0

Miasto czynne całą dobę

fot. R. Motyl/ZDM

Ogólnomiejski numer telefonu 19115 oraz Miejskie Centrum Kontaktu działa już 3 lata

Od trzech już lat, każdego dnia, przez całą dobę pracownicy służb miejskich przyjmują zgłoszenia od mieszkańców.

Wdrożenie tej innowacyjnej – warto podkreślić iż Warszawa jest jednym z niewielu miast w świecie posiadającym taki system – metody komunikacji umożliwiło przekaz kompleksowej i jednolitej informacji dotyczącej usług świadczonych przez warszawski samorząd, a także monitorowania sposobów i statusów realizacji spraw. Mieszkańcom dało to oszczędność czasu poprzez ograniczenie konieczności osobistego kontaktu z Urzędem, a miastu pozwala na stałe zarządzanie jakością świadczonych usług.

Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy:

Miejskie Centrum Kontaktu powstało z myślą o mieszkańcach, a jego celem jest ułatwianie codziennego życia. Liczba zgłoszeń pokazuje, że ten projekt się sprawdza.

Od początku działania numeru 19115 przyjętych zostało blisko 900 000 zgłoszeń. Oznaczać to może, że statystycznie co drugi warszawiak kontaktował się z urzędem przez centrum. Najwięcej, bo aż 580 000 było próśb o informację, pozostałe sprawy to interwencje oraz inicjatywy mieszkańców. W tym roku do Miejskiego Centrum Kontaktu wszystkimi kanałami kontaktu dziennie wpływa ok. 1500 zgłoszeń.

Sprawy, z jakimi mieszkańcy najczęściej zgłaszają się do numeru 19115, to pytania o komunikację miejską, o sprawy urzędowe oraz zgłoszenia interwencyjne, takie jak źle zaparkowane samochody, nielegalne wysypiska, czy uszkodzenia jezdni i zieleni. Wszystkie zgłoszenia są rejestrowane w systemie, a ich realizacja jest monitorowana do czasu wyjaśnienia sprawy.

Urzędnicy starają się ten system rozwijać i udoskonalać. Choć warszawiacy coraz chętniej korzystają z innych niż telefon kanałów komunikacji, to ten jest do kontaktu nadal wykorzystywany w 82% zgłoszeń.

Innowacyjnym w skali kraju projektem jest również, dostępna w aplikacji mobilnej i w serwisie internetowym, nowa usługa – Warszawski System Powiadomień.

Poprzez ten system, na bieżąco, zgodnie z preferencjami użytkownika (dzielnica, temat), wysyłane są powiadomienia push lub SMS, z informacjami z różnych obszarów życia miasta i pracy samorządu. Automatycznie przesyłane są również tą drogą komunikaty o lokalnych zagrożeniach.

Brudne klosze, zakaz parkowania dla samochodów osobowych na parkingu dla autobusów pod mostem Śląsko-Dąbrowskim, zapadnięty chodnik na przystanku – ponad 60 tego typu zgłoszeń każdego dnia trafia do Zarządu Dróg Miejskich. W 2016 było ich już 12,5 tysiąca, a od początku istnienia Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 ponad 32 tysięcy zgłoszeń.

Mieszkańcy najczęściej zgłaszają awarie dotyczące sygnalizacji, oświetlenia czy uszkodzeń w nawierzchni. Składają również wnioski o remont chodnika, postawienie stojaków rowerowych czy uporządkowanie parkowania na konkretnej ulicy.

Coraz częściej takie zgłoszenia są wysyłane za pośrednictwem dostępnej na smartfony aplikacji 19115, którą bezpłatnie można pobrać z Internetu.

Zgłoszenia można kierować także pod numerem telefonu 19115 (są płatne wg stawek operatorów), za pośrednictwem serwisu warszawa19115.pl, adresu elektronicznego kontakt@um.warszawa.pl lub czatu warszawa19115.pl/web/portal/chat.

Miejskie Centrum Kontaktu 19115 działa od 4 listopada 2013 roku.
Zarząd Dróg Miejskich jest jedną z kilkudziesięciu jednostek miejskich uczestniczących w tym projekcie. Na zgłoszenia mieszkańców dotyczące dróg ZDM odpowiada zespół Pogotowia Drogowego ZDM.

Z okazji 3. urodzin Warszawy 19115 w najbliższych dniach Pałac Kultury i Nauki będzie podświetlony na pomarańczowo, a na profilu Warszawy na portalu społecznościowym Facebook będzie konkurs dla mieszkańców.

ZDM

7 listopada 2016 16:44
[fbcomments]