0

Polacy ROBIĄ TEATR

FNI DE... - scena ze spektaklu
FIN DE... – scena ze spektaklu
fot. Materiał prasowy

Od 3 do 6 lipca 2019 r. Festiwal #niemawyjscia #polacyrobiateatr w Teatrze Druga Strefa. Zaprasza Roman Soroczyński.

W dniach 3 – 6 lipca 2019 roku Teatr Druga Strefa organizuje Festiwal #niemawyjscia #polacyrobiateatr.

Idea Festiwalu jest bardzo ciekawa: prezentowane będą spektakle teatralne, tworzone przez artystów, którzy z różnych przyczyn wyemigrowali z Polski – artystów, którzy, mieszkając poza granicami Polski, ROBIĄ TEATR.

Polacy robią teatr - plakat
Polacy robią teatr – plakat
fot. Materiał prasowy

Na naszej stronie internetowej często informujemy o spektaklach Teatru Druga Strefa. Nie jestem jednak pewien, czy niektórzy widzowie – przyzwyczajeni do teatrów w centrum miasta – wiedzą, co to za placówka. Zatem kilka słów o mokotowskiej scenie.

W latach 1989 – 1997 Teatr Druga Strefa działał jako nieinstytucjonalna grupa teatralna. W 1997 roku stał się jedną z pierwszych prywatnych scen repertuarowych w Warszawie. W 2006 roku znalazł siedzibę w postindustrialnej przestrzeni przy ulicy Magazynowej 14A. Obiektywnie muszę przyznać, że od tamtej pory Dyrektor Sylwester Biraga i jego ekipa wykonali olbrzymią pracę w dostosowaniu obiektu do teatralnych wymogów. Zmieniło się również otoczenie: w miejscu parterowych budek i chaszczy pojawiły się nowoczesne biurowce. Teatr ma swój parking, a stosunkowo blisko jest stacja metra i przystanek tramwajowy. Działalność Teatru Druga Strefa jest współfinansowana przez Urząd m. st. Warszawy.

FNI DE... - scena ze spektaklu
FIN DE... – scena ze spektaklu
fot. Materiał prasowy

Wróćmy do Festiwalu #niemawyjscia #polacyrobiateatr. W tegorocznej edycji festiwalu uczestniczą teatry z Bochum, Paryża oraz Turynu.

3 lipca, o godzinie 20:00,

gospodarz Festiwalu, Teatr Druga Strefa, pokaże autorski spektakl Sylwestra Biragi pod tytułem FIN DE…

Sztuka jest próbą ukazania zawiłych zależności pomiędzy człowiekiem wyrządzającym krzywdę – katem, a tym, kto jest poddawany tej krzywdzie – ofiarą. Chirurgiczna analiza relacji międzyludzkich obu stron. Badanie relacji, które zasadzają się na krzywdzie, kłamstwie, lęku, braku jakichkolwiek wartości w bezdusznym i pędzącym do przodu świecie, gdzie powoli zaczyna brakować miejsca na dobroć, słabość, przywiązanie.

Spektakl przestrzega, uczula, zmusza do refleksji i zachęca do przeanalizowania swej własnej hierarchii wartości życiowych. W 2009 roku otrzymał nagrodę Coupe de Coeur na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Avignonie, a w czerwcu tego roku nagrodę za ПЛАСТИЧНЕ ВИРІШЕННЯ ВЫСТАВЫ na III Międzynarodowym Festiwalu Andriyivsky Fest w Kijowie.

Aktorka Prowincjonalna - na scenie
Aktorka Prowincjonalna – na scenie
fot. Materiał prasowy

4 lipca, o godzinie 20:00,

Joanna Stanecka
absolwentka PWSFTViT w Łodzi, aktorka, która mówi o sobie, że mieszka w Europie, ale szafę z ubraniami i książki ma w domu pod Düsseldorfem, w Północnej Westfalii –  zaprezentuje swój najnowszy monodram Aktorka prowincjonalna, w reżyserii Witka Danielczoka, założyciela i dyrektora ZEITMAULtheater w Bochum.

