Subkultura najaktywniejszych kibiców piłkarskich w świetle dokumentalnej kamery.
Argentyna, Egipt, Włochy, Maroko, Polska, Szwecja, Indonezja i Wielka Brytania. To lokacje, w których można zaobserwować lokalne ruchy ultras.
Różne kraje, różne kontynenty, różne kultury i odmienne sytuacje polityczne – a jednak najwierniejsi kibice piłkarscy poświęcają czas, zdrowie i pieniądze, aby w efektowny sposób wspierać swoje lokalne drużyny.
Szwedzka reżyserka Ragnhild Ekner przygląda się z bliska pasji, a czasem wręcz szaleństwu kibiców piłki nożnej. W tym celu odwiedza osiem różnych lokalizacji, ukazując zarówno różnorodność, jak i podobieństwa w zachowaniach fanów. Oddaje głos samym zainteresowanym, nie oceniając ani nie wartościując ich postaw. Nawet dla osób obeznanych z tematem ciekawe jest obserwowanie kibiców w Indonezji czy Maroku.
Paradoksalnie, dla polskiego widza najmniej interesująco wypada obraz rodzimej sceny kibicowskiej. Problem nie tkwi w wyborze grupy z Poznania zamiast np. z Warszawy, lecz w doborze materiału komentującego, który ogranicza się głównie do krytyki policji i polityków.
Dla wielu widzów dokument może wydać się uproszczony, zwłaszcza w utożsamianiu ruchu ultras z zachowaniami chuligańskimi. Warto jednak docenić wysiłek autorki, staranny dobór materiałów i swobodę w pozostawieniu głosu samym kibicom.
Film prezentowany w sekcji „Wolny duch” 41 Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Do obejrzenia w sali Kinomuzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej:
- w sobotę 18 października o godzinie 13:30
- w niedzielę 19 października o godzinie 16:00
Zwiastun:
Reżyser: Ragnhild Ekner
Reżyserka i współwłaścicielka firmy produkcyjnej Story od 2017 roku. Urodziła się w Sztokholmie w 1982 roku, wychowała i obecnie mieszka w Göteborgu. W 2013 roku uzyskała tytuł licencjata w dziedzinie filmu dokumentalnego na Sztokholmskim Uniwersytecie Artystycznym (SKH). Jej prace koncentrują się na przynależności, poszukiwaniu znaczenia i negocjowaniu władzy. W 2017 roku zrealizowała debiutancki film dokumentalny „The Traffic Lights Turn Blue Tomorrow”. „Ultras” to jej drugi pełnometrażowy film dokumentalny.
- scenariusz: Ragnhild Ekner
- montaż: Sofie Steenberger, Neil Wigardt, Joel Vikstén Abrahamsson
- zdjęcia: Fabian Sigurd, Martina Carlstedt, Ania Winiarska, Joel Viksten
- muzyka: Pietari Koskinen