0

Nowa Stolica z Jerzym Majewskim

Stolica nr 3 z 2017 r. - akwarela z okładki, ul. Stalowa, Piotr Stefanow
Stolica nr 3 z 2017 r. – akwarela z okładki, ul. Stalowa, Piotr Stefanow
fot. Stolica

Jerzy S. Majewski dołączył do zespołu Stolicy. Współpracę rozpoczyna przedwojennym Foksalem.

W ramach inauguracji swojej stałej współpracy ze STOLICĄ Jerzy zaprasza Czytelników na historyczny spacer po ulicy FOKSAL w towarzystwie jej przedwojennych mieszkańców.

Współczesną ulicę Foksal, która się zmienia, aktualnie prowadzone prace remontowe i rewitalizacyjne dwóch centralnych jej kamienic, opisuje Ewa Kielak Ciemniewska.

Z pałacowych wnętrz kamienic przy Foksal STOLICA zabiera Czytelników do pałaców dla robotników z początku lat 50. Przewodnikiem po osiedlach ery socrealizmu jest Grzegorz Mika.

W dziale Historia warszawskiej komunikacji o niełatwych początkach stołecznych autobusów pisze Dariusz R. Szczepańczyk, a Włodzimierz Winek opowiada o nowinkach technologicznych w pojazdach warszawskiej komunikacji.

A wśród warszawiaków, których losy i dokonania prezentujemy na naszych łamach, tym razem prezentowana jest Irena Sendlerowa, bracia Łopieńscy oraz Andrzej Włast – tekściarz i współtwórca życia kabaretowego przedwojennej Warszawy.

Jak zwykle polecamy nie można ominąć testów stałych autorów Stolicy – Jacka Fedorowicza, Jarosława Zielińskiego, Arkadiusza Szarańca, Przemysława Śmiecha i innych.

Jest co czytać.

Stolica nr 3 z 2017 r. - okładkka
Stolica nr 3 z 2017 r. – okładkka
fot. Stolica

SPIS TREŚCI

„Stolica” nr 3/2017

Str. 6
Co nam budują na Białołęce

Str. 8
Foksal – nowa odsłona
Jerzy S. Majewski w inaugurującym współpracę ze STOLICĄ tekście przypomina arystokratyczny, a potem inteligencko-mieszczański charakter dawnej ulicy Foksal. I odkrywa ciekawostki z życia prywatnego jej mieszkańców

Ilona Briesemeister miała pewność, że jej mąż znowu spędził czas z artystkami. Ogarniała ją złość. Pąsowiała. Leopold wręczał żonie drogocenny drobiazg: kolię albo pierścionek, a ona mu przebaczała.

Str. 17
Przywracanie blasku zabytkom
o renowacji kamienic przy ul. Foksal 13 i 15 pisze Ewa Kielak Ciemniewska

ARCHITEKTURA

Str. 20
Miasto robotniczych pałaców
dalszy ciąg historii odbudowy miasta z wojennych zniszczeń i jego rozbudowy w duchu socrealizmu opowiada Grzegorz Mika

W ciągu kilku miesięcy nastąpiło całkowite przeobrażenie architektury i urbanistyki. Styl międzynarodowego modernizmu i funkcjonalistycznej urbanistyki poddawany był odtąd miażdżącej krytyce.

HISTORIA KOMUNIKACJI

Str. 26
Przygody z autobusami
Dariusz Ryszard Szczepańczyk opisuje perypetie związane z kolejnymi próbami wprowadzenia autobusowej komunikacji zbiorowej na warszawskie ulice

Str. 30
Nowe technologie w służbie komunikacji
Włodzimierz Winek

HISTORIA

Str. 32
Warszawa Ireny Sendlerowej

Elżbieta Ciborska prezentuje sylwetkę cichej bohaterki, Sprawiedliwej wśród Narodów Świata

Sendlerowa uważała, że trzeba chronić także tożsamość ratowanych dzieci – na wypadek, gdyby rodziny poszukiwały ich po wojnie. Przybrane nazwiska, ukryte w zakopanej pod jabłonką butelce, notowała wraz z nazwiskami żydowskimi.

Str. 36
Opus amoris et honoris
Wojciech Lipczyk, spadkobierca tradycji słynnego zakładu Braci Łopieńskich, wspomina historię przywracania zniszczonych podczas wojny warszawskich pomników

KULTURA

Str. 40
Zmiany na Jagiellońskiej

Str. 41
Aktorka i Warszawa

Rafał Dajbor wspomina zmarłą w lutym Danutę Szaflarską, aktorkę, która zasłynęła rolami warszawianek w pierwszych powojennych filmach

Str. 42
Uchwycić czułość

o fotograficznej pasji z aktorem Karolem Stępkowskim na otwarcie nowego cyklu w STOLICY rozmawia Rafał Dajbor

Str. 47
Ambasador pokoju z Nagoszewa

o gen. Edwardzie Leonie Rownym  z okazji warszawskiej  premiery filmu o nim – Elżbieta Ciborska

Str. 48
STOLICA czyta
o ostatnich perłach wydawniczych szeroki esej Jarosława Zielińskiego

Str. 54
Tekściarz utraconej Warszawy

Wojciech Świdziński przypomina drogę artystyczną jednego z najaktywniejszych kabareciarzy i antreprenerów międzywojennej Warszawy, Andrzeja Własta

Włast, jako twórca i kierownik rewii Rex, Wielkiej Operetki, Wielkiej Rewii oraz kabaretu Ali Baba zasłużył na miano najaktywniejszego impresaria teatralnego Warszawy lat 30. Późniejsi komentatorzy z kolei zauważyli, że ze swoją nieposkromioną energią twórczą, wyczuciem gustów ulicy, pomysłowością i przebojowością był jednym z pierwszych w pełni świadomych twórców polskiej kultury masowej.

Str. 59
Uniwersytet Józefa Piłsudskiego

o zapomnianym epizodzie najważniejszej warszawskiej uczelni opowiada Adam Stefan Lewandowski

Str. 60
Ars amanci
czyli Mowa z Grochowa
Przemysława Śmiecha

Str. 62
Refleksje nadwiślańskie
Jacka Fedorowicza

Str. 63
Z notatnika miastoluba

Marii Terleckiej

Str. 64
Zwierzę w mieście.
Ach, te gile!
Arkadiusza Szarańca

Str. 66
Warszawa na starej fotografii

Jarosława Zielińskiego

Stolica nr 3 z 2017 r. - spis treści
Stolica nr 3 z 2017 r. – spis treści
fot. Stolica
13 marca 2017 22:40
[fbcomments]