0

Garderoba do Maszewa

XVIII (”osiemnastka”) Festiwal Teatrów Niezależnych Garderoba stał na niezwykle wysokim poziomie pod względem artystycznym.

Najlepszym dowodem niech będzie to, że naszej – zwykle krytycznej – redakcji podobały się wszystkie (słownie: „wszystkie”) spektakle. Jedyną złośliwością były uwagi, że teatr niezależny stał się obecnie dużo ciekawszy od standardowego. Zapewne jednak taki sukces to także zasługa trafnej selekcji i wyboru spektakli, które na warszawską Białołękę przyjechały z całej Polski: od Gdyni, po Maszewo, w którym jak się okazało w kluczowym momencie rozdania nagród jest całkiem dobry sygnał sieci komórkowej.

Poziom był nie tylko wysoki, ale również niezwykle wyrównany. A z tym problem mieli już decydenci przyznający nagrody. A były to aż dwa grona: Loża Teatrów Białołęckich oraz Jury Festiwalu w jakże szacownym gronie: Joanny Szczepkowskiej, Jarosława Kiliana i Jacka Kopcińskiego. Jury radziło sobie z tym problemem jak mogło mnożąc nagrody ex aequo. W efekcie uhonorowany został każdy spektakl, oprócz jednego – tego najbardziej efektownego (ponad 50 artystów wystąpiło na scenie) i najbardziej obleganego (nadkomplet na Głębockiej 66), który za to dostał nagrodę może najcenniejszą … Pijana Sypialnia wygrała bowiem głosowanie publiczności – z nagrody cieszyli się jeszcze na parkingu po wyjściu z Białołęckiego Ośrodka Kultury.

Loża Teatrów Białołęckich

  • wyróżnienie dla Teatru Krzyk za spektakl „TO FACE” (LINK)
  • wyróżnienie dla Młodych Dzielnych Kuropatw za spektakl „Bal w operze” (LINK)
  • wyróżnienia aktorskie dla Aleksandry Kugacz za rolę w spektaklu „Być u siebie” (LINK) oraz dla Magdaleny Bochan-Jachimek za rolę w „Mamy problem” (LINK)
  • nagroda za najlepszą reżyserię dla Anety Adamskiej za spektakl „Podróż” (LINK)
  • nagroda dla najlepszego aktora dla Macieja Rabskiego z Teatru Układ Formalny za spektakl „Kosmetyka Wroga” (LINK)
  • nagroda dla najlepszej aktorki dla Wiolety Komar za spektakl „Przyj, dziewczyno, przyj ...” (LINK)
  • III miejsce dla Teatru Ekipa za spektakl „Czekając na Otella” (LINK)
  • II miejsce dla Teatru Układ Formalny za spektakl „Kosmetyka Wroga” (LINK)
  • Grand Prix za spektakl „Trzej muszkieterowie” warszawskiego teatru Alatyr

Nagrody Jury

  • nagrody aktorskie dla: Adama Pietrzyka i Macieja Rabskiego z Teatru Układ Formalny za spektakl „Kosmetyka Wroga” (LINK)
  • nagroda za najlepszą reżyserię dla Anety Adamskiej za spektakl „Podróż” (LINK)
  • II miejsce ex aequo dla: Teatru Alastyr za spektakl „Trzej muszkieterowie” oraz Teatru Ekipa za spektakl „Czekając na Otella” (LINK)
  • I miejsca ex aequo dla trzech monodramów żeńskich: Wiolety Komar za spektakl „Przyj, dziewczyno, przyj ...” (LINK), Magdaleny Bochan-Jachimek za spektakl „Mamy problem” (LINK) oraz Aleksandry Kugacz za „Być u siebie” (LINK)

Nagroda główna Grand Prix „powędrowała do Teatru Krzyk za niezwykły spektakl stanowiący połączenie treści, gestu i tańca „TO FACE” (LINK). Ponieważ rozdanie nagród odbyło się w niedzielny późny wieczór, to wiele teatrów musiało opuścić gościnną Białołękę, w tym właśnie teatr z Maszewa. Jury w dość oryginalny sposób poinformowało artystów o wyróżnieniu – w drodze połączenia telefonicznego (a była niedziela godzina 23).

Poziom tegorocznych spektakli był rzeczywiście bardzo wysoki. Jako organizatorzy możemy być dumni z jeszcze jednej rzeczy. W tym roku na spektakle konkursowe, a także wydarzenia towarzyszące przyjechała publiczność nie tylko z Białołęki, ale także z całej Warszawy. Świadczy to nie tylko o profesjonalizacji „Garderoby”, ale także o tym, że Białołęka jest ważnym elementem warszawskiej mapy kulturalnej. Kolejna, XIX edycja Festiwalu Teatrów Niezależnych „Garderoba” odbędzie się w marcu 2018 roku. Już teraz gorąco na nią zapraszamy! – powiedziała Karolina Adelt-Paprocka, dyrektor Białołęckiego Ośrodka Kultury.

Imprezy towarzyszące

Tegoroczna Garderoba to również niezwykłe trzy imprezy kończące każdy z dni pokazów konkursowych:

  • w piątek pokaz spektaklu „Woln-ość 90” w wykonaniu Teatru 13 (LINK)
  • w sobotę recital „Osiecka po męsku” w wykonaniu Marcina Januszkiewicza
  • w niedzielę spektakl legendy teatrów niezależnych: Teatru Ósmego Dnia w osobistym rozliczeniu z okresem komunizmu „Teczki” i pospektaklowa dyskusja z publicznością
28 marca 2017 00:15
[fbcomments]