0

Gadget Lover

25-27 czerwca
Scena Tańca Studio – Gadget Lover
fot. A. Janikowski

Czerwcowa edycja Sceny Tańca Studio w warszawskim Teatrze Studio od niedzieli 24 do wtorku 26 czerwca.

Kuratorki, Katarzyna Bester i Karolina Wycisk:

Młody narcyz pomylił swoje odbicie w wodzie z drugą osobą. To przedłużenie jego samego w lustrze zmyliło jego percepcję aż do momentu, kiedy stał się serwomechanizmem jego własnego przedłużonego lub powtórzonego obrazu. Starał się wydobyć miłość z fragmentów swojej własnej mowy, ale na próżno. Zaadaptował swoje własne przedłużenie i stał się zamkniętym systemem” – to interpretacja mitu autorstwa Marshalla McLuhana, który w rozdziale Gadget Lover słynnej publikacji Zrozumieć Media. Przedłużenia człowieka szuka źródeł fascynacji człowieka nowymi mediami i technologiami. Wskazuje, że wszelkie formy przedłużenia naszych ciał są echem własnego „ja”, a rzekomy dialog z „innym” nie prowadzi do przekroczenia, wyjścia ku niemu, ale jest drogą poszukiwania nowego odbicia samego siebie, sposobem uprawiania miłości własnej.

W podobny sposób działają technologiczne gadżety, maszyny czy po prostu obiekty w tańcu – zmieniają i poszerzają percepcję zarówno tego, który działa, jak i tego, który patrzy. Umieszczone w przestrzeni performatywnej, dialogują z tancerzem, twórczo mu partnerując, a czasami nawet zastępując jego obecność. Jednak czy to spotkanie istotnie oznacza nowe poznanie? Nie tylko przedłużenie, ale i przekroczenie – fizyczności, sensualności, postrzegania, filozofii scenicznej obecności oraz paradygmatu tańca? Cyfrowe technologie tworzą nowe przestrzenie dla ruchu i choreografii, upłynniają granice i pomagają wyrazić się w sposób bez nich niedostępny. Są (nie)materialnym wymiarem cielesnej obecności tancerza, kreującym inną jakość jego ruchu. Podczas czerwcowej odsłony Sceny Tańca Studio podejmiemy problem obrazu, który artyści tworzą w cyfrowej tafli multimedialnych projekcji: jaka informacja odbija się od powierzchni wykorzystywanych w ich pracach przedmiotów i co odkrywamy my – widzowie – spoglądając w generowane na nowo światy?

Rozpoczniemy od dziecięcej eksploracji świata obiektów. Hanna Kanecka i Aleksandra Bożek-Muszyńska w swojej ruchowej instalacji DOoKOŁA zabiorą najmłodszych widzów do przestrzeni stworzonej z miękkich, gąbczastych materiałów i przedmiotów. Swoistą instalacją będzie również spektakl Hygina Delimata House Beating, który podczas STS będzie miał polską premierę. Architektoniczny sposób myślenia o ruchu i choreografii artysty, który na co dzień pracuje w Austrii, zostanie wpisany w kontekst budynku Pałacu Kultury i przestrzeni Placu Defilad.   Budowa pięciometrowej, tworzonej na żywo, konstrukcji, z którą dialoguje choreografia, stanie się niejako symbolem fuzji świata nieożywionego i biologicznego, manifestem transhumanistycznego połączenia. Działaniem site-specific będzie też akcja Open Reality Tomasza Bazana, oparta na technologii rozszerzonej rzeczywistości. Wprowadzi nas ona w przestrzeń bliskiej interakcji z technologicznym gadżetem, umożliwi chętnym eksperymentowanie z potencjałem wirtualnej rzeczywistości. Uczestnicy multimedialnej akcji na Placu Defilad odkryją, że dobrze znany im krajobraz nie jest niezmienny i jedyny.

Drugiego dnia Sceny Tańca Studio zapraszamy na dwa spektakle eksplorujące jakości mechaniczne i cyfrowe w choreografii. Barbara Bujakowska w Mechanicznych snach poszukuje geometrycznych, „zautomatyzowanych” praktyk ruchowych, korzystając m.in. z osiągnięć Oskara Schlemmera. Julia Plawgo, młoda choreografka, która pracuje na co dzień w Berlinie, przetwarzać będzie mnogość internetowych bodźców na solową minimalistyczną choreografię w spektaklu w I wanted to show…. Zamiast materialnych gadżetów pojawi się tu fetysz Internetu, refleksja nad kreacją siebie w przestrzeni cybernetycznej.

W ostatnim dniu tej edycji zderzymy ze sobą dwie idee – wykorzystania w pracy nad ruchem cyfrowych narzędzi i „analogowych” maszyn. Po raz pierwszy w Warszawie zaprezentujemy spektakle: Solar Plexus Tomasza Bazana oraz Balet koparyczny Izy Szostak – zadamy pytanie, czy poprzez wykorzystanie technologicznych gadżetów i obiektów (jak budowlane maszyny) można poznać i przekroczyć siebie, przemóc miłość własną, wyrazić i spróbować tego, czego w granicach ciała doświadczyć nie można. Oparty na słynnej powieści Stanisława Lema spektakl Tomasza Bazana podejmie filozoficzny dyskurs zogniskowany wokół prawdziwości cyfrowych światów i iluzoryczności naszego realis. Tancerz uda się na poszukiwanie swojego sobowtóra i zapętli się w swoich cyfrowych odbiciach, podważając realność naszego otoczenia. Przed spektaklem zapraszamy na multimedialne warsztaty, które pozwolą lepiej zrozumieć działanie użytej w nim technologii.

Przez te kilka czerwcowych dni spójrzmy na siebie, świat i taniec w nowym lustrze!

PROGRAM

25 czerwca (nd)

  • 16:00, Scena Malarnia – Hanna Kanecka, Aleksandra Bożek-Muszyńska
    DOoKOŁA spektakl interaktywny dla rodzin z dziećmi w wieku 1,5–3 lat
  • 15.00–17.00, Plac Defilad – Tomasz Bazan Open Reality
  • 17.30–19.00 Gadget Lover – o relacji miłości i nienawiści do technologii oraz obiektów w tańcu i choreografii.
    Panel dyskusyjny połączony z promocją książki Sztuczne natury. Performanse technonauki i sztuki Mateusza Borowskiego i Małgorzaty Sugiery
  • 19.00, Plac Defilad – Hygin Delimat, House Beating

26 czerwca (pn)

  • 19.00, Scena Modelatornia – Julia Plawgo I wanted to show you the world, but I only had 2GB
  • 20.00, Malarnia – Barbara Bujakowska Mechaniczne sny

27 czerwca (wtorek)

  • 15.30–17.30, Duża Scena – Warsztaty multimedialne prowadzone przez Grzegorza Kaliszuka (warsztaty do spektaklu Solar Plexus)
  • 18.30 Duża Scena – Tomasz Bazan Solar Plexus
  • 21.00, hala FSO Żerań* – Iza Szostak Balet koparyczny. Spektakl w ramach pokazów spektakli Polskiej Platformy Tańca 2017, partner: Bergerat Monnoyeur
26 czerwca 2017 08:12
[fbcomments]