0

Przegląd filmów Wojciecha Jerzego Hasa w Kinie Kultura

Przegląd Filmów Hasa - grafika promocyjna
Przegląd Filmów Hasa
fot. SFP

9 filmów. Rekonstrukcja cyfrowa. Angielskie napisy. Rozmowy z niezwykłymi gośćmi.

A to wszystko w programie zorganizowanego przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich Przeglądu filmów Wojciecha Jerzego Hasa.

Projekcjom (takich tytułów jak „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Sanatorium pod Klepsydrą” czy „Lalka”) towarzyszyły będą rozmowy, w których Grażyna Torbicka, Tomasz Raczek i Marcin Radomski zachęcą swoich gości do wspomnień z planów filmów Wojciecha Jerzego Hasa oraz do odczytania współczesnych kontekstów jego wyjątkowych dzieł.

Przegląd, który odbędzie się w dniach 27 sierpnia – 4 września 2022 roku w warszawskim kinie Kultura jest częścią XIX Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.

Wstęp na spotkania i projekcje jest bezpłatny.
Wejściówki do odebrania w kasie kina Kultura od 22 sierpnia.

Grzegorz Kędzierski, członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, inicjator Przeglądu:

Przegląd filmów Wojciecha Jerzego Hasa w kinie Kultura stanowi dobrą okazję, by poznać odnowione cyfrowo utwory Hasa, a także źródła twórczych inspiracji reżysera, pośród których szczególne miejsce zajmuje kultura żydowska. Świadectwem jej artystycznego bogactwa są liczne do niej odniesienia we wszystkich niemal utworach Hasa. Jego fascynacja kulturą żydowską oraz niezwykły dar arcydzielnego odczytywania jej kodów znajdują swe potwierdzenie w ekranizacji prozy Brunona Schulza.

Program Przeglądu
filmów Wojciecha Jerzego Hasa

Kino Kultura,
27 sierpnia – 04 września

Filmy zostaną zaprezentowane w wersji zrekonstruowanej z angielskimi napisami.

27 sierpnia 2022, sobota

  • 19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Remigiuszem Grzelą
  • 19:30 Projekcja filmu „Jak być kochaną” (1962)
    Znana aktorka prowadząca cykliczną audycję radiową „Obiady u państwa Konopków” udaje się samolotem do Paryża. Podczas lotu wspomina okres okupacji. Kameralna replika na martyrologiczno-romantyczny nurt szkoły polskiej. Rzeczywistość zbudowana z dwóch kontrastowych światów: przeszłego – bliskiego wizualnie „Pętli” i „Pożegnaniom” – i współczesnego, ograniczającego się do sterylnych wnętrz samolotu i lotniska.

    Film "Jak być kochaną". reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktorzy Barbara Kraftówna i Zbigniew Cybulski
    Film "Jak być kochaną" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktorzy Barbara Kraftówna i Zbigniew Cybulski
    fot. mat. prasowy

28 sierpnia 2022, niedziela

  • 19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Andrzejem Halińskim, Marzeną Trybałą, Wojciechem Wysockim i Zdzisławem Wardejnem
  • 19:30 Projekcja filmu „Pismak” (1984)
    Lata pierwszej wojny światowej. Marzący o karierze literackiej Rafał, dziennikarz i wydawca satyrycznego pisma „Diabeł”, zostaje osadzony w carskim więzieniu. Stopniowo poznaje tamtejsze obyczaje. „Pismak” to studium izolacji rozpisane na trzy skazane na siebie osoby, wśród których dojrzewający artysta, pisarz; zapatrzony we własne „ja”, jest postacią centralną.

    reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Wojciech Wysocki
    Film "Pismak" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Wojciech Wysocki
    fot. mat. prasowy

29 sierpnia 2022, poniedziałek

  • 19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Piotrem Bajorem, Michałem Komarem, Ewą Wiśniewską
  • 19:30 „Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany” (1985)
    Nocą na opuszczonym cmentarzu żołnierze rozkopują mogiłę. Nieboszczykowi wraca życie, w ręku trzyma zwój pergaminu, opowiada o swoim niezwykłym życiu. Film grozy według osiemnastowiecznej powieści szkockiego poety. Historia losów dwóch przyrodnich braci, które dramatycznie skomplikował szatan.

