0

Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na koncepcję Izby i Ściany Pamięci przy CPW

Zwycięzcy: od lewej: Grażyna Orzechowska-Mikulska - zastępca Burmistrza UD Wola, Martyna Rowicka, Piotr Bujnowski, Wanda Traczyk-Stawska, Krzysztof Makowski, Maciej Koczocik, poseł Marcin Święcicki (były prezydent Warszawy).
Zwycięzcy – od lewej: Grażyna Orzechowska-Mikulska - zastępca Burmistrza UD Wola, Martyna Rowicka, Piotr Bujnowski, Wanda Traczyk-Stawska, Krzysztof Makowski, Maciej Koczocik, poseł Marcin Święcicki (były prezydent Warszawy).
fot. MPawlik

Wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej Izby i Ściany Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy na Woli

Na konkurs, w terminie, wpłynęło 107 prac konkursowych. Jury w składzie:

  • Marek Mikos – przewodniczący sądu, Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta
  • Jakub Wacławek – sędzia referent, SARP
  • Wanda Traczyk-Stawska – Komitet ds. CPW,
  • Tadeusz Barucki – SARP
  • Maciej Kuryłowicz – SARP
  • Anna Ginter – Urząd Dzielnicy Wola Wydział Architektury
  • Wojciech Wagner – Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Wydz Estetyki Przestrzeni Publicznej
  • Ewa Nekanda-Trepka – Muzeum Warszawy,
  • Piotr Oleńczak – Urząd Wojewody Mazowieckiego,
  • Adam Siwek – Rada Ochronny Pamięci Walk i Męczeństwa

przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

I Nagroda – 70 000 zł

i zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki wykonania projektu realizacyjnego pawilonu.

Praca nr : 30
Uczestnik: Piotr Bujnowski – Architekt (Warszawa)
Sygn. 273646
Zespół autorski: Piotr Bujnowski, Kalina Jędrak, Maciej Koczocik, Krzysztof Makowski, Martyna Rowicka

Praca proponuje lokalizację Izby Pamięci, która z szacunkiem odnosi się do zasadniczych założeń kompozycji zespołu autorstwa Romualda Gutta i Aliny Scholtzówny.
Projekt, stosując silną formę i pełne dostojeństwa środki wyrazu, konstruuje obiekt mocno oddziałujący na emocje odwiedzających to miejsce. Projekt proponuje prostą monolityczna bryłę wśród drzew założenia parkowego.
Surowe wnętrze, zanurzające się w półmroku, jest odsunięte od bezpośredniego kontaktu z otoczeniem, kierunkując odwiedzających ku zadumie nad losem Miasta i jego Mieszkańców.
Także zaproponowana lokalizacja Muru Pamięci, umożliwiająca jego rozbudowę jest w pełni adekwatna do założeń konkursu.
W dalszych pracach nad projektem należy się zastanowić nad sposobem ekspozycji w głównej sali pawilonu, a także nad zagadnieniem dostępu do wnętrza pawilonu w godzinach nocnych.

Autorzy na tle nagrodzonej pracy. Od lewej Maciej Koczocik, Piotr Bujnowski, Martyna Rowicka, Krzysztof Makowski
Autorzy na tle nagrodzonej pracy – od lewej Maciej Koczocik, Piotr Bujnowski, Martyna Rowicka, Krzysztof Makowski
fot. MPawlik
Zespół Piotra Bujnowskiego: od lewej: Karina Jędrak, Martyna Rowicka, Krzysztof Makowski, Maciej Koczocik
Zespół Piotra Bujnowskiego – od lewej: Karina Jędrak, Martyna Rowicka, Krzysztof Makowski, Maciej Koczocik
fot. MPawlik

II Nagroda – 50 000 zł

Praca nr: 96
Uczestnik: Karol Żurawski (Warszawa)
Sygn. 122333
Zespół autorski: Karol Żurawski i Maciej Łuczak

Praca proponuje obiekt, który wyraziście zaznacza obecność cmentarza w przestrzeni ulicy Wolskiej.
Nie przesłania przy tym widoku na kurhan i pomnik, lecz kadruje i podkreśla go.
Kolumnada wyznacza obszar, w którym można zatrzymać się na chwilę i doświadczyć szczególnej relacji przestrzennej. Z otwartością kolumnady kontrastuje zamknięcie zlokalizowanej pod ziemią Izby Pamięci. Wskazuje w ten sposób na odmienność doświadczeń współczesnego miasta i Warszawy czasu wojny.
Jednocześnie sąd konkursowy wskazuje na problem dostępu do części podziemnej dla osób niepełnosprawnych jak i dyskusyjność braku jej otwarcia, bądź częściowego choć doświetlenia.

