0

Jak zwiększyć nauczycielskie dochody netto

Mendelejew - jego układu uczą w szkołach
Mendelejew – jego układu uczą w szkołach
fot. Wikimedia

Praca nauczyciela jest coraz bardziej twórcza i wymaga samodzielnego tworzenia różnorodnych dokumentów, programów, systemów, materiałów dydaktycznych itd.

Tego typu potrzeby znacznie wzrosły w związku z ograniczeniem możliwości zakupu dodatkowych materiałów dydaktycznych oferowanych przez wydawnictwa. Władze oświatowe chętnie ten fakt podkreślają, stawiając szkołom wymagania. Dokonują się też obecnie w polskiej edukacji liczne zmiany, wymagające od części pedagogów wykonywania m.in. prac o twórczym, autorskim charakterze.

Do realizacji tych zadań nie wystarczy też głowa i komputer – potrzebne są kupowane przez nauczyciela za własne pieniądze różnorodne źródła i dostęp do nich. Wreszcie wielu nauczycieli ponosi koszty samego wytworzenia wykorzystywanych przez uczniów na lekcjach opracowanych przez nich pomocy oraz potrzebnych do tego urządzeń.

W przypadku podobnych działań, związanych z dydaktyką, pracownicy wyższych uczelni korzystają masowo z istniejących już prawnie możliwości powiększenia kosztów uzyskania przychodu przy rozliczeniach podatkowych. Skutkiem tego są niższe płacone przez nich podatki, a co za tym idzie i wyższe kwoty otrzymywane „na rękę”.

Myślę, że warto spojrzeć na kwestię nauczycielskich płac netto nie tylko przez pryzmat budżetowych subwencji i regulacji dotyczących nauczycielskich płac brutto, ale także przez pryzmat kosztów ich uzyskania ponoszonych przez nauczycieli oraz płaconych przez nich podatków.

Odpowiednie przepisy już istnieją!
Pozostają praktyczne kwestie – choćby ustalania, które konkretnie z nauczycielskich prac mają taki twórczy, autorski charakter oraz sposobów weryfikowania tego faktu.

Małgorzata Żuber-Zielicz

Małgorzata Żuber-Zielicz - Radna Warszawy
Małgorzata Żuber-Zielicz – Radna Warszawy
fot. fotograf

Przewodnicząca Komisji Edukacji i Rodziny
Rady m.st. Warszawy

Przedstawiam powyżej swój osobisty punkt widzenia.

Czytaj tej autorki:

24 października 2015 01:21
[fbcomments]