0

Przegląd Filmów Jerzego Skolimowskiego

Przegląd filmów Jerzego Skolimowskiego w kinie Kultura
Przegląd filmów Jerzego Skolimowskiego – w kinie Kultura
fot. SFP

Filmy oraz rozmowy Grażyny Torbickiej z Jerzym Skolimowskim to główne atrakcje Przeglądu.

Stowarzyszenie Filmowców Polskich, z okazji 85. rocznicy urodzin tego wybitnego reżysera, zorganizowało przegląd jego filmów.

Odbędzie się w dniach 8 – 11 maja 2023 w warszawskim kinie Kultura.

Wstęp

  • Wstęp na projekcje i spotkania na podstawie bezpłatnych wejściówek dostępnych w kasie kina.
  • Jedna osoba może odebrać 4 wejściówki.
  • Kino nie przyjmuje rezerwacji.
  • Miejsca są nienumerowane.

Jerzy Skolimowski

reżyser, scenarzysta, producent, aktor, także poeta i malarz.
Współtwórca nowej fali w kinie polskim lat 60. XX wieku, niemal zawsze wierny kinu autorskiemu. Laureat prestiżowych nagród, m.in. na festiwalach filmowych w Berlinie, Cannes, Gdyni i Wenecji. Charakter jego twórczości oddaje uzasadnienie Nagrody Specjalnej Orzeł (2003). Artysta otrzymał ją za „niezależną postawę polskiego twórcy kina o światowym wymiarze, realizowaną w kraju i na emigracji, oraz stałe związki z Polską”. Jerzy Skolimowski jest prawdziwym mistrzem formy i obrazu. „Cztery noce z Anną”, „Essential Killing” czy „IO” to filmy prawie bez dialogów, a chwytają za gardło i uciskają serce.

Jerzy Skolimowski urodził się 5 maja 1938 roku w Łodzi.
Studiował etnografię, uprawiał boks, współpracował z STS-em i Teatrzykiem Bim-Bom, publikował wiersze w antologiach młodej poezji, wydał dwa autorskie tomiki poetyckie. W kinie zadebiutował jako współscenarzysta „Niewinnych czarodziejów” (1960) Andrzeja Wajdy. Przydał filmowi nowofalowego stylu. Wniósł też wiele od siebie do scenariusza nowofalowego „Noża w wodzie” (1961) Romana Polańskiego. „Byliśmy młodzi, skorzy do buntu przeciw skostniałym konwencjom” – mówi Jerzy Skolimowski. W 1963 ukończył reżyserię w łódzkiej PWSTiF. Zostawi po sobie legendę studenta, który „oszukał Filmówkę” i zrobił swój debiut fabularny z etiud, które kręcił na kolejnych latach studiów. Tak powstał „Rysopis” (prem. 1965).

Kontynuacją poszukiwań z „Rysopisu” – portretu pierwszego powojennego pokolenia dwudziestolatków – były filmy: „Walkower” (1965), „Bariera” (1966) i antystalinowskie „Ręce do góry” (1967, prem. 1985). Ten ostatni spoczął na „półce”, a reżyser musiał opuścić Polskę. W większości filmów zagranicznych, takich jak: „Na samym dnie” (RFN/USA 1970), „Fucha” (Wlk. Brytania 1982), „Najlepszą zemstą jest sukces” (Wlk. Brytania/Francja 1984) – pozostał wierny kinu autorskiemu.

 Chyba tylko takie potrafię tworzyć. Jeśli film powstaje według mego scenariusza oryginalnego, na ekranie dochodzi do głosu moje indywidualne spojrzenie, które odróżnia mnie od innych reżyserów. Wycieczki w stronę kina gatunkowego niezbyt mi się udawały

– twierdzi Jerzy Skolimowski, choć jego komedia kostiumowa „Przygody Gerarda” (Wlk. Brytania/Włochy/Szwajcaria 1970) ma swoich fanów.

Po powrocie do Polski Jerzy Skolimowski nakręcił takie filmy jak: „Ferdydurke”, „Cztery noce z Anną”, „Essential Killing”, „11 minut” czy „IO” – nominowane do Oscara w kategorii Międzynarodowy Film Fabularny.

Program
Przeglądu Filmów
Jerzego Skolimowskiego

  • 8 maja 2023
    19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Jerzym Skolimowskim
    19:30 pokaz filmu „Na samym dnie
    Na samym dnie” / „Deep End” (1970) 88 min
    Nastoletni Mike rozpoczyna pracę w miejskiej łaźni. Przybytek ten okaże się dla chłopaka swoistą szkołą życia. Spotka tu swój obiekt westchnień. Sam z kolei stanie się obiektem pożądania. Nie wszystko jednak będzie przebiegać zgodnie z oczekiwaniami.
  • 9 maja 2023
    19:00 Sebastian Smoliński rozmowa z Jerzym Skolimowskim
    19:30 pokaz filmu „Wrzask”
    „Wrzask”
    / „The Shout” (1978) 83 min
    Wszystko zaczęło się od meczu krykieta, rozgrywanego między drużyną z wioski Lampton a pacjentami miejscowego szpitala psychiatrycznego. Na mecz przyjeżdża Robert Graves, któremu chory psychicznie Charles Crossley opowiada swoją dziwną historię. Znajomość z kompozytorem Anthonym Fieldingiem i jego żoną Rachel wiele zmienia nie tylko w życiu Charlesa. Zostaje zaproszony przez małżonków na obiad do ich domu. Gawędząc z gospodarzami wspomina lata dzieciństwa spędzone w Australii. Poznał tajemnice aborygenów, od ich czarownika nauczył się krzyku, którym można zabijać.
  • 10 maja 2023
    19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Jerzym Skolimowskim
    19:30 pokaz filmu „Fucha”
    „Fucha” / „Moonlighting” (1982) 93 min
    W grudniu 1981 r. czwórka Polaków przybywa do Anglii, aby wykonać „na czarno” pewną pracę: mają wyremontować elegancki dom w Kensington. Za miesiąc pracy otrzymają zapłatę równą rocznym dochodom w Polsce. Mężczyźni zamieszkują w remontowanym domu, robią zakupy w pobliskim supermarkecie, zachwycając się obfitością i różnorodnością oferowanych produktów i praktycznie całe dnie spędzają na pracy. Tylko jeden z nich, Nowak, mówi po angielsku i tylko do niego dociera wiadomość o wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego. Po krótkim wahaniu Nowak, odpowiedzialny za wykonanie pracy w terminie, postanawia zataić przed swymi kolegami prawdę o wydarzeniach w kraju, by nie wpadli w panikę, nie zaprzestali pracy i nie zechcieli wrócić przed terminem do domów. Ale świadomość, że ich oszukuje, ciąży mu coraz bardziej.
  • 11 maja 2023
    19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Jerzym Skolimowskim, Pawłem Mykietynem, Ewą Piaskowską
    19:30 pokaz filmu „IO”

    „IO” / „EO” (2022) 88 min
    Opowieść o nas samych, odbijających się w wilgotnych oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina. Historia IO za sprawą niezwykłego zwierzęcego bohatera wykracza poza ludzką perspektywę, ale to przede wszystkim film głęboko humanistyczny – manifest w obronie tego, co pozostało w nas niewinne. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Ten portret zbiorowy, który jednak nie traci z oczu pojedynczej mrówki, łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne. Swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla.

www.kinokultura.pl

4 maja 2023 09:54
[fbcomments]