0

Duchy. Musical Spirytystyczny

Teatr Polski
Duchy - musical spirytystyczny – Pożar w Burdelu
fot. Mat. prasowe

Nietypowy, najkrótszy i niestety najsłabszy odcinek Pożaru w Burdelu w Teatrze Polskim.

Luty 2018 – to nie był udany miesiąc dla warszawskiej trupy kabaretowej. Prezentacja jednego z poprzednik odcinków – Fabryki patriotów (nasza recenzja TUTAJ) w ogólnopolskiej telewizji spotkała się z falą krytyki i ostracyzmu w mediach społecznościowych. Jak się okazało telewizja nie jest najlepszym miejscem do prezentacji tak mocno kontrowersyjnego kabaretu jakim jest Pożar w Burdelu. Grupa, która wyrosła z malutkich sal – typu Klub Komediowy Chłodna zyskała popularność umożliwiającą wejście na wyższe teatralne salony. Pomijając rozwój artystyczny (albo jego brak), czasami lepiej nie wspinać się za wysoko.

Równolegle w lutym w Teatrze Polskim, Pożar prezentował nowy program, który jest próbą pójścia w nowym kierunku. Niestety raczej nie trafioną. Odejście do kabaretowego komentowania współczesnej polskiej rzeczywistości może być dla kabareciarzy drogą do nikąd.

Teatralny Instytut Pamięci Narodowej (TIPeeN) w ramach stulecia Niepodległości przenosi całą trupę do czasów dwudziestolecia międzywojennego. Pojawiają się charakterystyczne dla tego okresu postacie typu: Marszałek Piłsudski, Roman Dmowski, Witkacy, Roman Dmowski, Boy-Żeleński, Arnold Szyfman, Generał Haller, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska. Nie są to osoby, które wzbudzałyby takie emocje jak te współczesne. W efekcie żarty, jeżeli są, to mało śmieszne, a cały spektakl ma charakter mroczny i przygnębiający, momentami można się poczuć bardziej jak na inscenizacji Dziadów. I to niestety w przypadku Pożaru w Burdelu się nie sprawdza, więc nawet doceniając nowe pomysły trudno dobrze bawić się na tym spektaklu. Najlepszym dowodem na błąd w skupianiu się na przeszłości jest fragment, który ożywia spektakl – Legia Niezwykłych Dżentelmenów nawiązujący do współczesnego zwyczaju pielgrzymek kibiców piłkarskich na Jasną Górę (relacjonowaną przez fotoreporterów naszego serwisu TUTAJ), to ten moment gdy czuć klimat poczucia humoru Pożaru.

Rozczarowaniem tego odcinka są osoby na trwałe związane z trupą. Andrzej Konopka pod piłsudskim wąsem jest praktycznie niesłyszalny, w dodatku prawie nieobecny, nie ma nawet swojego oczekiwanego przez publiczność monologu duszpasterza hipsterów. Agnieszka Przepiórska w spodniach jak worek na śmieci bez swojej charakterystycznej HGW jest zupełnie pogubiona. Mariusz Laskowski w kostiumie yeti, obsadzany na siłę w roli międzywojennych postaci niczym nie przypomina dynamicznego Podpalacza Tęczy, zresztą sam oznajmia że w tych czasach nie ma czego grać.

Spośród aktorów występujących gościnnie, co wielokrotnie było siłą Pożaru, słabo wypada zaangażowanie zarówno Grażyny Barszczewskiej z Teatru Polskiego, jak i popularnej Julii Kijowskiej (a tak zabłysnęła w komedii Narzeczony na niby TUTAJ), a nawet Mirosława Zbrojewicza.

Wizyta Pożaru w Teatrze Polskim to była zawsze gwarancja nowych pomysłów realizacyjnych i perfekcji w wykonaniu. Niestety nie wiedzieć czemu z tym także jest problem. Dźwięk jest wprost fatalny, nawet na parterze wiele kwestii jest niesłyszalnych, a widzowie na balkonie powinni zażądać zwrotu pieniędzy za bilety. Scenografia jest dopasowana do samej tematyki więc za wiele oczekiwać nie można. Czarno-białe kostiumy podobnie.

