0

Trasa Ł częściowo udrożniona

Wiadukty Trasy Łazienkowskiej ten w kierunku Wisły już po remoncie remoncie. Fot. C. Warś UM Warszawa
Wiadukty Trasy Łazienkowskiej – ten w kierunku Wisły już po remoncie remoncie.
fot. C. Warś UM Warszawa

Dziś o 22:00 zostanie otwarty dla kierowców wiadukt Trasy Łazienkowskiej w kierunku Wisły.

Południowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Zamku Ujazdowskim jest już gotowy.
Są na nim trzy pasy ruchu w stronę Pragi-Południe – dwa dla normalne i buspas.

Według planu oba wiadukty na tym odcinku Trasy Łazienkowskiej miały miały termin realizacji do marca 2024 r. Tymczasem wykonawca, firma Skanska, wykazał sie świetną organizacją i tempem pracy kończąc remont 4 miesiące przed terminem.

Dziś Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie

Wiadukt północny poczeka na pełne udrożnienie jeszcze kilka dni. Tyle czasu zajmie zmiana oznakowania. To bardzo długo. Pewnie nie będzie tego robić Skanska, bo machnęli by tę zmianę w jedną noc a najdłużej w dwie.

Zachowane tam będą dwa pasy w stronę centrum (w tym buspas) a na części, która  służyła dotychczas do jazdy w stronę Pragi-Południe, będą trwały prace. Usuwanie starego i nanoszenie nowego oznakowania obejmie także m.in. rejon dojazdów do wiaduktów oraz ronda Jazdy Polskiej. Za kilka dni, po zakończeniu tych prac, na obydwu nowych wiaduktach będą już dostępne trzy pasy ruchu w każdym kierunku (w tym buspas), a przystanek autobusowy w rejonie ronda Jazdy Polskiej wróci na swoje dawne miejsce, czyli z poziomu jezdni Trasy Łazienkowskiej na poziom ronda.

Na swoje stałe przystanki wrócą autobusy.
Ponownie czynny będzie przystanek Rozbrat 01 przy południowej jezdni trasy na wysokości ulicy Rozbrat (od 1 listopada od początku kursowania linii dziennych, a dla nocnych od nocy 31 października). Zatrzymają się tam autobusy linii 138, 143, 151, 182, 187, 188, 411, 502, 514, 520, 523, 525 i N25. Autobusy linii przyspieszonych 411, 502, 514, 520, 523 i 525 nie będą się już zatrzymywały „na żądanie” na przystanku Torwar 01 (na wiadukcie trasy nad Wisłostradą).

W najbliższych dniach wprowadzone zostaną także zmiany przystankowe przy metrze Politechnika. Ponownie czynny będzie przystanek Metro Politechnika 01 a zlikwidowany zostanie Metro Politechnika 51. To oznacza, że autobusy linii 143, 182, 187, 188 i 523 ponownie zatrzymają się na swoim stałym przystanku przy bocznej jezdni al. Armii Ludowej w kierunku Ronda Jazdy Polskiej.

Nowe wiadukty Trasy Łazienkowskiej mają ok. 400 m długości.
Zastąpiły one stare obiekty, które były użytkowane od 1974 r. i ze względu na pogarszający się stan techniczny wymagały naprawy.

Przed rozpoczęciem przebudowy wiaduktami przejeżdżało ponad 110 tys. pojazdów dziennie. W 2015 r. specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw.

W lipcu 2021 r. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał umowę z firmą Skanska na przebudowę wiaduktów. Pierwszy z nich, północny, został wyłączony z ruchu pod koniec stycznia 2022 r. Ruszyła wówczas jego rozbiórka, a następnie odbudowa. W grudniu 2022 r. – czyli po niespełna jedenastu miesiącach – nowy, północny wiadukt był już gotowy. Jego otwarcie umożliwiło przełączenie ruchu, w obydwu kierunkach, na  północną stronę Trasy Łazienkowskiej i przystąpienie do prac po stronie południowej.

Prace wykończeniowe trwają nadal przy ciągach pieszo-rowerowych w rejonie skarpy wiślanej i pod wiaduktami. Powstaje tam wschodnia część jezdni na rondzie Sedlaczka i sygnalizacja świetlna. Ponadto budowany jest ciąg pieszo-rowerowy przy kościele Matki Boskiej Jerozolimskiej na ul. Łazienkowskiej , trwa też zabezpieczanie konstrukcji obydwu wiaduktów przed korozją.

Na nowych wiaduktach, poza jezdniami, otwarte zostaną obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi.

Inwestycja ta to kolejny etap, realizowanej w ostatnich latach, przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowano: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim.

Trzeba pamiętać, że nadal trwa przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie. Zakończyć ma się w połowie 2025 r.

Koszt przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej to ok. 90,5 mln zł.
Realizuje ją Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Wykonawcą prac jest SKANSKA SA.

31 października 2023 14:41
[fbcomments]