Spektakl jest komedią, stanowiącą dowcipny patchwork obserwacji, refleksji, pragnień z życia artystki, które krążą w jej głowie tuż przed wyjściem na scenę. Trema, zazdrość, zmęczenie wygórowanymi ambicjami i walka o wizerunek, przeplata się scenami z jej marzeń, szkicując tym samym zabawny portret kobiety w oparach absurdu.

Sublokator i kobiety
Sublokator – i kobiety
fot. Materiał prasowy

5 lipca, o 20:00 i 6 lipca (21:00)

grupa teatralna APGEF
(Association des Polonais des Grandes Ecoles Françaises) z Paryża, pracująca pod kierunkiem Mai Saraczyńskiej, pokaże spektakl Sublokator.

Pierwsza część widowiska opiera się na sztuce Męczeństwo Piotra Ohey’a Sławomira Mrożka. Groteskowa akcja dramatu insynuuje obecność zagadkowego tygrysa ukrywającego się w łazience państwa Ohey’ów… Jak potoczą się losy tytułowego pana Ohey’a, do którego mieszkania wprowadzają się stopniowo urzędnicy, podatnicy, naukowcy, sekretarze Ministerstwa Spraw Zagranicznych, szefowie cyrku, myśliwi z Syberii… o dwuznacznej roli, jaką odgrywa w całym przedsięwzięciu Ohey’owa rodzina nawet nie wspominając?

Punktem wyjścia do stworzenia drugiej części spektaklu jest adaptacja filmu Janusza Majewskiego pt. „Sublokator”. Ludwik – tytułowy sublokator – otrzymuje przydział na pokój w domu zamieszkiwanym przez tajemnicze kobiety… Jak potoczą się losy Ludwika? Czy uda mu się uniknąć uczestniczenia w seansie wywoływania duchów byłych mężów administratorki domu, wyplątać z projektu krzyżowania szczurów i szynszyli, hodowli kreta giganta czy przekształcenia domu na gabinet metodyczny kultury fizycznej dla kobiet niepracujących?

W GŁOWIE W - scena ze spektaklu
W GŁOWIE W – scena ze spektaklu
fot. Materiał prasowy

6 lipca, o 19:00,

Mangrova Teatro
profesjonalny zespół teatralny utworzony w Turynie przez polską aktorkę Beatę Dudek i włoskiego aktora Davide Capostagno – zaprezentuje spektakl pod tytułem W GŁOWIE W, oparty na dramacie Witkacego Wariat i zakonnica.

Konfrontując się z oryginałem, opracowanie dramaturgiczne Davide Capostagno jest podrożą w głąb umysłu wizjonerskiego i oszalałego Walpurga-Rossi, który w tej wersji jest Włochem – nie tylko poetą, ale również aktorem i reżyserem teatralnym. Jego alter ego, postacie które pojawiają się wyłącznie na ekranie – to francuski psychoanalityk Gruen oraz niemiecki psychiatra Burdygiel. Z jednej strony celowo zostają pominięte najbardziej wyraziste i zawikłane wizje filozoficzne Witkacego, z drugiej natomiast obserwuje się – z wielką dozą ironii i autoironii – narcyzm, nawyki i obsesje typowe dla świata artystycznego, a w szczególności teatralnego. Użycie projekcji video ciągle rozszerza i przenosi punkt widzenia, proponując różne formy: dramat, parodie oraz urozmaicony pejzaż tonów groteskowych i ironicznych. Postacie drugorzędne celowo mają rysy bohaterów pierwszoplanowych i aktorów, figlarnie podkreślając solipsystyczną [od solipsyzm – pogląd filozoficzny – przyp. RS] naturę tego dzieła.

Niestety, z powodu wyjazdu służbowego nie będę mógł obejrzeć żadnego z festiwalowych spektakli, ale gorąco je polecam!

Patronat medialny nad Festiwalem #niemawyjscia #polacyrobiateatr sprawują: TVP POLONIA, Radio dla Ciebie, Skarpa Warszawska i Warszawska Kulturalna.

Bilety można nabyć za pośrednictwem strony ewejsciowki.pl.

28 czerwca 2019 09:36
[fbcomments]