III Nagroda – 30 000 zł

Praca nr: 25
Uczestnicy: Mikołaj Kwieciński i Michał Adamczyk (Warszawa)
Sygn 220206

Praca proponuje lokalizację w rejonie głównego wejścia na cmentarz kwaterowy. Izba tym samym łączy bezpośrednio przestrzeń ulicy Wolskiej z przestrzenią właściwego cmentarza. W rezultacie łączy dzisiejszą Warszawę z Tą z przeszłości, zachowaną we wspomnieniu o ludziach, którzy zginęli razem z nią.
Struktura organizowanej na nowo przestrzeni oparta jest na grze światła i cienia, która pozwala ją wydzielić, a jednocześnie nie stracić wizualnego kontaktu z parkiem.
Jednocześnie sąd konkursowy wskazuje na problemy dotyczące ewentualnego powiększenia Muru Pamięci, a także konsekwencji koniecznej zmiany lokalizacji słupów obramujących wejście

Wyróżnienie – 8 000 zł

Praca nr: 17
Uczestnik: Caps Architekci Korneluk, Parysek Słowik Sp. z o.o. (Warszawa)
Sygn. 764329

Praca została wyróżniona za odnalezienie właściwej siły wyrazu Muru Pamięci, proponowanego w bezpośrednim styku z przestrzenią kurhanu prochów i pomnikiem pomordowanych mieszkańców Warszawy. Także materiałowo kontrastowe rozwiązanie ścian budynku i Muru wydaje ze wszech miar interesujące.

Wyróżnienie – 8 000 zł

Praca nr: 22
Uczestnicy: Mikołaj Zdanowski , Jan Pawlik, Piotr Straszak (Warszawa)
Sygn 000934

Praca została wyróżniona za subtelność rozwiązań skontrastowanych przecież materiałowo elementów kompozycji, która modyfikuje, ale nie przekreśla istoty założeń przestrzennych parku.

Wyróżnienie – 8 000 zł

Praca nr: 34
Uczestnik: Jakub Magoń Pracownia Architektoniczna (Lubaczów)
Sygn 818181

Praca została wyróżniona za jednoznaczne określenie strefy wejścia na cmentarz bez jakiejkolwiek ingerencji w przestrzeń zielonej doliny istniejącego założenia parkowego. Także sposób oddzielenia przestrzeni przynależnej cmentarzowi poprzez zlokalizowanie elementów Muru Pamięci od strony zabudowy sąsiedniej (Schronisko Caritasu) wydaje się bardzo korzystne.

Wyróżnienie – 8 000 zł

Praca nr: 59
Uczestnik: Atelier Loegler Architekci Sp z o. o. (Kraków)
Sygn. 212121
Zespół autorski: Romuald Loegler i Małgorzata Postrach

Praca została wyróżniona za dyskretne przestrzennie wzmocnienie znaczenia głównej osi założenia parkowego prowadzącego do kurhanu z pomnikiem Polegli-Niepokonani. Stosunkowo delikatna interwencja w istniejące założenie alei zaowocowała ciekawym rozwiązaniem ukrytych na poziomie -1 pomieszczeń ekspozycyjnych

Wyróżnienie – 8 000 zł

Praca nr: 102
Uczestnik: Natkaniec Olechnicki Architekci Sp. z o.o. (Kraków)
Sygn 175362
Zespół autorski : Paweł Natkaniec, Karol Olechnicki, Maciej Faber, Piotr Łatak, Michał Karol

Praca została wyróżniona za konsekwentną propozycję porządkowania kompozycji zespołu cmentarno – parkowego poprzez wytworzenie wyrazistego placu przed wejściem na cmentarz. Śmiałe kontrastowanie formy „ciemnej i mocnej” części pomocniczej pawilonu z częścią „jasną i przejrzystą” zasadniczych pomieszczeń funkcjonalnych dało końcowy dobry i bardzo czytelny efekt.

Wyróżnienie honorowe

Praca nr: 66
Uczestnik: Jan Mazur (Warszawa)
Sygn 042015
Zespół autorski: Ewa Trafna

Praca została wyróżniona za wskazanie formy realizacji transcendentalnej idei zanurzenia się w historii miasta na przestrzeni przekraczającej ostatnie dwieście lat. Nie spełniając funkcjonalnych wymogów konkursu zaowocowała poetycką formą ograniczenia przestrzeni sakralnej wokół krzyża i ołtarza. Nawiązanie formą ścian do mapy zbombardowanej i zniszczonej Warszawy wydaje się ze wszech miar odpowiednie i interesujące.

Wyróżnienie honorowe

Praca nr: 76
Uczestnicy: Agnieszka Bojdecka, Paweł Kubacz, Barbara Śliwowska, Barbara. Kaszyńska – Wrzosek (Warszawa)
Sygn 140215
Zespół autorski: Tomasz Wirchanowski

Praca została wyróżniona za znalezienie środka wyrazu pozwalającego doświadczyć skali dramatu miasta jakim była śmierć tysięcy jej mieszkańców. Sposób oddania hekatomby ofiar poprzez gromadzenie w czasie „odcisków stóp” swoim metafizycznym przesłaniem oddaje w pełni dramat stolicy.

8 maja 2015 14:44
[fbcomments]