Jerzy S. Majewski dołączył do zespołu Stolicy. Współpracę rozpoczyna przedwojennym Foksalem.
W ramach inauguracji swojej stałej współpracy ze STOLICĄ Jerzy zaprasza Czytelników na historyczny spacer po ulicy FOKSAL w towarzystwie jej przedwojennych mieszkańców.
Współczesną ulicę Foksal, która się zmienia, aktualnie prowadzone prace remontowe i rewitalizacyjne dwóch centralnych jej kamienic, opisuje Ewa Kielak Ciemniewska.
Z pałacowych wnętrz kamienic przy Foksal STOLICA zabiera Czytelników do pałaców dla robotników z początku lat 50. Przewodnikiem po osiedlach ery socrealizmu jest Grzegorz Mika.
W dziale Historia warszawskiej komunikacji o niełatwych początkach stołecznych autobusów pisze Dariusz R. Szczepańczyk, a Włodzimierz Winek opowiada o nowinkach technologicznych w pojazdach warszawskiej komunikacji.
A wśród warszawiaków, których losy i dokonania prezentujemy na naszych łamach, tym razem prezentowana jest Irena Sendlerowa, bracia Łopieńscy oraz Andrzej Włast – tekściarz i współtwórca życia kabaretowego przedwojennej Warszawy.
Jak zwykle polecamy nie można ominąć testów stałych autorów Stolicy – Jacka Fedorowicza, Jarosława Zielińskiego, Arkadiusza Szarańca, Przemysława Śmiecha i innych.
Jest co czytać.
SPIS TREŚCI
„Stolica” nr 3/2017
Str. 6
Co nam budują na Białołęce
Str. 8
Foksal – nowa odsłona
Jerzy S. Majewski w inaugurującym współpracę ze STOLICĄ tekście przypomina arystokratyczny, a potem inteligencko-mieszczański charakter dawnej ulicy Foksal. I odkrywa ciekawostki z życia prywatnego jej mieszkańców
Ilona Briesemeister miała pewność, że jej mąż znowu spędził czas z artystkami. Ogarniała ją złość. Pąsowiała. Leopold wręczał żonie drogocenny drobiazg: kolię albo pierścionek, a ona mu przebaczała.
Str. 17
Przywracanie blasku zabytkom
o renowacji kamienic przy ul. Foksal 13 i 15 pisze Ewa Kielak Ciemniewska
ARCHITEKTURA
Str. 20
Miasto robotniczych pałaców
dalszy ciąg historii odbudowy miasta z wojennych zniszczeń i jego rozbudowy w duchu socrealizmu opowiada Grzegorz Mika
W ciągu kilku miesięcy nastąpiło całkowite przeobrażenie architektury i urbanistyki. Styl międzynarodowego modernizmu i funkcjonalistycznej urbanistyki poddawany był odtąd miażdżącej krytyce.
HISTORIA KOMUNIKACJI
Str. 26
Przygody z autobusami
Dariusz Ryszard Szczepańczyk opisuje perypetie związane z kolejnymi próbami wprowadzenia autobusowej komunikacji zbiorowej na warszawskie ulice
Str. 30
Nowe technologie w służbie komunikacji
Włodzimierz Winek
HISTORIA
Str. 32
Warszawa Ireny Sendlerowej
Elżbieta Ciborska prezentuje sylwetkę cichej bohaterki, Sprawiedliwej wśród Narodów Świata
Sendlerowa uważała, że trzeba chronić także tożsamość ratowanych dzieci – na wypadek, gdyby rodziny poszukiwały ich po wojnie. Przybrane nazwiska, ukryte w zakopanej pod jabłonką butelce, notowała wraz z nazwiskami żydowskimi.
Str. 36
Opus amoris et honoris
Wojciech Lipczyk, spadkobierca tradycji słynnego zakładu Braci Łopieńskich, wspomina historię przywracania zniszczonych podczas wojny warszawskich pomników
KULTURA
Str. 40
Zmiany na Jagiellońskiej
Str. 41
Aktorka i Warszawa
Rafał Dajbor wspomina zmarłą w lutym Danutę Szaflarską, aktorkę, która zasłynęła rolami warszawianek w pierwszych powojennych filmach
Str. 42
Uchwycić czułość
o fotograficznej pasji z aktorem Karolem Stępkowskim na otwarcie nowego cyklu w STOLICY rozmawia Rafał Dajbor
Str. 47
Ambasador pokoju z Nagoszewa
o gen. Edwardzie Leonie Rownym z okazji warszawskiej premiery filmu o nim – Elżbieta Ciborska
Str. 48
STOLICA czyta
o ostatnich perłach wydawniczych szeroki esej Jarosława Zielińskiego
Str. 54
Tekściarz utraconej Warszawy
Wojciech Świdziński przypomina drogę artystyczną jednego z najaktywniejszych kabareciarzy i antreprenerów międzywojennej Warszawy, Andrzeja Własta
Włast, jako twórca i kierownik rewii Rex, Wielkiej Operetki, Wielkiej Rewii oraz kabaretu Ali Baba zasłużył na miano najaktywniejszego impresaria teatralnego Warszawy lat 30. Późniejsi komentatorzy z kolei zauważyli, że ze swoją nieposkromioną energią twórczą, wyczuciem gustów ulicy, pomysłowością i przebojowością był jednym z pierwszych w pełni świadomych twórców polskiej kultury masowej.
Str. 59
Uniwersytet Józefa Piłsudskiego
o zapomnianym epizodzie najważniejszej warszawskiej uczelni opowiada Adam Stefan Lewandowski
Str. 60
Ars amanci
czyli Mowa z Grochowa
Przemysława Śmiecha
Str. 62
Refleksje nadwiślańskie
Jacka Fedorowicza
Str. 63
Z notatnika miastoluba
Marii Terleckiej
Str. 64
Zwierzę w mieście. Ach, te gile!
Arkadiusza Szarańca
Str. 66
Warszawa na starej fotografii
Jarosława Zielińskiego