    Film "Osobisty pamiętnik grzesznika", reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Piotr Bajor
    Film "Osobisty pamiętnik grzesznika" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Piotr Bajor
    fot. mat. prasowy

30 sierpnia 2022, wtorek

  • 19:00 Tomasz Raczek rozmawia z Ablem Murcią Soriano
  • 19:30 „Rękopis znaleziony w Saragossie” (1964)
    Podczas kampanii napoleońskiej w Hiszpanii, w Saragossie dochodzi do spotkania oficerów wrogich sobie stron. Nad znalezionym, wspaniałym rękopisem odkładają broń i pogrążają się w pasjonującej lekturze. W ten sposób wchodzimy w fantasmagoryczny świat filozoficznych pytań. Film jest wizją świata chaotycznego, nieuporządkowanego, będącego metaforą przypadkowości ludzkiego losu, pozbawiona racjonalistycznego klucza.

    Film "Rękopis znaleziony w Saragossie", reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Zbigniew Cybulski
    Film "Rękopis znaleziony w Saragossie" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Zbigniew Cybulski
    fot. mat. prasowy

31 sierpnia 2022, środa

  • 19:00 Marcin Radomski rozmawia z Grzegorzem Kędzierskim i Hanną Mikuć
  • 19:30 „Nieciekawa historia” (1982)
    Powszechnie znany i szanowany profesor medycyny walczy z narastającą frustracją i ogarniającym go poczuciem zmarnowanego życia. Profesor nie czuje się dobrze w domu. Ukojenia szuka u Katarzyny – swojej dawnej uczennicy. Subtelne studium psychologiczne człowieka przeżywającego dramat samotności, człowieka „rozdartego”, bez koncepcji na dalsze życie.

    Film "Nieciekawa historia", reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktorzy Hanna Mikuć i Gustaw Holoubek
    Film "Nieciekawa historia" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktorzy Hanna Mikuć i Gustaw Holoubek
    fot. mat. prasowy

1 września 2022, czwartek

  • 19:00 Marcin Radomski rozmawia z Janem Nowickim
  • 19:30 „Sanatorium pod Klepsydrą” (1973)
    Józef przyjeżdża do Sanatorium pod Klepsydrą, prowadzonego przez doktora Gotarda, gdzie przebywa jego zmarły ojciec, przywrócony do życia, lecz przeniesiony w inny wymiar czasu. Józef odbywa podróż do lat swojego dzieciństwa i fantastycznych marzeń. Jeden z najpiękniejszych wizualnie i najbardziej oryginalnych filmów polskich. Poetycka refleksja na temat przemijania oraz nieodwracalności śmierci.

    Film "Sanatorium pod klepsydrą", reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Jan Nowicki
    Film "Sanatorium pod klepsydrą" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Jan Nowicki
    fot. mat. prasowy

2 września 2022, piątek

  • 19:00 Marcin Radomski rozmawia z Anną Seniuk
  • 19:30 „Lalka” (1968)
    Warszawa po powstaniu styczniowym. Na bogato zarysowanym tle społeczno-obyczajowym zostały przedstawione dzieje nieodwzajemnionej miłości bogatego kupca Stanisława Wokulskiego, który dorobił się ogromnego majątku na dostawach wojskowych dla Rosji, do pięknej, wyrachowanej arystokratki z podupadającego rodu – Izabeli Łęckiej. Swobodna adaptacja jednej z najznakomitszych powieści polskiej literatury, eksponująca klimat epoki z dominującą postacią Wokulskiego i jego miłosnego dramatu.

    Film "Lalka", reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktorzy Beata Tyszkiewicz i Mariusz Dmochowski
    Film "Lalka" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktorzy Beata Tyszkiewicz i Mariusz Dmochowski
    fot. mat. prasowy

3 września 2022, sobota

  • 19:00 Tomasz Raczek rozmawia z Jerzym Bończakiem i Andrzejem Pągowskim
  • 19:30 „Niezwykła podróż Baltazara Kobera” (1988)
    Szesnastoletni Baltazar z Budziszyna, wybrany przez archanioła Gabriela, wyrusza w podróż do Jerozolimy. Zostaje przyjęty do seminarium teologicznego, ale jego zdolność kontaktowania się z zaświatami nie zjednuje mu przyjaciół. „Niezwykła podróż Baltazara Kobera” to przypowieść filmowa o metafizycznej podróży młodzieńca poszukującego mądrości i wiedzy o życiu, pomysłem i konstrukcją nawiązująca do „Rękopisu znalezionego w Saragossie”.

    Film "Niezwykła podróż Baltazara Kobera", reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Rafał Wieczyński (w środku)
    Film "Niezwykła podróż Baltazara Kobera" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Rafał Wieczyński (w środku)
    fot. mat. prasowy

4 września 2022, niedziela

  • 19:00 Tomasz Raczek rozmawia z Rafałem Syską
  • 19:30 „Szyfry” (1966)
    Tadeusz, kombatant września 1939 roku, po dwudziestu latach na emigracji w Londynie przyjeżdża do Krakowa, wezwany listem swego syna Maćka. Syn opowiada mu o tajemniczych losach najmłodszego brata. Niedoceniony film będący próbą reakcji na mitologie szkoły polskiej. Przenikanie się realizmu romantycznych fantazji w formie symbolicznych wizji lokuje obraz Hasa wśród najbardziej oryginalnych utworów polskiej kinematografii.

