Sinfonia Varsovia zaprasza do Warszawy na 12. edycję festiwalu Szalone Dni Muzyki, w ostatni weekend września.
„Ballady i romanse”
– w romantycznym tonie
23–25 września 2022
Teatr Wielki – Opera Narodowa (pl. Teatralny 1)
Kościół Środowisk Twórczych (ul. Senatorska 18B)
Publiczność czeka 35 koncertów symfonicznych, kameralnych, jazzowych i familijnych w wykonaniu setek uznanych artystów.
W programie arcydzieła europejskiego romantyzmu – Berlioza, Brahmsa, Chopina, Mahlera, Schuberta i Schumanna.
Wśród artystów Agata Zubel, Jonas Vitaud, Tanguy de Williencourt, Katarzyna Budnik, Trio Nebelmeer, Kwartet Modigliani.
Bilety w cenie 20–30 zł będą w sprzedaży od 1 września od 11:00.
Artyści z Polski i zagranicy
Wystąpią orkiestry Sinfonia Varsovia, NFM Leopoldinum, Polskiego Radia w Warszawie oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod kierownictwem dyrygentów Jurka Dybała, Patricka Fournilliera, Marty Gardolińskiej, Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Ernsta Kovacica, Yaroslava Shemeta i Dirka Vermeulena.
Jako soliści wystąpią m.in. Katarzyna Budnik, Emmanuel Rossfelder, Élodie Soulard, Jonas Vitaud, Tanguy de Williencourt i Agata Zubel, a także animator Mariusz „Wilk” Wilczyński i aktor Jan Peszek.
Zespoły kameralne zaprezentują się Kwartet Modigliani, Trio Nebelmeer, Splot Quartet, Wiener Glasharmonika Duo i szwajcarski ansambl muzyki dawnej La Morra.
Składy jazzowe: francuskiej trębaczki Airelle Besson oraz polskie formacje Adam Bałdych Quintet i Atom String Quartet. Towarzyszyć im będą kameraliści Sinfonii Varsovii.
Klasyka romantyzmu
200-lecie wydania manifestu polskiego romantyzmu, Ballad i romansów Adama Mickiewicza, stało się inspiracją do stworzenia na wskroś romantycznego repertuaru festiwalu. Wypełnią go dzieła takich klasyków romantyzmu, jak Hector Berlioz, Johannes Brahms, Fryderyk Chopin, Franz Liszt, Alma i Gustav Mahlerowie, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Franz Schubert oraz Robert Schumann.
Zabrzmią rzadko słyszane obecnie instrumenty, które w XIX wieku cieszyły się szczególnym zainteresowaniem, takie jak lira korbowa, cymbały i harmonika szklana. Posłuchać będzie można także romantycznych refleksów w jazzowych reinterpretacjach i średniowiecznych balladach.
Ważną częścią programu będą wydarzenia familijne: Smykofonie i koncerty ze smokiem Bazylkiem dla najmłodszych (0-5, 6+ lat), a także koncerty dla starszych dzieci i młodzieży (9+, 12+ lat) Romantyzm? Fantastycznie oraz Mickiewicz Story Map.
Dwa z koncertów odbędą się na głównej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i zaangażują większe składy instrumentalne.
Szalona idea festiwalu
Centralną ideą Szalonych Dni Muzyki jest przełamywanie barier dzielących słuchaczy od muzyki klasycznej. Jest to możliwe dzięki wyjątkowej atmosferze festiwalu, przystępnym długościom koncertów i niewygórowanym cenom biletów. Organizatorzy chcą tym samym zachęcać i ułatwiać odbiorcom udział w koncertach przy utrzymaniu prezentacji muzyki na możliwie najwyższym poziomie.
Trwające około godziny wydarzenia odbywają się od rana do wieczora w kilku pobliskich przestrzeniach jednocześnie. Koncertowe lokalizacje przyjmą w tym roku nazwy kwiatów silnie skojarzonych z literaturą romantyczną. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej będą to Lilije (Sala Moniuszki), Fiołki (Sale Redutowe), Kwiat paproci (Zascenie) i Stokrotka (Sala Kameralna), a Kościół Środowisk Twórczych otrzyma nazwę Róża.
Jedenaście dotychczasowych edycji polskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki to ponad 700 występów z kilkoma tysiącami artystów, które przyciągnęły przeszło 350 tysięcy słuchaczy. Od początku koncerty odbywały się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a głównym organizatorem była Sinfonia Varsovia.
Festiwal narodził się we Francji jako La Folle Journée.
Jego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin, a organizatorem – Centre de Réalisations et d’Études Artistiques à Nantes (CRÉA). Po raz pierwszy festiwal odbył się w Nantes w 1995 roku, ale jego idea szybko przekroczyła granice Francji i na przestrzeni lat stał się prawdziwie międzynarodowym muzycznym fenomenem.