0

Felieton Automobilisty

Kompozycja
Kompozycja
fot. Bartosz Ławski

Rajdy samochodowe fascynują. To szczególna dyscyplina sportu, wymagająca nie tylko współpracy kierowcy z pilotem.

Wymaga też sprawności fizycznej i umysłowej, talentu, doświadczenia, nieprzeciętnych umiejętności prowadzenia i rozumienia samochodu, wyobraźni i determinacji. Trzeba mieć odpowiednio przygotowany, zgodnie z homologacją i z systemami bezpieczeństwa,  samochód. Trzeba mieć niepalną odzież, kombinezon, rękawiczki, buty i kask. I trzeba mieć licencję, odpowiednik prawa jazdy kierowcy wyczynowego.

Mirek Rutkowski
Mirek Rutkowski – autor
fot. MR

Aby uzyskać licencję trzeba wykazać się znajomością praw i zasad, jakimi rządzą się sporty samochodowe oraz wykazać się osiągnięciami sportowymi w zawodach dla amatorów – Konkursowych Jazdach Samochodowych. To imprezy, które z rajdami mają wspólną jedynie nazwę, organizatorzy KJS zobligowani są do przestrzegania zasad i organizacji zawodów wedle ściśle określanych w regulaminach wymogów. Długość prób sportowych i maksymalne prędkości przejazdów nie mogą przekraczać narzuconych przez Polski Związek Motorowy wartości. Muszą być służby ratunkowe i plan zabezpieczenia. Chodzi o bezpieczeństwo uczestników.

W czasie takiej imprezy, rozgrywanego na Pomorzu 5. Rajdu Żuławskiego, Honda Civic załogi Łukasz Semkiw/Tomasz Czepukojć wyleciała z drogi i wpadła do ciągnącego się obok kanału wodnego. Zawodnicy nie przeżyli wypadku, ustaloną przez prokuratora przyczyną śmierci było utonięcie.

Składając kondolencje i wyrażając współczucie rodzinie i przyjaciołom trudno pozbyć się drążącego pytania – dlaczego. W toczącym się postępowaniu prokurator będzie ustalał wszelkie okoliczności wypadku. Rzeczoznawcy ocenią stan techniczny samochodu, biegli sprawdzą stan zabezpieczenia, dobór trasy i prędkości, jakie mogli uzyskiwać zawodnicy. Być może prokurator postawi komuś zarzuty, zapewne sprawa znajdzie swój finał w sądzie. Wszystko to nie zmieni faktu, że dwóch pasjonatów
sportu samochodowego zapłaciło cenę najwyższą.

Uprawianie sportu samochodowego, a rajdów w szczególności, to zajęcie  podwyższonego ryzyka. Uczestnicy stają na starcie po to, aby wygrać, a wygrywa
ten, kto najszybciej pokona wyznaczony dystans. Wypadki są niejako wpisane w istotę tej dyscypliny. Dlatego też stworzono rygorystyczne przepisy, których celem jest minimalizacja skutków błędu załogi lub awarii samochodu. Zwłaszcza w KJS, gdzie do rywalizacji przystępują entuzjaści szybkiej jazdy, stawiający swoje pierwsze kroki w tym sporcie.

Szerokiej drogi.

Tymczasem…

w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:

Wrażenia z jazd

  • Göteborg, South Carolina – str. 4
    Bartosz Ławski
    Nie, spokojnie, to nadal Charleston. Miasto całkiem amerykańskie, choć od pewnego czasu jednak trochę szwedzkie. To tutaj właśnie Volvo wybudowało fabrykę, w której produkowane jest nowe S60. Po prostu rynek amerykański będzie dla tego modelu najważniejszy, opłaca się więc produkować go na miejscu, a na inne kontynenty eksportować. No i uda się uniknąć wojny celnej prezydenta Trumpa.
  • Dobrze być oryginałem – str. 8
    Bartosz Ławski
    Pick-up trucks, zwane niegdyś półciężarówkami, to specjalność amerykańska. W naszych warunkach to prawdziwe, a nie pół, ciężarówki – w zasadzie trudno je gdziekolwiek zmieścić.

Motoryzacja

  • Jesteśmy wkurzeni – str. 14
    Mirosław Rutkowski
    Duży ruch, korki, nadmierna liczba znaków, brak miejsc parkingowych, niefrasobliwość, brak umiejętności lub błędy innych kierowców przyczyniają się do niebezpiecznych sytuacji. Rodzą agresję także u ludzi, których o takie zachowania nie podejrzewaliśmy. Bywa, że kierowcy wysiadają z samochodów i okładają się obelgami, pięściami i kopniakami.

Wydarzenia

  • Oldtimer (?) Show – str. 16
    Bartosz Ławski
    Po niezbyt udanej (znowu) tegorocznej Auto Nostalgii, nie miałem szczególnej ochoty
    jechać na Oldtimer Show do Nadarzyna. Naturalnie, można było oczekiwać znacznie większej oferty, ale – ilekroć tam jestem – mam wrażenie potężnego, wszechogarniającego chaosu.
  • Parada polonijna – str. 22
    Maciej Rzońca
    Kilkanaście dni temu, 4 maja, w Chicago odbyła się doroczna Parada Konstytucji 3 Maja.  W ten sposób – po raz 127 (!) amerykańska Polonia świętowała pierwszą w Europie i drugą na świecie (po USA) prawdziwie demokratyczną konstytucję.

Sport

  • Źle się dzieje w F1 – str. 24
    Mirosław Rutkowski
    Po pięciu wyścigach Grand Prix widać jasno, że określenie Formuły 1 jako królowej sportów samochodowych jest już nieaktualne. No bo cóż to za królowa, skoro jeszcze przed wyścigiem wiadomo, kto wygra i kto będzie ostatni. No, prawie wiadomo…
  • 76. Rajd Polski – str. 28
    Maciej Rzońca
    Za niewiele ponad miesiąc (28-30 czerwca) odbędzie się PZM 76 Rajd Polski, który w tym roku będzie (czwartą) rundą rajdowych Mistrzostw Europy, mistrzostw Polski oraz Litwy, a także rundą HRSMP.
  • Trzecia zmiana adresu – str. 30
    Maciej Rzońca
    W 1977 roku 28-letni francuski motocyklista Thierry Sabine (podobno) zgubił drogę podczas Rajdu Abidżan-Nicea. Według obowiązującej legendy błąkał się kilka dni po afrykańskiej pustyni i wpadł wówczas na pomysł, iż warto zorganizować  wielodniowy rajd, podczas którego uczestnicy mogliby zmierzyć się z piaskami pustyni i własnymi słabościami.

Kalendarium

  • Golf – godny następca Garbusa – str. 33
    Marcin Rzońca
    Wydarzenia i rocznice: kwiecień 2019
    Kalendarium

Zapraszamy do czytania: [LINK]

19 maja 2019 00:35

Komentarze