    Film "Szyfry", reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Jan Kreczmar
    Film "Szyfry" – reżyseria Wojciech Jerzy Has, na zdjęciu aktor Jan Kreczmar
    fot. mat. prasowy

Wojciech Jerzy Has

Wojciech Jerzy Has - zdjęcie z zasobów Wikimedia Polska
Wojciech Jerzy Has – zdjęcie z zasobów Wikimedia Polska
fot. Nieznany

jest jednym z najwybitniejszych i najoryginalniejszych polskich reżyserów, wizjonerem, twórcą arcydzieł światowej kinematografii – „Rękopisu znalezionego w Saragossie” i „Sanatorium pod Klepsydrą”. Dał się poznać jako indywidualista unikający politycznych czy komercyjnych uwarunkowań. Najważniejsze swoje filmy stworzył w okresie rozkwitu Polskiej Szkoły Filmowej, niejako obok niej, we własnej poetyce. Zdecydowaną większość jego obrazów stanowią adaptacje literackie. W każdym jego dziele najważniejsza była kreacja filmowej rzeczywistości, a losy bohaterów miały zawsze znaczenie drugorzędne. Has specjalizował się w filmach o ludziach o rozchwianej, poranionej psychice, z trudem odnajdujących swoje miejsce w życiu. Jego dzieła były doceniane za granicą. Najlepszym tego przykładem jest „Rękopis znaleziony w Saragossie”, który wielu klasyków kina – Martin Scorsese czy Francis Ford Coppola – uznaje za jeden z najbardziej inspirujących filmów w historii kina.

Grzegorz Kędzierski:

Kino Hasa fascynowało mnie od kiedy pamiętam. Był już genialnym twórcą, gdy ja rozpoczynałem studia w szkole łódzkiej, dlatego perspektywa pracy z nim wydawała mi się mało prawdopodobna. A jednak marzenia się spełniają.

Współpracowałem z Hasem jako autor zdjęć przy czterech jego ostatnich filmach, z których każdy stawiał przede mną zupełnie inne zadania: „Nieciekawa historia” to widmowe, obrazy ludzi i miejsc, korelaty stanu bezsenności i wyobcowania. Klaustrofobiczny „Pismak”, więzień reżimu i własnych demonów, iluzjonistyczny. Usprawiedliwiony Grzesznik („Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany”), pogrążający się stopniowo w sobowtórnym świecie. I wreszcie eklektyczna barokowość Baltazara („Niezwykła podróż Baltazara Kobera”) wędrującego po rozwidlonej drodze ku życiu, czy ku śmierci?

Na planie filmowym Has miał specyficzny, lakoniczny i jasny sposób komunikowania, co bardzo mi odpowiadało, toteż nasze porozumienie co do kształtu obrazu filmowego i nastroju było całkowite. A mówimy tu o czasach przedcyfrowych, bez podglądu wideo i rejestracji na taśmie światłoczułej kiedy dopiero po upływie tygodnia można było ocenić rezultaty zdjęć. Podstawą porozumienia była wspólna intuicja twórcza.

Z perspektywy czasu, mając w dorobku takie przeboje kasowe, jak „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana, czy Pułkownik Kwiatkowski „” Kazimierza Kutza oraz nagrody za zdjęcia przyznane na festiwalach, zagranicznych (za japoński „Avalon” w reżyserii Mamoru Oshii) oceniam sześcioletnią współpracę z Hasem i cztery zrealizowane z nim filmy jako najciekawsze doświadczenie twórcze.

Filmy Hasa długo, zbyt długo, czekały na rekonstrukcję.
Od premiery jego ostatniego filmu minęło ponad 30 lat.
Obecny przegląd prezentuje dziewięć filmów, rekonstrukcja siedmiu z nich przebiegała pod moim nadzorem. Miejmy nadzieję, że po latach nieobecności utwory tego wybitnego artysty cieszącego się światowym uznaniem znajdą u nas swą publiczność.

Stowarzyszenie Filmowców Polskich

Przegląd Filmów Wojciecha Jerzego Hassa - grafika promocyjna
Przegląd Filmów – Wojciecha Jerzego Hassa
fot. SFP
21 sierpnia 2022 18:00
[fbcomments]