Po raz pierwszy na Pożar w Burdelu nie było problemów z kupnem biletów, nawet tuż przed spektaklem, a widownia nawet specjalnie nie domagała się bisów. To powinien być sygnał ostrzegawczy dla całego Burdelu, który mimo tak wielu pretekstów jakich dostarcza otaczająca rzeczywistość zagubił pomysły na ironiczny komentarz pozwalający dobrze bawić się na ich przedstawieniach.

Opis spektaklu:

Teatralny Instytut Pamięci Narodowej (TIPN) w ramach programu 100 wskrzeszeń na 100-lecie Polski zamówił musicale o zapomnianych polskich patriotach. Najwybitniejsi twórcy z Broadwayu i West Endu we współpracy z historykami, teatrologami i ekshumatorami stworzyli serię biograficznych show, które w 2018 rozsławią polski musical na całym świecie. Wśród zaproszonych przez TIPN artystów znaleźli się także twórcy Pożaru w burdelu: Maciej Łubieński i Michał Walczak. Pierwsza premiera w ramach programu 100 wskrzeszeń na 100-lecie Polski odbędzie się w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Biografia największego europejskiego medium spirytystycznego XX wieku – Franka Kluskiego – to nie tylko rewia zjaw, efektów świetlnych i materializacji, ale przede wszystkim podróż do Warszawy dwudziestolecia międzywojennego, upojonej odzyskaną wolnością, która wielu zawróciła w głowie. Odkrycia naukowe rewolucjonizują życie codzienne stolicy, nowe technologie zmieniają miasto i ludzi, którzy tłumioną potrzebę zabawy zaspokajają w kabaretach, kasynach i burdelach. Gorszącym rozrywkom oddają się także polskie elity. Tadeusz Boy-Żeleński, Arnold Szyfman, Józef Piłsudski, Józef Haller, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Witkacy, Juliusz Osterwa i inne osobistości ze świata polityki, literatury, teatru i kina po całym dniu modernizowania Ojczyzny zbierają się nocą wokół wirującego stolika u księcia polskich mediów, aby zbadać paranormalne moce ukryte w człowieku. Czy mediumizm stanie się polskim towarem eksportowym? Czy uda się połączyć polską tradycję z nowoczesnością? Czy Warszawa stanie się światową stolicą sprityzmu?

Zajrzymy w kulisy 1918 roku i zadamy pytanie o prawdziwych ojców i matki Niepodległości. Pierwszy raz w historii Pożar w burdelu przeniesie się do dwudziestolecia międzywojennego, aby poznać prawdę o sobie. Mieście. Polsce, w której rozum miesza się z szaleństwem. Jasnowidze, okultyści, media, mistyczki, poeci i inni kurwoartyści międzywojnia w pierwszym niepodległościowym show polskiego Burdelu Artystycznego. W roli Marszałka Piłsudskiego – Burdeltata!

  • Scenariusz i reżyseria: Michał Walczak 
  • Muzyka: Wiktor Stokowski 
  • Dramaturgia: Michał Kmiecik 
  • Dekoracje i kostiumy: Aleksandra Wasilkowska 
  • Choreografia: Bartosz Figurski 
  • Efekty iluzjonistyczne: Maciej Pol 
  • Asystent reżysera: Areta Nastazjak 
  • Inspicjenci: Maksymilian Dobrzyński i Przemysław Pawlicki 

ZESPÓŁ AKTORSKI TEATRU POLSKIEGO:

Grażyna Barszczewska, Eliza Borowska, Anna Cieślak, Marta Dąbrowska, Maria Dębska, Adam Biedrzycki / Paweł Krucz, Marcin Jędrzejewski, Krzysztof Kwiatkowski, Maksymilian Rogacki, Mirosław Zbrojewicz

ZESPÓŁ AKTORSKI TEATRU POŻAR W BURDELU:

Lena Bem, Karolina Czarnecka, Maria Maj, Agnieszka Przepiórska, Julia Wyszyńska, Twoja Stara, Tomasz Borkowski, Tomasz Drabek, Andrzej Konopka, Mariusz Laskowski, Wojan Trocki

MUZYCY:

Michał Górczyński, Marcin Jadach, Bolo Jezierski, Wiktor Stokowski, Marcin Wippich

1 marca 2018 11:17

Komentarze