warszawa – Irkuck - Piotr Ozdowski
Członek załogi
Etap: Tokio – Warszawa - Maciej Skarżyński
Członek załogi
Etap: Warszawa – Tokio - Zygmunt Gorszczyński
Członek załogi
Etap: Irkuck – Warszawa - Roman Smagliński
Członek załogi
Etap: Tokio – Warszawa - Łukasz Zwara
Członek załogi
Etap: Warszawa – Tokio
Mariusz Hercog
Pilot
Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa - Marek Pelc
Nawigator
Etap: Tokio – Warszawa
Trasę do Japonii zamierzają pokonać piętnastoma skokami z przystankami:
- Moskwa
- Kazań
- Ufa
- Kurgan
- Omsk
- Nowosybirsk
- Krasnojarsk
- Irkuck
- Czyta
- Tynda
- Łazarew
- Wanino
- Jużno (Sachalin)
- Hokaido
- Tokio.
Oczywiście trasa przelotu AN-2, Warszawa – Tokio – Warszawa może ulec niewielkim korektom ze względów politycznych (Korea Północna) oraz pogodowych.
AN-2 Romualda Koperskiego to maszyna wyprodukowana w 1976 roku.
Przed nimi 24 000 kilometrów, i ok 200 godzin lotu.
Romuald Koperski:
Syberia z lotu ptaka wywiera na człowieka szczególne, podniosłe wrażenie. Bezmiar tajgi, góry, doliny, tysiące wijących się, w dole rzek – olbrzymia i potężna, urzeka. Syberia, to inna czasoprzestrzeń. Wystarczy kilka godzin, aby warunki atmosferyczne zmieniły się nie do poznania. Przed załogą An-2 stoi więc niezwykłe wyzwanie, tym bardziej, że zaplanowany lot podobnie jak w przypadku Orlińskiego, odbędzie w warunkach VFR, co oznacza, że załoga lecąc na niewielkiej wysokości nawigowała będzie na podstawie mapy z widocznością ziemi.
Ważnym historycznym faktem, o którym należy wspomnieć przy okazji lotu An-2 do Japonii, jest to, iż Bolesław Orliński wraz Leonardem Kubiakiem dokonali historycznego przelotu do Tokio nad terytorium prawie całego Związku Radzieckiego w niespełna sześć lat od zakończenia wojny polsko-bolszewickiej. Lotem tym bezsprzecznie ocieplili wizerunek Polski w Rosji, wyrazem czego był fakt, iż na każdym etapie podróży od Moskwy po Mandżurię byli serdecznie z honorami witani i udzielano im wszelkiej pomocy.
Fundacja Romualda Koperskiego, działająca zgodnie ze statutem na rzecz „poprawy wizerunku Polski w Rosji i Rosji w Polsce”, upatruje w planowanym przelocie nie tylko aspekt upamiętniający wyczyn polskich bohaterów, ale także jak przed laty, aspekt mający na celu ocieplenie stosunków między narodami Polski i Rosji. Podczas licznych międzylądowań emisariusze fundacji wraz z rosyjskimi partnerami planują liczne spotkania, podczas których omawiane i zaprezentowane będą wspólne dokonania w sferze kultury i sztuki, a przede wszystkim te, które bez względu na „wiatr polityczny” na zawsze złączyły narody Polski i Rosji.
Więcej szczegółów na stronie lotu: [LINK]